Spelagressie asielkat?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Juliette0203
Huiskat
Huiskat

Spelagressie asielkat?

Bericht door Juliette0203 »

Dag allemaal,

Ik ben erg benieuwd of jullie hier ervaringen mee hebben, en hoe jullie dit hebben aangepakt. Sinds december 2022 hebben wij onze poes Mina. Zij is nu iets meer dan 1,5 jaar oud. Aangezien Mina er moeite mee had om alleen thuis te zijn (ik werk grotendeels thuis maar natuurlijk kunnen wij ook niet altijd 24/7 thuis zijn), hebben wij januari dit jaar een jong katertje (Gandalf, momenteel c.a. 10 maanden geschat) geadopteerd uit het asiel. De introductie hebben we op de juiste manier gedaan en in hun eigen tempo. Gelukkig bleek het een goede match want ze hadden elkaar al na enkele dagen geaccepteerd.
Wat al snel opviel, en nu ook (in fases) lijkt terug te keren is dat Gandalf soms te pas en onpas bovenop Mina duikt.
Het spelen is zeker wederkerig, je ziet duidelijk dat Mina Gandalf ook uitdaagt en andersom rent zij hem ook achterna en duikt ook op hem. Het spelen kan er wild aan toe gaan, maar is altijd geluidloos en zonder nagels (geen verwondingen).
Het probleem is dat Gandalf soms geen grenzen lijkt te kennen, en nogal ongeremd is in het spel. Hij duikt te fanatiek op Mina en pakt haar dan op plekken (rug etc) die zij niet fijn vindt. Mina geeft dat duidelijk aan; ze blaast en gromt dan wat, maar Gandalf lijkt die aanwijzingen soms niet te begrijpen. Echt uithalen met de nagels doet ze nooit, laatst was de eerste keer dat Gandalf een kras op z'n neus had.
Ook als Mina rustig ergens ligt duikt Gandalf soms zo bovenop haar. Gelukkig is Mina geen bange poes en doet ze verder haar ding, maar ik vind dit dan wel sneu voor haar, dus dan kap ik het af.
Het lijkt net alsof Gandalf een stukje opvoeding heeft gemist (te vroeg uit het nest?) en niet geremd heeft leren spelen met soortgenootjes. Maar dit is verder gissen omdat zijn verleden onbekend is.

Wat te doen hiermee? Toch op z'n beloop laten gaan en hopen dat hij vanzelf van Mina leert wanneer hij te ver gaat? Of wel ingrijpen? En zo ja, hoe?
Overigens speel ik genoeg met Gandalf om zijn overtollige energie kwijt te raken. En gaan ze verder super samen; ik tref ze ook regelmatig 's ochtends samen op de krabpaal naast elkaar.
Groet Juliette
En pootjes van;
Mina (♀, 2022)& Gandalf (♂, 2023)
OMH
Cheetah
Cheetah

Re: Spelagressie asielkat?

Bericht door OMH »

Even een snel vraagje: Is Gandalf gecastreerd? En hoe zit dat met Mina?

Wij hebben hier een soortgelijke situatie - vaak maar niet altijd - waarbij onze kater bovenop de poes springt, in zijn geval is het laten zien wie de baas is. Wij steken dan altijd een wijsvinger op en zeggen duidelijk "NEE". Intussen begrijpt hij dat en als je je kat een beetje kunt lezen kun je het ook wel zien aankomen. Alleen moet je er dan de hele dag met je neus bovenop zitten en dat lukt niet altijd.
In antwoord op je vraag: Nee! zeggen helpt hier, inclusief opgestoken wijsvinger. Het helpt nooit lang, maar het doorbreekt het moment.
Veel succes!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Juliette0203
Huiskat
Huiskat

OMH schreef: 19 mei 2024 08:55 Even een snel vraagje: Is Gandalf gecastreerd? En hoe zit dat met Mina?

Wij hebben hier een soortgelijke situatie - vaak maar niet altijd - waarbij onze kater bovenop de poes springt, in zijn geval is het laten zien wie de baas is. Wij steken dan altijd een wijsvinger op en zeggen duidelijk "NEE". Intussen begrijpt hij dat en als je je kat een beetje kunt lezen kun je het ook wel zien aankomen. Alleen moet je er dan de hele dag met je neus bovenop zitten en dat lukt niet altijd.
In antwoord op je vraag: Nee! zeggen helpt hier, inclusief opgestoken wijsvinger. Het helpt nooit lang, maar het doorbreekt het moment.
Veel succes!
Dank je wel! Vergelijkbaars doen wij inderdaad nu ook bij Gandalf, maar ik moet zeggen dat hij erg volhardend is (zoals ook met ander 'kattenkwaad'..). Mina is vorig jaar mei met een half jaar oud gesteriliseerd en Gandalf in december al (voordat wij hem in januari adopteerde). De eerste weken dat we hem hadden dacht ik ook dat de hormonen nog uit zijn lijfje moesten omdat de castratie nog niet zo lang geleden was. Maar ondertussen zouden deze wel voldoende weg moeten zijn. 😁
Groet Juliette
En pootjes van;
OMH
Cheetah
Cheetah

Bericht door OMH »

Het katertje van mijn zoon is onlangs gecastreerd en de da die hij heeft, en ook de onze is - had het over 8 à 10 weken en de ene kat is de andere niet en dan weet je nog niets.
Je zult mij nooit horen zeggen dat ik een kattendeskundige ben, want die ben ik niet. Wel heb ik al katten sinds mijn prille jeugd en laten we het er maar op houden dat ik geen 21 meer ben...
Sommige katten zijn volhardend, spelen de baas of dénken dat ze de baas zijn en zoals het een kat betaamt: vrij eigenwijs.
Soms heb ik zin om onze Noek een dreuntje te geven, maar dat doe ik natuurlijk niet en karakter is karakter en dat krijg je niet zomaar veranderd. Geduld, geduld.
Misschien kun jij je eigen manier vinden om e.e.a. te doorbreken? Dan hoor ik dat graag en voor sommige anderen hier op het forum kan het ook weer een idee zijn.

Wij hebben een tijdje geleden bellenblaas gekocht en die vinden ze allebei geweldig. Het is zo'n simpel dingetje, maar dan spelen ze samen met al die belletjes. We hebben hengeltjes met van alles en nog wat eraan en dan spelen ze ook samen. Ze eten heup aan heup en voor mij zijn die dingen belangrijk, ik zie geen echte "haat". Snoepjes geven levert ook geen probleem op, ze wachten keurig tot ze aan de beurt zijn, ik noem altijd hun naam als ze een snoepje krijgen. Overigens ben ik daar zuinig mee, maar ik maak er wel een momentje van.

Vraagje: je noemt dat je voldoende speelt, wat is voldoende? Kritiekloze vraag hoor! Spelen helpt vaak wel (tijdelijk, maar het helpt). Veel aandacht ook, wat in feite hetzelfde is. Als ze eten, doen ze dat dan apart, of dichterbij elkaar uit elk een eigen bakje?

We horen graag weer van je, veel succes en als je verder vragen hebt zijn hier kattenmensen die véél meer weten dan ik, ik kan alleen uit eigen ervaring spreken.

Soms geven we het ook gewoon op hoor - ze aten hier iets te fanatiek van de planten. Alles vervangen door cactussen en kunstplanten. Als je er een paar euro's voor over hebt zijn die best vrij leuk te vinden. Dan wint de kat, maar dan hebben wij rust...
The catter the better!
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

Mijn ervaring is dat katertjes de eeuwige jeugd hebben en tot in diezelfde eeuwigheid blijven puberen.
Om het vriendelijk te zeggen: katers zijn geweldig leuk en zijn vaak zelfs aanhankelijker poezen, maar als je een macho kater hebt, dan krijg je gegarandeerd leven in de brouwerij. 😀

Zolang de bloedspetters niet in het rond vliegen, Mina niet angstig door het huis sluipt en er geen serieuze vechtpartijen zijn, hoef je je geen zorgen te maken en valt er weinig aan te veranderen.
Mina moet zelf haar grenzen aan Gandalf duidelijk maken. Als ik je verhaal lees, doet Mina dat gelukkig ook. :eclap:

Wordt het echt te dol, dan kan je hem afleiden en/of corrigerend toespreken. En ja dan is Gandalf eerst oost-indisch doof, de 2e keer denkt hij even na of je het wel echt meent en besluit hij toch door te gaan met pesten, maar bij jouw 3e boze waarschuwing heeft hij uiteindelijk wel in de gaten dat het menens is.
Bij die 3e waarschuwing doe je alsof je op gaat staan en boos naar hem toe wilt lopen.

Een kwartiertje later is Gandalf alles weer vergeten en begint het weer opnieuw.... :icon_shifty:
Maar als jij consequent blijft, leert hij echt wel waar jouw grens ligt. Na een tijdje (= paar jaar, oeps) merk je dat de 3e waarschuwing minder vaak nodig is.

Ik heb mijn boef trouwens uit frustratie (en omdat ik het zat was) wel eens op de gang gezet, met een speeltje. Kon hij daar even afkoelen. Geen idee of het psychologisch verantwoord was, maar het hielp wel 😀

Succes!
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
Juliette0203
Huiskat
Huiskat

OMH schreef: 20 mei 2024 00:33 Het katertje van mijn zoon is onlangs gecastreerd en de da die hij heeft, en ook de onze is - had het over 8 à 10 weken en de ene kat is de andere niet en dan weet je nog niets.
Je zult mij nooit horen zeggen dat ik een kattendeskundige ben, want die ben ik niet. Wel heb ik al katten sinds mijn prille jeugd en laten we het er maar op houden dat ik geen 21 meer ben...
Sommige katten zijn volhardend, spelen de baas of dénken dat ze de baas zijn en zoals het een kat betaamt: vrij eigenwijs.
Soms heb ik zin om onze Noek een dreuntje te geven, maar dat doe ik natuurlijk niet en karakter is karakter en dat krijg je niet zomaar veranderd. Geduld, geduld.
Misschien kun jij je eigen manier vinden om e.e.a. te doorbreken? Dan hoor ik dat graag en voor sommige anderen hier op het forum kan het ook weer een idee zijn.

Wij hebben een tijdje geleden bellenblaas gekocht en die vinden ze allebei geweldig. Het is zo'n simpel dingetje, maar dan spelen ze samen met al die belletjes. We hebben hengeltjes met van alles en nog wat eraan en dan spelen ze ook samen. Ze eten heup aan heup en voor mij zijn die dingen belangrijk, ik zie geen echte "haat". Snoepjes geven levert ook geen probleem op, ze wachten keurig tot ze aan de beurt zijn, ik noem altijd hun naam als ze een snoepje krijgen. Overigens ben ik daar zuinig mee, maar ik maak er wel een momentje van.

Vraagje: je noemt dat je voldoende speelt, wat is voldoende? Kritiekloze vraag hoor! Spelen helpt vaak wel (tijdelijk, maar het helpt). Veel aandacht ook, wat in feite hetzelfde is. Als ze eten, doen ze dat dan apart, of dichterbij elkaar uit elk een eigen bakje?

We horen graag weer van je, veel succes en als je verder vragen hebt zijn hier kattenmensen die véél meer weten dan ik, ik kan alleen uit eigen ervaring spreken.

Soms geven we het ook gewoon op hoor - ze aten hier iets te fanatiek van de planten. Alles vervangen door cactussen en kunstplanten. Als je er een paar euro's voor over hebt zijn die best vrij leuk te vinden. Dan wint de kat, maar dan hebben wij rust...
Ja het is vooral zoeken naar een effectievere manier om het te doorbreken inderdaad! In de hoop dat naarmate hij ouder wordt, hij iets minder fanatiek naar haar toe wordt.
Spelen doe ik ´s ochtends en ´s avonds, minimaal een kwartiertje fanatiek sowieso. Maar als ik thuis werk is dit ook nog wel eens in de middag nog extra. Inderdaad vaak met een hengel met verwisselbare speeltjes (zo is er altijd iets wat interessant genoeg is).
We hebben 2 voerautomaten die op paar meter afstand van elkaar staan. Ik had namelijk vernomen dat veel katten een meer eigen ruimte wat dat betreft wel kunnen waarderen i.v.m. rivaliteit (van nature niet altijd gewend te delen). Het grappige is dat ze nu allebei een eigen voerautomaat hebben gekozen waar ze altijd standaard naar toe rennen. :grin: Als ze iets lekkers krijgen staat dit overigens wel vaak naast elkaar.

Verder kunnen ze ook prima samen, liggen regelmatig allebei bij mij, zijn veel bij elkaar in de buurt, en slapen ook wel eens samen.

Wat mij overigens ook altijd opvalt bij Gandalf. Is dat als we een heel leuk speeltje hebben (hengel met veer of muis), dat hij gaat grommen als hij deze 'gevangen' heeft. Dat doet hij dan naar Mina, maar ook naar mij. Dan laat hij duidelijk merken dat dat 'zijn prooi is' en dat hij niet van plan is die te delen.
Groet Juliette
En pootjes van;
Juliette0203
Huiskat
Huiskat

Asse-Poes schreef: 20 mei 2024 02:20 Mijn ervaring is dat katertjes de eeuwige jeugd hebben en tot in diezelfde eeuwigheid blijven puberen.
Om het vriendelijk te zeggen: katers zijn geweldig leuk en zijn vaak zelfs aanhankelijker poezen, maar als je een macho kater hebt, dan krijg je gegarandeerd leven in de brouwerij. 😀

Zolang de bloedspetters niet in het rond vliegen, Mina niet angstig door het huis sluipt en er geen serieuze vechtpartijen zijn, hoef je je geen zorgen te maken en valt er weinig aan te veranderen.
Mina moet zelf haar grenzen aan Gandalf duidelijk maken. Als ik je verhaal lees, doet Mina dat gelukkig ook. :eclap:

Wordt het echt te dol, dan kan je hem afleiden en/of corrigerend toespreken. En ja dan is Gandalf eerst oost-indisch doof, de 2e keer denkt hij even na of je het wel echt meent en besluit hij toch door te gaan met pesten, maar bij jouw 3e boze waarschuwing heeft hij uiteindelijk wel in de gaten dat het menens is.
Bij die 3e waarschuwing doe je alsof je op gaat staan en boos naar hem toe wilt lopen.

Een kwartiertje later is Gandalf alles weer vergeten en begint het weer opnieuw.... :icon_shifty:
Maar als jij consequent blijft, leert hij echt wel waar jouw grens ligt. Na een tijdje (= paar jaar, oeps) merk je dat de 3e waarschuwing minder vaak nodig is.

Ik heb mijn boef trouwens uit frustratie (en omdat ik het zat was) wel eens op de gang gezet, met een speeltje. Kon hij daar even afkoelen. Geen idee of het psychologisch verantwoord was, maar het hielp wel 😀

Succes!
Haha, heel herkenbaar dit! Wij hebben Gandalf ook wel eens op de gang gezet met een speeltje om af te koelen. :lol: Geen idee inderdaad of dit verantwoord was, maar het doorbrak wel het moment, vooral als hij heel erg 'gefixeerd' ergens op is.
Het zal inderdaad wel een proces van de lange adem zijn; in de hoop dat hij er uiteindelijk toch wat van leert. Hopelijk wordt hij hierin toch iets rustiger naarmate hij ouder wordt, gelukkig gebeurt dit niet 24/7 mocht het wel zo blijven.
Ik ben in ieder geval blij dat Mina een stoere en pittig poesje is. Die laat zich niet op de kop zitten door die 'macho kater'. Daar hebben we natuurlijk ook wel opgelet bij de adoptie van Gandalf, ze zijn in ieder geval aan elkaar gewaagd. :grin:
Groet Juliette
En pootjes van;
Juliette0203
Huiskat
Huiskat

Voor degene die het interessant vinden: dit is weer zo'n (voor mij) out of the blue moment. Waarbij Mina eerst rustig op de mat lag en het ineens in een worstelmatch uitmondt. Je ziet hierbij dus dat Mina wegloopt, maar dat Gandalf haar achterna loopt en in de rug hapt (wat zij niet leuk vindt). Dat van achteren haar nog willen grijpen doet hij dus wel vaker op verschillende momenten (ook als ze wederzijds aan het spelen zijn, en Mina op een gegeven moment afhaakt).

Groet Juliette
En pootjes van;
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

Mina doet het hartstikke goed!
Gandalf kiest de makkelijke manier, aanvallen als Mina zich omdraait (Bij de trap). En je ziet ook dat hij toch respect voor Mina heeft: hij deinst achteruit.
Als het hierbij blijft, is het niet leuk, maar nog wel acceptabel.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Juliette0203 schreef: 18 mei 2024 23:30 Wat te doen hiermee? Toch op z'n beloop laten gaan en hopen dat hij vanzelf van Mina leert wanneer hij te ver gaat? Of wel ingrijpen? En zo ja, hoe?
Hier is het tussen Bono en Yuna ook zo. Bono duikt graag boven op Yuna na het jachtspel. Gelukkig respecteert hij ook bepaalde veilige zones, dat als Yuna die bereikt hij gelijk stopt (zoals vensterbank, krabpaal, bed). Maar als hij haar bereikt voordat ze daar is dan duikt hij er ook op. Gelukkig bijt Yuna dan ook van zich af.

Je bent er helaas niet altijd bij dus je moet het af en toe laten gaan en vertrouwen dat Mina genoeg van zich af kan bijten (waar het in het filmpje wel op lijkt). Hier probeer ik Bono wel eens af te leiden als ik zie dat hij in zo'n bui is, of zelf even met hem te gaan spelen op dat moment. Het is toch energie wat er op dat moment in zit. Maar zoals ik al zei, je bent het niet altijd voor en dan is het goed als ze het samen op kunnen lossen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Juliette0203
Huiskat
Huiskat

Rik schreef: 20 mei 2024 17:51 Hier is het tussen Bono en Yuna ook zo. Bono duikt graag boven op Yuna na het jachtspel. Gelukkig respecteert hij ook bepaalde veilige zones, dat als Yuna die bereikt hij gelijk stopt (zoals vensterbank, krabpaal, bed). Maar als hij haar bereikt voordat ze daar is dan duikt hij er ook op. Gelukkig bijt Yuna dan ook van zich af.

Je bent er helaas niet altijd bij dus je moet het af en toe laten gaan en vertrouwen dat Mina genoeg van zich af kan bijten (waar het in het filmpje wel op lijkt). Hier probeer ik Bono wel eens af te leiden als ik zie dat hij in zo'n bui is, of zelf even met hem te gaan spelen op dat moment. Het is toch energie wat er op dat moment in zit. Maar zoals ik al zei, je bent het niet altijd voor en dan is het goed als ze het samen op kunnen lossen.
Ja dat vind ik bij ons wel een 'nadeel'. De 'veilige zones' waar Mina vaak naar toe rent: bovenop de krabpaal, stoel etc. Zijn ook niet altijd veilig.. Soms ligt ze rustig bovenop de krabpaal en duikt Gandalf er nog bovenop. Ze slaat wel van zich af hoor, daar niet van. En ze loopt ook niet zenuwachtig hiervan rond, maar leuk vind ik dat niet voor haar. 😅
Als we dat zien grijpen we altijd in. En speel ik altijd met hem om de energie eruit te krijgen. Wat ik ook vaak doe is hem 'de fret' geven, een pluizig beest waar hij helemaal mee los gaat.
Maar inderdaad, je bent er niet altijd bij, en dan is het wel fijn als er zo'n veilige zones zijn voor Mina, in plaats van dat ze telkens van zich af moet slaan.
Groet Juliette
En pootjes van;
Juliette0203
Huiskat
Huiskat

Asse-Poes schreef: 20 mei 2024 17:35 Mina doet het hartstikke goed!
Gandalf kiest de makkelijke manier, aanvallen als Mina zich omdraait (Bij de trap). En je ziet ook dat hij toch respect voor Mina heeft: hij deinst achteruit.
Als het hierbij blijft, is het niet leuk, maar nog wel acceptabel.
Grappig, zo heb ik het inderdaad nog niet bekeken omdat hij zo op haar springt. Maar hij 'deinst' inderdaad vaker zo wat terug op dergelijke momenten dat zij haar grens aan geeft. Zo bekeken heeft hij toch best wat respect voor haar. :grin:
Groet Juliette
En pootjes van;
OMH
Cheetah
Cheetah

Bericht door OMH »

Echt, die mannen! Balloos of niet, ze leren het niet (af). Leuk filmpje, geeft een goed beeld.
Volgens mij doe je al heel veel om die knokpartijen te voorkomen, goed hoor! En nee, het blijft niet leuk.

Als je de ultieme truc hebt gevonden houd ik me aanbevolen!
The catter the better!
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

De veilige zones zijn hier overigens ook niet altijd veilig hoor. Ze zijn alleen veilig na het jagen van Bono. Maar het komt ook wel eens voor dat Bono op Yuna duikt terwijl zij bij mij op het puntje van het bed ligt. Dus de veilige zone schijnt dan alleen te gelden als hij aan het jagen is (schijnbaar is dat dan onderdeel van het 'spel').

Maar het ziet er inderdaad heel vervelend uit als ze gewoon lekker liggen te slapen en er komt zo'n kater even bovenop duiken voor een robbertje worstelen :icon_shifty:

Overigens... als Gandalf op bepaalde plaatsen vaak in hinderlaag ligt dan kun je die plekken ook vaak anders inrichten (met een krabton, plant of een soort divider ofzo) dat ze precies op die plaatsen hem kan ontlopen. Gelukkig heb ik dat hier nog niet hoeven te doen.

Je let gelukkig wel op het stress niveau van Mina lees ik ;)
Dat heb ik hier ook vanaf het begin ook gedaan.
Kijken of ze gewoon nog langs elkaar kunnen lopen zonder dat de een of ander 'ontloop' neigingen heeft.
Juliette0203 schreef: 20 mei 2024 18:32 Grappig, zo heb ik het inderdaad nog niet bekeken omdat hij zo op haar springt. Maar hij 'deinst' inderdaad vaker zo wat terug op dergelijke momenten dat zij haar grens aan geeft. Zo bekeken heeft hij toch best wat respect voor haar. :grin:
Daaraan kun je juist zien dat het toch echt (jacht)spel van hem is.
Op die momenten is het niet 'leuk' meer ;)
Dat is te vergelijken met de veilige zones, na jacht, voor Yuna.
En ook als Yuna gaat blazen (als hij haar vast heeft) houdt hij meestal op (maar soms vind ik dat ie dan nog te lang doorgaat en grijp ik ook in).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Juliette0203
Huiskat
Huiskat

Het is vooral dat inderdaad, denkt Mina rust te hebben, komt er weer zo'n kater bovenop gedoken.. 🤭

Mina houdt ook van worstelen hoor: ze duikt ook regelmatig bovenop Gandalf. Wat dat betreft is het geen rustig, timide poesje. Ik vind Mina zelfs een stuk vrolijker dan toen ze nog alleen was. Als ze er wel zin in heeft vindt ze het jachtspel juist super leuk. Alleen kantelt het dan op het punt dat zij er klaar mee is en hij nog lekker aan de gang is haha.

Besluipen op looproutes hebben ze op dit moment geen last van. Ze doen dat inderdaad wel bij elkaar, maar niet continue en ze gunnen elkaar ook de ruimte. Dus dat is op dit moment geen probleem. Ik bedenk wel net dat we een deel 'open ruimte' hebben in de woonkamer waar niet echt een 'vluchtmogelijkheid' is en waar wel worstelmatches plaatsvinden, misschien kunnen we daar nog wat mee. :smile:

Mocht ik de gouden oplossing vinden, dan wordt die uiteraard gedeeld voor alle andere rebelse mannen haha. :lol:
Groet Juliette
En pootjes van;
Plaats reactie