Dietvoer urinary (struviet) welke te geven.

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
FrankV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 07 jan 2017 23:22

Dietvoer urinary (struviet) welke te geven.

Bericht door FrankV »

Hoi allemaal,

Mijn kat Puck (poes) heeft een blaasontsteking door struvietvorming. Hier kwam ik achter omdat ze haar onderbuik helemaal kaal had gelikt. De dierenarts gaf aan dat dit mogelijk komt omdat ze pijn in der blaas heeft/had.

De afgelopen twee weken heb ik haar het dieetvoer van de dierenarts proberen te voeren maar dit gaat moeizaam. Ze eet het wel, maar niet in de hoeveelheden die ze hiervoor at. Het gaat om de Purina Pro Plan Urinary ST/OX. Ook heb ik Hills S/D geprobeerd. Dit is eigenlijk hetzelfde verhaal.

Toen kwam ik op zooplus uit op de Kattovit Urinary (struviet) variant. Hier een klein zakje van besteld en dit lijkt ze heerlijk te vinden. Een en ander met dierenarts besproken en die kende het merk niet en raadde het af te gebruiken. "dierenwinkel" voer is niet voldoende getest op de werking voor het oplossen van struviet.

Heeft iemand ervaring met dit voer icm struviet? Heeft het voor jullie goed gewerkt?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7700
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Dietvoer urinary (struviet) welke te geven.

Bericht door Rik »

FrankV schreef: 15 mei 2024 09:47 Een en ander met dierenarts besproken en die kende het merk niet en raadde het af te gebruiken. "dierenwinkel" voer is niet voldoende getest op de werking voor het oplossen van struviet.
Ok. De dierenarts raadt het dus af. Maar Puck eet de Purina en Hills dus niet.
Dus de dierenarts heeft dan uiteraard wel een andere oplossing....
... of niet en laat ie je wat dat betreft gewoon hangen? :roll:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6847
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Dietvoer urinary (struviet) welke te geven.

Bericht door Dinky »

Is er op dit moment nog struviet dat opgelost moet worden of is het bedoeld als onderhoudsvoer? En hoe is struviet vastgesteld?

Voor het oplossen van struviet heb ik goede ervaring met Royal Canin urinary high dilution. Dit is ook gewoon een voeding die door dierenartsen wordt verkocht (afhankelijk of dierenarts wordt gesponsord door hills of Royal Canin volgens mij).
Wanneer het gaat om onderhoudsvoer dan zou ik kiezen voor trovet asd als merk. Dat werd indertijd aangegeven als goede opvolger van oplosvoeding door mijn dierenarts.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
FrankV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 07 jan 2017 23:22

Re: Dietvoer urinary (struviet) welke te geven.

Bericht door FrankV »

Rik schreef: 15 mei 2024 10:45 Ok. De dierenarts raadt het dus af. Maar Puck eet de Purina en Hills dus niet.
Dus de dierenarts heeft dan uiteraard wel een andere oplossing....
... of niet en laat ie je wat dat betreft gewoon hangen? :roll:
Het is niet dat ze echt niks eet maar het is duidelijk niet haar favoriete voer. :) Alternatieven zijn er inderdaad niet echt gegeven. Het is voor mij ook tricky omdat Puck een jaar geleden acuut nierfalen had. Haar nierwaarden zijn sindsdien altijd goed geweest maar dietvoer voor struviet bevat meer sodium, wat ik toch lastig vind.

We zitten overigens nog in de "oplosfase". Het is nog maar 1,5/2 weken geleden sinds ze met het voer begon.
FrankV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 07 jan 2017 23:22

Re: Dietvoer urinary (struviet) welke te geven.

Bericht door FrankV »

De struviet is overigens vastgesteld door urineonderzoek met microscoop
Gebruikersavatar
OMH
Panter
Panter
Berichten: 412
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Dietvoer urinary (struviet) welke te geven.

Bericht door OMH »

Mijn zoon heeft een kat met struviet en sinds hij de Virbac-variant gebruikt gaat het beter. Ze plaste echt overal, maar nu het minder wordt of is geeft dat wel hoop. Virbac HPM Urology Struvite, even googlen. Goedkoop is anders, maar als het helpt...

Succes!

(Verkoopt je DA dit niet trouwens?)
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
FrankV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 07 jan 2017 23:22

Re: Dietvoer urinary (struviet) welke te geven.

Bericht door FrankV »

OMH schreef: 15 mei 2024 16:38 Mijn zoon heeft een kat met struviet en sinds hij de Virbac-variant gebruikt gaat het beter. Ze plaste echt overal, maar nu het minder wordt of is geeft dat wel hoop. Virbac HPM Urology Struvite, even googlen. Goedkoop is anders, maar als het helpt...

Succes!

(Verkoopt je DA dit niet trouwens?)
Dank! Nee mijn DA verkoopt dat niet. Die hebben alleen Purina pro plan en Hills.

Ik merk overigens dat Puck sindsdien wat meer drinkt en plast (geen gigantische hoeveelheden) maar daarvoor zat ze op 120-140 ml (terwijl ze 5,5 kg woog, dus te weinig) en nu zit ze op 180-200 ml. Wat ik begreep kan dit door het voer komen, dat is blijkbaar samengesteld zodat ze meer gaan drinken/plassen. Klopt dat?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6847
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Dietvoer urinary (struviet) welke te geven.

Bericht door Dinky »

Dat klopt inderdaad. Vocht is zeer belangrijk om alles goed door te spoelen ;-)

Zelf gaf ik altijd 1 zakje natvoer Royal Canin urinary en vulde dat aan met brokjes Royal Canin urinary om struviet te voorkomen/op te lossen. Hier was de struviet operatief uit de blaas gehaald omdat op de echo de blaas volledig vol zat met stenen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
KimsKattenWeetjes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 68
Lid geworden op: 03 okt 2023 08:47
Contacteer:

Re: Dietvoer urinary (struviet) welke te geven.

Bericht door KimsKattenWeetjes »

Als voedingsadviseur vind ik eigenlijk alleen het droogvoer van Virbac enigszins passend.

Met de nadruk op enigszins, want droogvoer is eigenlijk gewoon niet geschikt voor urinewegproblemen.

Wat natvoer betreft kun je vaak erg veel, en in sommige gevallen is het zelfs voldoende om puur over te schakelen naar een volledig vochtrijk dieet.
Voedingsadviseur en oprichter van Kim's Katten Weetjes
FrankV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 07 jan 2017 23:22

Re: Dietvoer urinary (struviet) welke te geven.

Bericht door FrankV »

KimsKattenWeetjes schreef: 16 mei 2024 09:53 Als voedingsadviseur vind ik eigenlijk alleen het droogvoer van Virbac enigszins passend.

Met de nadruk op enigszins, want droogvoer is eigenlijk gewoon niet geschikt voor urinewegproblemen.

Wat natvoer betreft kun je vaak erg veel, en in sommige gevallen is het zelfs voldoende om puur over te schakelen naar een volledig vochtrijk dieet.
Ja dat zou dan misschien nog een optie zijn. Helaas is het altijd een “gok” omdat je nooit weet wat ze wel wil eten.

Natvoer is niet haar favoriet overigens. Maar ik kan daar natuurlijk eens naar gaan kijken.

Maar het klopt dus dat katten door dit voer meer gaan drinken/plassen? Gezien haar geschiedenis ben ik een beetje panisch als het daar op aan komt haha.

Overigens waren haar Nierwaarden 2,5 week geleden nog goed, zelfs aan de onderkant van de referentiewaarden.
KimsKattenWeetjes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 68
Lid geworden op: 03 okt 2023 08:47
Contacteer:

Re: Dietvoer urinary (struviet) welke te geven.

Bericht door KimsKattenWeetjes »

Veel urinary voedingen wel inderdaad.

Over het algemeen plassen katten te weinig op droogvoer, omdat ze gewoon niet voldoende vocht binnen krijgen. Dat is een erg grote factor in de ontwikkeling van urinewegproblemen.

Katten zijn overigens helemaal niet zo gevoelig voor de toevoeging van zout als mensen graag doen denken, in negatieve zin that is.

Weet je de reden van de AKI?
Voedingsadviseur en oprichter van Kim's Katten Weetjes
FrankV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 07 jan 2017 23:22

Re: Dietvoer urinary (struviet) welke te geven.

Bericht door FrankV »

KimsKattenWeetjes schreef: 16 mei 2024 11:23 Veel urinary voedingen wel inderdaad.

Over het algemeen plassen katten te weinig op droogvoer, omdat ze gewoon niet voldoende vocht binnen krijgen. Dat is een erg grote factor in de ontwikkeling van urinewegproblemen.

Katten zijn overigens helemaal niet zo gevoelig voor de toevoeging van zout als mensen graag doen denken, in negatieve zin that is.

Weet je de reden van de AKI?
Nee helaas, nooit achtergekomen. Ze werd op een dinsdagavond opeens heel erg ziek. Die dag zijn ze wel begonnen met een verbouwing dus misschien daarvan iets binnengekregen.

Daarna zijn de Nierwaarden (incl SDMA) altijd goed geweest. Volgens de DA betekent dit dat het acuut was en de nieren grotendeels zijn hersteld.

Ze plast nu ongeveer 4 keer in 24 uur de grote van een golfbal/kleine tennisbal.
Plaats reactie