Kattenren met de nodige eisen

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Gebruikersavatar
OMH
Panter
Panter
Berichten: 412
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Kattenren met de nodige eisen

Bericht door OMH »

Hallo, wij zoeken een kattenren voor Noek en Tika - we hebben al een keer geprobeerd hen buiten te laten met een tuigje etc., maar dat werd niks.

Wat we zouden willen hebben is een los ding, dat we in de winter in de schuur kunnen zetten.
We hebben een kleine schuur, ren liefst demonteerbaar/opklapbaar. (Alles is te demonteren, dat weet ik wel.)
Verder willen we er graag een bodem in.
Het ding moet verplaatsbaar zijn. Liefst van gras naar terras v.v., want het zou leuk zijn als we de ren kunnen verplaatsen naar waar wij zitten (momenteel zitten we vrijwel nooit buiten, ik kan niet tegen die smekende kopjes voor de tuindeuren).

Voor iedereen die wil meezoeken: hartstikke fijn. Volgens mij hebben we de meeste mogelijkheden al gezien, zelfs laten bouwen is langsgekomen, maar we zitten met de verplaatsbaarheid en de opruimmogelijkheid.
In de tuin hebben we de ruimte, in de schuur net wat minder.

Ik ben er vooral benieuwd naar of iemand ervaring heeft met zo'n soort ren, of willen we weer het onmogelijke?

Alvast dank!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 358
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Kattenren met de nodige eisen

Bericht door cerna »

Het probleem met verplaatsen is dat het dan een niet al te grote ren kan zijn want anders is 'ie niet te verplaatsen.
Ik kwam wat kippenrennen tegen, maar die zijn veel te laag voor een kat.

Wat de afmeting van deze ren is, is me niet duidelijk want ik zie alleen de maten van de verpakking. Er passen in ieder geval twee katten in :smile: : https://www.bol.com/nl/nl/p/luxe-groott ... oductImage

Aan de rechterkant staan nog wat mogelijkheden (maar allemaal vrij klein vind ik).

Ik zoek verder
Groetjes van Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6 en Yarah 2
ZL: Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 358
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Kattenren met de nodige eisen

Bericht door cerna »

Dit lijkt er meer op (duuuur): https://www.grootplezier.nl/kattenrenne ... en-flex-41

Maar geen idee of het verplaatsbaar is (waarschijnlijk loeizwaar) en demonteren is wel mogelijk, maar zal een klus zijn.
Groetjes van Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6 en Yarah 2
ZL: Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7700
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kattenren met de nodige eisen

Bericht door Rik »

De vraag is ook een beetje hoe groot.

Je kunt bv aan zoiets denken als het klein en verlaatsbaar moet zijn. Maar dat is niet veel ruimte.
https://www.vidaxl.nl/e/vidaxl-kippenho ... 81375.html

Misschien is het fijner en mooier om een bepaalde ruimte (aan vierkante meters) te bepalen voor vrije ruimte (rondstruinen maar ook zitplaats voor jullie) en daaromheen dan een hekwerk of gaas laten plaatsen met kippengaas op inbuigende haken o.i.d.

Zoiets
Afbeelding
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
OMH
Panter
Panter
Berichten: 412
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Kattenren met de nodige eisen

Bericht door OMH »

Voorlopig bedankt allebei, we gaan morgen verder studeren! Ruimte hebben we genoeg, vrijstaand wonen en je kunt alle kanten op.

:lol:
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7700
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kattenren met de nodige eisen

Bericht door Rik »

Daarom (om die grote vrije ruimte) lijkt het mij zo'n zonde om het met een 'kleine' ren te doen.

Dan zou je bv kunnen denken aan hele goede palen met daartussen iets wat je dan zou kunnen verwijderen indien nodig (zoals je daar op de foto ziet). En dan kun je er zelf ook bij zitten met tafel en stoelen (wat bij een ren vaak lastig is).

Overigens tik ik vaak wat zoekwoorden bij google in (zoals katten net of cat enclosure etc) en tik dan op afbeeldingen. Dan zoekt het heel makkelijk op impressies van wat mogelijk is. En als je niets vindt kun je weer andere zoekwoorden gebruiken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6847
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kattenren met de nodige eisen

Bericht door Dinky »

https://www.kattenren.com/kattenren-zelf-maken/

Aangezien zij aangeven dat je de ren zelf op kan bouwen zal hij ook vast demontabel zijn ;-) Je kan daar altijd informeren over wat de opties zijn bij jullie wensen. Ik kan mij voorstellen dat een frame met katten netten ipv gaas een stuk lichter zal zijn om te verplaatsen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9383
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kattenren met de nodige eisen

Bericht door castratenkoor »

Ik heb een ren van 10 meter aan het huis vast. Kunnen ze zelf in en uit via een kattenluik.

Afbeelding

Is opgebouwd met aluminium kennelplaten die je met hulpstukken aan elkaar zet. Handig met verhuizen om los mee te nemen.
In de jaren 80 begonnen met sparen, elk jaar paar stukken gekocht. De ene kat maakt er meer gebruik van dan de andere. Luik is af te sluiten met een kunststof schuif ervoor. Hij is open van 6.30 uur tot 13.30 uur. Middag en nacht dicht.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5495
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kattenren met de nodige eisen

Bericht door nellebel »

als je een fijn klusbedrijf in de buurt hebt kun je ook met hun overleggen. zij kunnen dan samen met jullie iets maken. is soms ook goedkoper dan kant en klaar en steviger. wij hebben al verschillende keren met verbouwingen meegemaakt dat wij online of bij winkels allerlei kant en klare dingen zoeken, duur en soms lastig. terwijl onze klusmannen dan met de simpelste en makkelijkste oplossingen kwamen. zij denken toch vanuit hun vakkennis en hebben dan vaak simpele en makkelijke oplossingen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
OMH
Panter
Panter
Berichten: 412
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Kattenren met de nodige eisen

Bericht door OMH »

Erg bedankt allemaal!
Zelf maken zit er niet in, hooguit iets dat we alleen maar in elkaar hoeven te zetten. Beetje knutselen zal wel lukken.
Het is ook een beetje eng om een groot (en dus duur) ding te kopen omdat het nog maar de vraag is of ze het iets vinden.
Noek, gemiddeld de baas, loeide een keer alles bij elkaar toen we het met een tuigje probeerden. Toch hoop ik dat ze het met een klein “huisje” wel wat vinden. Daar moet en dan ook water- en voerbakjes in kunnen. Misschien een beetje een hogere dan met zit- en ligplankjes. Er veel mee sjouwen hoeft niet, hij moet van grasveld naar terras kunnen en v.v.
We hebben er wel een paar gevonden maar we twijfelen nogal.
We zullen foto’s en/of links plaatsen zodra het kan en dan ben ik vooral benieuwd naar ervaringen.
Wordt vervolgd, nogmaals dank!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
OMH
Panter
Panter
Berichten: 412
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Kattenren met de nodige eisen

Bericht door OMH »

Afbeelding

Kijk, zoiets zou iets kunnen zijn, maar het moet vastgezet kunnen worden en toch verplaatsbaar.
Klinkt een beetje hulpeloos hè? Iets met pennen in de grond of met haken in de voegen van het terras? Tegen het huis aan gaat niet, overal borders.
:shock:
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7700
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kattenren met de nodige eisen

Bericht door Rik »

Persoonlijk vind ik dat nogal klein. Erg klein.
Ik denk dat zo'n kleine ruimte al heel snel gaat vervelen en dat ze er buiten willen (en bij jullie willen zijn).

Als ik even een wat foto's mag plaatsen... sorry, zijn er nogal wat maar het geeft misschien wat ideeën.
We denken graag mee ;)

(Foto van de omgeving zou misschien handig zijn. Met indicatie waar en hoe je zelf ook wilt zitten e.d.)

Dit zou b.v. zelf in elkaar te zetten zijn, en is niet zo heel klein.

Afbeelding

Dit wordt al wat groter.

Afbeelding

Afbeelding

Maar zoals ik al eerder aangaf... Als je echt de ruimte hebt dan is met netten of fences werken veel mooier want je kunt dan een veel groter gebied meepakken waar je zelf ook kunt zitten en leven. (zoals onderstaand)

PS. Je kunt ook eerst met een kleinere ruimte beginnen. Gewoon met een net een paar vierkante meters spannen rond een paar palen en ze laten wennen en kijken of ze het wat vinden. Als het een success is dan iets zwaarders (met staanders) waar je dan b.v. wat zwaarder net of gaas langs kunt spannen. (het is maar een idee) Als katten nog niet gewend zijn buiten, dan zullen ze ook nooit direct een sprint naar het onbekende nemen. Dus zullen ze, mochten ze uit zo'n testomgeving ontsnappen, dan 'bevriezen' ze vaak en kun je ze gewoon weer oppakken. Dat verkennen gaat bij katten elke keer met hele hele hele kleine stapjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
OMH
Panter
Panter
Berichten: 412
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Kattenren met de nodige eisen

Bericht door OMH »

Dank je Rik, ik weet dat ons voorbeeld niet erg ruim is, maar zoals gezegd: het is nog maar de vraag wat ze ervan gaan vinden.
Waar komen de rennen van foto 1 en 2 vandaan?
Iets wat van boven open is wordt 'm niet. Als ze het te spannend gaan vinden klimmen ze er zo uit, ook als de boel naar binnen gevouwen is - ooit meegemaakt op een balkon.
En trouwens, wij gaan zitten waar zij zitten. Niet om de hoek, als je snapt wat ik bedoel. Het idee is juist dat we bij elkaar in de buurt zijn zonder dat ze de kans krijgen om weg te lopen. Misschien doen ze dat niet, maar voorkant huis = drukke straat.
En we mogen dan de ruimte hebben, grootgrondbezitters zijn we nou ook weer niet, die andere zijn te groot.
Ik stel je meedenken en de foto's erg op prijs!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7700
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kattenren met de nodige eisen

Bericht door Rik »

De plaatjes kwamen allemaal van Google Images af (dus van uiteindelijke productpagina's).
Maar het was in eerste instantie meer om een idee te krijgen van wat er mogelijk is en naar wat je op een gegeven moment specifiek wilt gaan zoeken (want dat zoekt dan makkelijker).

Blijft natuurlijk ook nog de vraag over wat het budget is ;)

B.v. zoiets (aus. $330.00 ~ €200):
https://catnets.com.au/products/lite-po ... osure-2-3m
Afbeelding

Hier staan nog verschillende types... ook verplaatsbare versies:
https://catnets.com.au/collections/free ... enclosures

Heel simpel en goedkoop (aus. $60 ~ €36) is bijvoorbeeld deze:
Afbeelding

Dit bedrijf zit in Australië maar als je eenmaal een beetje weet waarnaar je op zoek bent dan zullen er ook wel alternatieve hier in de buurt te vinden zijn.

Of een portable tent... van Amazon ;)

https://www.amazon.nl/-/en/Tents-Large- ... B07G5BRGWT
Afbeelding

Afbeelding

Van alles te vinden op Amazon ;)
Maar ook zoiets via bol.com
https://www.bol.com/nl/nl/p/dierentent- ... 160893349/
Afbeelding

Dus dan is het een kwestie... wil je klein beginnen of is het budget gelijk wat groter.

https://www.amazon.nl/-/en/QIONGHA-Outd ... 43?sr=8-43
Afbeelding

Ook simpel en niet zo duur (via de bekende bol.com) maar is eigenlijk voor konijnen ;)

https://www.bol.com/nl/nl/p/loopren-wk9 ... oductImage
Afbeelding
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
OMH
Panter
Panter
Berichten: 412
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Kattenren met de nodige eisen

Bericht door OMH »

Naar die tentjes hebben we ook wel eens gekeken, maar die vind ik pas echt zielig en ze zijn kleiner dan dat houten ding waar ik een foto van plaatste. Mensen met een motorhome gebruiken die tentjes vaak ook, maar wij hebben geen motorhome... Ik weet dat ze ook groter bestaan, maar als ze in zo'n netje gaan hangen, ik weet het niet.

Qua budget: we hoeven niet op een eurootje te kijken, maar omdat het proberen is geven we er liever niet te veel aan uit.
Die van jouw onderste foto heb ik gevonden bij Bol, even nog verder kijken maar dit zou wel eens wat kunnen zijn. Is het niets, dan is het niets en dan vouwen we 'm op en dan gaat 'ie onder de auto tegen de steenmarters :oops: . Multifunctioneel.

Trouwens, dat houten ding is 1.80 lang, Dat scheelt niet heel veel met jouw laatste optie én ze kunnen de hoogte in.
Man P is nogal weg van dat ding.

Pffff, het wordt nog zoeken.

Bedankt weer Rik!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Plaats reactie