Kattenhalsband met belletje schadelijk?

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Miloe
Poema
Poema

Kattenhalsband met belletje schadelijk?

Bericht door Miloe »

Een aantal van jullie weten al dat ik zo'n bandje heb besteld om de vogels te beschermen. Maar ik lees net dit artikel met horror verhalen! Rik wees me er tevens op dat zo'n bandje niet gaat werken. Nu ben ik op zoek naar ervaringen van kattenpersoneel met een halsbandje met belletje. Is het echt zo'n verschrikking voor de kat zoals in dit artikel beschreven wordt of valt het mee? Zooplus is meestal wel betrouwbaar in mijn optiek. Ik weet het even niet meer... :(
De oplossing lijkt voor de hand te liggen: de katten krijgen gewoon een kattenhalsband met belletje om hun hals. De bel is bedoeld om mogelijke slachtoffers te waarschuwen om erger te voorkomen. Maar deze oplossing is een marteling voor katten. Bovendien is het niet eens echt geschikt als bescherming voor de vogels.

Zijn belletjes schadelijk voor katten?
Belletjes zijn inderdaad schadelijk voor katten. Katten horen geluiden tot vier keer luider dan mensen. Vooral het constant luiden van het belletje vormt een enorme belasting voor de dieren en kan stress veroorzaken bij de kat.

Zeer gevoelig gehoor
Katten horen namelijk veel beter dan wij. Mensen kunnen een toonhoogte tot 20.000 hertz horen. Volwassen katten horen daarentegen tot wel 65.000 hertz. Kittens horen zelfs geluiden tot 100.000 hertz.

Daarnaast is de intensiteit van geluiden voor katten veel hoger dan voor mensen: zelfs op een afstand van 20 meter kunnen katten het stille piepen van een muis waarnemen. Experts schatten dat katten drie tot vier keer beter horen dan mensen.

Kattenhalsband met belletje voelt als tinnitus
Zelfs een klein belletje klinkt drie tot vier keer zo luid voor de gevoelige kattenoren. Het wordt nog erger doordat de kattenhalsband met belletje dicht bij de kop zit. De kat wordt 24 uur per dag, en in het ergste geval zeven dagen per week, continu aan geluid blootgesteld. Voor een kat lijkt dat op tinnitus.

Hoe gevaarlijk is een kattenhalsband met belletje?
Ook de halsband zelf kan zeer gevaarlijk zijn voor katten. Het bandje is niet alleen maar onaangenaam of storend voor de dieren, maar kan door vernauwing of verwurging zelfs levensgevaarlijk zijn.

Gevaar door vernauwing
Er zijn al vaak katten geweest die zichzelf ernstig hebben verwond toen ze van de halsband af probeerden te komen. Sommigen slagen er bijvoorbeeld in om met een voorpoot door de halsband te stappen, maar komen dan niet meer los. Als de kat pech heeft snijdt de band in de bovenkant van de poot en de nek, waardoor er diepe snijwonden ontstaan.

Als de bloedsomloop volledig wordt onderbroken, moet het voorpootje in het ergste geval worden geamputeerd. Dat kan echter alleen als de kat in deze toestand nog levend zijn huis bereikt en naar de dierenarts kan worden gebracht.

Gevaar door verstikking
Het komt ook voor dat de band als een paardenbit in de mond blijft steken. Of de kat blijft met de halsband aan een tak hangen en kan zich niet meer zelf bevrijden. Dan dreigt een pijnlijke dood door wurging.

Bij kittens die om de een of andere reden de weg naar huis niet kunnen vinden, bestaat ook het risico dat de halsband te klein wordt en langzaam hun keel dichtknijpt.

Veiligheidssluitingen werken niet altijd
Om deze redenen is het beter niet enkel af te zien van een halsband met belletje, maar gewoon helemaal geen halsbanden te gebruiken. Halsbanden met veiligheidssluiting zijn ook gevaarlijk, want deze klikken in noodgevallen niet altijd direct los.

Kattenhalsband met belletje: geen bescherming voor de vogels
Een kattenhalsband met belletje is niet alleen een marteling voor katten, het helpt ook niet voor het beschermen van vogels.

Veel vogelsoorten hebben namelijk hun eigen geluid om elkaar te waarschuwen voor gevaren. Ze ervaren een rinkelende bel helemaal niet als een waarschuwingssignaal.

Voor jonge vogels die alleen in het nest zijn als de kat nadert heeft het geluid van een belletje sowieso geen zin. Als ze nog nooit gevlogen hebben en niet kunnen vluchten winnen ze het in de meeste gevallen niet van een kat.

Bovendien hoor je steeds weer verhalen over katten die hebben geleerd te jagen met een kattenhalsband met belletje. Ze zijn zo voorzichtig als ze naar hun prooi sluipen dat de bel niet meer te horen is.

Kortom: een kattenhalsband met belletje heeft veel nadelen
Zelfs als iemand een kattenhalsband met een belletje schattig of zogenaamd nuttig vindt, moet het welzijn van de kat altijd op de eerste plaats komen.

In het beste geval stoort het constante rinkelen van het belletje de kat zelf. In het ergste geval is de halsband levensgevaarlijk. Zie dus af van dit accessoire, al helemaal omdat het simpelweg niet helpt bij de bescherming van vogels.
https://www.zooplus.nl/magazine/kat/kat ... schadelijk
Cats choose us; we don't own them. (Kristin Cast)
Groetjes van Mina, Miyuki en Sookie
OMH
Cheetah
Cheetah

Re: Kattenhalsband met belletje schadelijk?

Bericht door OMH »

Ik wil niet eng doen, maar de buurman die zijn kat heeft laten inslapen omdat insuline geven zo veel werk was, díe zijn kat had ook een halsbandje met een belletje waar wij zelfs niet goed van werden - maar die kat hebben we meer dan eens met een vogeltje in zijn bekkie zien lopen. Een echte jager.
Weet niet of je hier iets mee kunt, het is maar één voorbeeldje.
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
KimsKattenWeetjes
Huiskat
Huiskat
Contacteer:

Bericht door KimsKattenWeetjes »

Kan het artikel zo 1-2-3 niet vinden, maar jachtgedrag buiten kan verminderd worden door binnen voldoende dit gedrag te stimuleren (jachtspel), en een dieet rijk aan dierlijke eiwitten te voeren.

Een belletje werkt inderdaad niet, katten leren dusdanig sluipen dat het belletje niet afgaat. Het is daarentegen wél hinderlijk tijdens de "normale gang van zaken". Niet effectief, maar dus wel katonvriendelijk. En daar komt dan het risico van een bandje nog bovenop.

Er zijn speciale kragen die effectief blijken te zijn tegen het vangen van vogels (geen "grondprooien", en overigens ook niet alle vogels). Dit zijn kleurrijke kragen (Birdbesafe ofzo). De vraag is even in hoeverre deze ook echt katveilig zijn, aangezien ook deze in combinatie met een bandje werken.

Zooplus is overigens verre van betrouwbaar. Ken maar weinig sites die zo slordig zijn als zij.
Voedingsadviseur en oprichter van Kim's Katten Weetjes
Miloe
Poema
Poema

Bericht door Miloe »

Dag Kim,

Miyuki krijgt genoeg jachtspel door middel van parcours over de wandmeubel en hoge krabpaal thuis. En haar voeding is ook niks mis mee. Ze krijgt het beste. Soms beter dan ik :lol:

Maar goed, ik heb de bestelling geannuleerd en zie er vanaf.
Miloe
Poema
Poema

Bericht door Miloe »

OMH schreef: 19 mei 2024 15:27 Ik wil niet eng doen, maar de buurman die zijn kat heeft laten inslapen omdat insuline geven zo veel werk was, díe zijn kat had ook een halsbandje met een belletje waar wij zelfs niet goed van werden - maar die kat hebben we meer dan eens met een vogeltje in zijn bekkie zien lopen. Een echte jager.
Weet niet of je hier iets mee kunt, het is maar één voorbeeldje.
Bedankt voor dit voorbeeld Olga, ik zie af van de aanschaf na van meerdere kanten gehoord te hebben dat het niet werkt en niet goed is voor de kat.
OMH
Cheetah
Cheetah

Bericht door OMH »

Ach Miloe, een mens probeert eens wat. En dat gaat soms goed en soms niet. Niet mee zitten hè.

;-)
The catter the better!
Miloe
Poema
Poema

Bericht door Miloe »

Lief van je Olga, bedankt :)
KimsKattenWeetjes
Huiskat
Huiskat
Contacteer:

Miloe schreef: 19 mei 2024 15:50 Dag Kim,

Miyuki krijgt genoeg jachtspel door middel van parcours over de wandmeubel en hoge krabpaal thuis. En haar voeding is ook niks mis mee. Ze krijgt het beste. Soms beter dan ik :lol:
Jachtspel is natuurlijk wel effectief achter een prooi aanjagen en doden. Hengelspel bijvoorbeeld, en dat afsluiten met een trappelprooi.

Dat haal ik niet per se uit je reactie.
OMH
Cheetah
Cheetah

Bericht door OMH »

@Kim, je mag dan wel noemen dat je veel weet over katten en dat geloof ik best, maar kun je mij uitleggen hoe het komt dat de ene kat de andere niet is en dat algemene tips niet per se helpen? Misschien doet Miloe wel veel meer dan ze zegt of wil prijsgeven.

@MIloe: in mijn optiek goed bezig hoor, ik "ken" je uit andere posts en voor zover ik weet ben je een betrokken en serieuze poezenmama.
Laatst gewijzigd door OMH op 20 mei 2024 01:21, 1 keer totaal gewijzigd.
The catter the better!
KimsKattenWeetjes
Huiskat
Huiskat
Contacteer:

OMH schreef: 20 mei 2024 00:45 @Kim, je mag dan wel noemen dat je veel weet over katten en dat geloof ik best, maar kun je mij uitleggen hoe het komt dat dene kat dandere niet is en dat algemene tips niet per se helpen? Misschien doet Miloe wel veel meer dan ze zegt of wil prijsgeven.
Ik reageer gewoon op de gegeven informatie, niet meer, niet minder.

En er bestaat niet voor niets het gezegde "de uitzondering bevestigt de regel".

Mensen die mij op media volgen waar ik wel actief ben (omdat ik daar niet in 90% van de gevallen met lange tenen wordt beantwoord), weten dan ook dat ik altijd kijk naar het individu.
OMH
Cheetah
Cheetah

Bericht door OMH »

Prima hoor, ik kom niet op die media en ik ga dat ook niet doen. Lange tenen heb ik overigens niet, ik stel je een vraag en ik heb antwoord, waarvoor dank.
The catter the better!
Miloe
Poema
Poema

Bericht door Miloe »

KimsKattenWeetjes schreef: 19 mei 2024 23:37
Dat haal ik niet per se uit je reactie.
Ik denk dat jij een amateur bent die heel wat van zichzelf vindt. Heb jou wel eerder op dit forum commentaar zien leveren wat betweterig overkomt.

Ik ga verder niet meer informatie verstrekken over hoe ik wel of niet speel met Miyuki. Daar ging de topicvraag ook niet over.

Verder wens ik je een fijne dag!
KimsKattenWeetjes
Huiskat
Huiskat
Contacteer:

OMH schreef: 20 mei 2024 01:24 Prima hoor, ik kom niet op die media en ik ga dat ook niet doen. Lange tenen heb ik overigens niet, ik stel je een vraag en ik heb antwoord, waarvoor dank.
Zie reactie vraagsteller. Dat is dus precies een voorbeeld van wie wel.
KimsKattenWeetjes
Huiskat
Huiskat
Contacteer:

Miloe schreef: 20 mei 2024 08:15 Ik denk dat jij een amateur bent die heel wat van zichzelf vindt. Heb jou wel eerder op dit forum commentaar zien leveren wat betweterig overkomt.

Ik ga verder niet meer informatie verstrekken over hoe ik wel of niet speel met Miyuki. Daar ging de topicvraag ook niet over.

Verder wens ik je een fijne dag!
Ik gaf puur tips die voortkomen uit wetenschappelijk onderzoek en die verder niks zeiden over wat je al wel of niet doet.

In plaats van je gelijk aangevallen te voelen, en zo kansloos te reageren, kun je ook gewoon normaal doen.

Maar dat lijkt hier wel vaker te moeilijk voor het gros van de mensen...

En dan zijn er verbaasd dat de activiteit omlaag gaat, en nieuwe mensen niet meer reageren.

Well... Dit. Dit is een van de redenen.

Maar have fun hoor. Heb weinig behoefte aan een forum van mensen wat zichzelf helemaal fantastisch vindt, alles en iedereen afzeikt wat niet tot "hun clubje" behoort, en gewoon niet kan kijken naar wat goed is voor hun kat.
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

@Kim: ik had gehoopt en zelfs verwacht dat jij een waardevolle toevoeging voor dit forum zou zijn.
Helaas. Tot op heden lees ik alleen maar algemeenheden en de jouw benadering van het individu vind ik ook nergens terug.

Een website/bedrijf afzeiken -op basis van het door Miloe geplaatste artikel-, vind ik ook buiten proportioneel. Eerder is het te waarderen dat de verkoper van kattenbandjes juist kritische kanttekeningen plaatst.

In dit topic kom je ook niet met een alternatief, behalve met een bevestiging dat een bandje de oplossing niet is. Maar dat wist Miloe inmiddels al.
De birdsafe is geen alternatief, want dat zit ook aan een halsbandje vast.
Kortom... niemand is een steek wijzer geworden.

Wel kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat je hier alleen aanwezig bent om mensen naar jouw eigen site te lokken.
Beetje sneu.

Tot slot: trappen en schelden is een teken van onmacht en helpt niet.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
Plaats reactie