Voeding en verzadiging ivm agressie onderling

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
Vijfkatteninhuis
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mei 2024 01:10

Voeding en verzadiging ivm agressie onderling

Bericht door Vijfkatteninhuis »

Hi allemaal,

Nieuw hier, maar behoorlijk wat topics doorgelezen afgelopen weken. Ook diverse review sites over hoogwaardige voeding. En toch loop ik vast..

Ik heb 5 katers in huis en om de één of andere reden zie ik regelmatig agressie onderling. Wij vermoeden dat ze niet genoeg verzadigd zijn. Wij geven nu purina pro plan delicate als brok. Éen kat krijgt hills nierdieet voer en één kat smila ivm grote brok. Echter ben ik op zoek naar een brok die van goede kwaliteit is voor alle 4 de katten en hen genoeg verzadigd. Het zijn binnenkatten die weinig bewegen. Ook al worden zij tot spel aangezet, dan is het van korte duur.

Ze hadden overgewicht bij onbeperkt voeren. Onze kleinste kat (Roemeens) is formaatje 10 maanden kitten en krijgt 20 gr. Bij meer komt die direct aan. Ik weeg ze per 2 maanden. Echter is die absoluut niet verzadigd. Volgens dierenarts mag hij max 2,4kg wegen en weegt nu 2,8 kg.

Andere Roemeense kat weegt 3,8 en is maar iets groter en weegt eigenlijk teveel.

Andere katten zitten nu goed op gewicht, maar hebben veel honger.

Orijen is voor ons niet te doen, onbetaalbaar. Applaws zat zo uit mijn hoofd laag in eiwit en hoge fosfor(?) en Porta 21 had een hoog eiwit gehalte dacht ik. Zoveel gelezen dat ik het niet meer weet. En dus ook geen keuze kan maken. Vers vlees wordt hem niet. Dan draaien ze door. We voeren minimaal 3x per dag.

Qua agressie is het niet medisch/pijn etc. Het lijkt puur op de obsessie met voeding te zijn. We willen meer gram voeren zonder dat ze meteen aankomen.

Ik ben benieuwd naar jullie advies. Ik heb al volwaardige topics gelezen, ik kom er alleen nog niet helemaal uit.
Gebruikersavatar
OMH
Poema
Poema
Berichten: 396
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Voeding en verzadiging ivm agressie onderling

Bericht door OMH »

Ik neem aan dat je katers gecastreerd zijn? Dan nog: het blijven kereltjes he? Dat was even de eerste vraag die bij me opkwam.
Over de voeding die je noemt weet ik weinig tot niets, maar anderen hier geheid wel.
Agressie is niet leuk, ik wens je sterkte!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Voeding en verzadiging ivm agressie onderling

Bericht door castratenkoor »

Ik heb ook 5 katten in huis 4 katers en 1 poes. Bij mijn staan 24/7 brokken op alle 3 de verdiepingen. Nooit last van agressie.

Wat je zou kunnen proberen is meer voermomenten. Ik weet niet hoe vaak je voert, maar probeer eens vaker, dus de hoeveelheid verdelen over meer porties. Ik denk niet zozeer dat het aan het merk ligt. Honger hebben is nooit goed voor de sfeer. 2,4 kg voor een kater lijkt mij erg weinig. Dat weeg mijn enige poesje en die is heel klein.

En wat ook nog al eens kan helpen is meer uitdaging in huis creëren. B.v. ergen een klimmuur maken voor ze.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 345
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Voeding en verzadiging ivm agressie onderling

Bericht door cerna »

Eens met Dinie (Castratenkoor): 2,4 kilo voor een volwassen kat is veel te weinig (2,8 trouwens ook). Dan moeten het wel ienie-mienie poesjes zijn. Mijn katten wegen gemiddeld 5,5 kilo, maar dat zijn Brits Kortharen en die zijn wat zwaarder.
Maar een volwassen HTK-kat(er) zou toch zeker 4 kilo mogen wegen.

En wat geeft een beetje overgewicht?
Stress leidt tot allerlei gezondheidsklachten en lijkt me schadelijker voor de kat dan een kilootje meer en tel daar dan nog de onrust en het constante hongergevoel bij op en dan wist ik het wel. Maar ik ben een voorstander van free-feeding: de kat bepaalt zelf hoeveel hij/zij eet en hoe vaak, maar ik bepaal wel hoeveel er in de bakjes gaat en hoe vaak per dag (3x). Nadeel is wel dat je dan niet weet of iedereen eet, maar meestal houden we dat 's morgens wel een beetje in de gaten.

En welk voer moet je dan geven?
In ieder geval geen brokjes voor de slanke lijn want die verzadigen nauwelijks. Ik geef zelf Royal Canin, 5 smaakjes voor 4 katten, maar niet iedereen is enthousiast over dit merk en het is erg duur geworden. Maar mijn katten gedijen er uitstekend op. En natvoer geef ik voornamelijk Feline Porta 21, een enkele keer runderhart en een enkele keer een paar stukjes kipfilet, maar dat is meer als snack. Gourmet wordt hier ook graag gegeten (vooral Intense en Gold), maar ook daar zijn de meningen over verdeeld.
Mijn katten worden echter over het algemeen (stok)oud dus zo heel verkeerd zal ik het niet doen wat betreft de voeding :smile:
Groetjes van Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6 en Yarah 2
ZL: Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Vijfkatteninhuis
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mei 2024 01:10

Re: Voeding en verzadiging ivm agressie onderling

Bericht door Vijfkatteninhuis »

Dank voor jullie uitgebreide reacties. Ik heb heel veel speeltjee gekocht. Verschillende variaties. Maar ze zijn er altijd op uitgekeken binnen no time. Speel nu dagelijks met laserlampje en daarna hengels zodat ze hun prooi ook echt kunnen pakken. Wij hebben in het verleden dagelijks voer neergezet en toen aten ze echt veel te veel. Het zijn op één na allemaal zwervers geweest en een obsessie met eetdrang. En ik vermoed dat de ander eetdrang heeft, omdat hij ini mini was toen wij hem kregen en ondervoed.

Die kleine is echt heel klein. En de tweede die klein is is wel echt aan de dikke kant. Bijna 4kg en heeft ook kittenformaat. Heel schattig ook!

Klimmuur hebben we ook, gebruiken ze alleen niet om te spelen. We hebben actief speelgoed wat zelf beweegt, maar dat is ook maar eventjes leuk.

Ik ben bang dat het niet blijft bij een beetje overgewicht en dat iets meer voeren weinig effect heeft. De grotere katten wegen al 5 kg en één daarvan is maar groot groot zeg maar.

Vandaar dat ik eraan dacht ander voer te zoeken waar ze lekker vol van voelen en ook echt van raken. Natvoer dus helaas te duur en orijen is ook flink aan de prijs. Het voer wat ze nu hebben purina lijkt niet echt te vullen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7691
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Voeding en verzadiging ivm agressie onderling

Bericht door Rik »

Ik zie geen antwoord op de vraag of ze gecastreerd zijn.

Wat bedoel je met ze draaien door als je vers voert?

Wat heb je geprobeerd met voedselverrijking?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Vijfkatteninhuis
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mei 2024 01:10

Re: Voeding en verzadiging ivm agressie onderling

Bericht door Vijfkatteninhuis »

Oh hierover heen gelezen. Ze zijn allemaal gecastreerd.

Met natvoeding doordraaien: ze krijgen nu in de ochtend standaard en tussen brokken en natvoer zit enige tijd ivm grote kans op overgeven. Waardoor ze constant rondrennen, voor je voeten lopen, etc ;).

Verrijking in het verleden gedaan, maar ivm bij elkaar wegpakken en nierdieet ermee gestopt. Hielp ook onvoldoende.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5487
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Voeding en verzadiging ivm agressie onderling

Bericht door nellebel »

onze gijs had ook een voerfixatie en begon guusje aan te vallen als hij wilde eten. uiteindelijk met heeeeeeel veeeeel geduld begonnen met 6 voermomenten op een dag brokjes en 2 voor natvoer, nu nog maar 1 voor brokjes en 2 voor natvoer. hij moest leren dat hij niet bepaalde wanneer er voer kwam met zijn gedrag. wij bepaalden. dat heeft echt veel tijd en energie gekost. negeren negeren negeren, afleiden afleiden. dus nu vaste tijd voor de brokjes, ongeacht zijn gedrag. en het heeft gelukkig gewerkt. maar ja, hoe dat te doen met 5 katten??
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Vijfkatteninhuis
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mei 2024 01:10

Re: Voeding en verzadiging ivm agressie onderling

Bericht door Vijfkatteninhuis »

Haha ja dat is wel een opgave. Maar wat fijn dat hij ervan af is gekomen! Vraagt om veel geduld. Wij hebben het advies hier aan gehouden en voeren meer gram. Wij merken wel dat sinds balkon weer open kan de frustraties minder zijn ook. Zou zo graag een huis met tuin willen en dan afzetten. Zodra dat lukt gaan we dat doen.
Plaats reactie