Kat valt af, is sloom, slaapt veel, maar niets te vinden.

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
OMH
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Kat valt af, is sloom, slaapt veel, maar niets te vinden.

Bericht door OMH »

Synemios schreef: 03 mei 2024 00:02 Ik vraag mij af of ze alle voedingsstoffen wel goed opneemt.
En de dagen dat ze slecht eet helpen natuurlijk ook niet mee.
Ik heb er zo weinig verstand van, dat ik het niet durfde zeggen, maar dat heb ik ook gedacht (altijd makkelijk achteraf).
Zou een ander soort voeding nog een idee zijn? Denk het niet he, volgens mij heb je alles geprobeerd dat binnen je macht ligt. Bestaan er geen voedingssupplementen voor katten?
Ik zou willen dat ik het kon oplossen, maar het enige dat ik kan is een beetje meedenken aan de zijlijn.
En ik vind je nog steeds een held.
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5274
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat valt af, is sloom, slaapt veel, maar niets te vinden.

Bericht door Synemios »

Bij maag/darmproblemen in het algemeen kan dat een probleem zijn, maar ik ben natuurlijk nog steeds geen dierenarts.
Bij L&L worden dingen als b12 ook regelmatig meegenomen.

Lizzy had trouwens toen ook geen diarree, meestal bij Luna wel.

Maar ja het is nu met Clea sowieso lastig want zoals ik al eerder zei, het kan best zijn dat ze afvalt omdat ze toch die dagen dat het slecht gaat te weinig binnen krijgt.

Wat zeggen de artsen daar over het afvallen?

Er bestaan wel voedingssupplementen maar ik zou ik dat zelf pas doen als het echt al een tijdje beter gaat, maar goed ik ben erg voorzichtig geworden ;-)
Behalve met b12 dat kunnen ze gewoon spuiten.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
OMH
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Kat valt af, is sloom, slaapt veel, maar niets te vinden.

Bericht door OMH »

Weer wat geleerd Denise, en aan b12 heb ik ook gedacht (3/4 van het gezin gebruikt het), vraag me niet waarom. Misschien moet ik minder voorzichtig zijn met wat ik denk, maar veel mensen hier weten zo veel meer dan ik. Maar ik leer bij. Sorry, topcvervuiling…
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5274
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat valt af, is sloom, slaapt veel, maar niets te vinden.

Bericht door Synemios »

Nou dit is geen topic vervuiling, het mooie van een forum is dat iedereen zijn ideeën , kennis en ervaringen kan delen en als iets niet klopt dan zijn er wel mensen die daar op reageren of niet.
Ernaast zitten is ook niet erg en anderen denken ook weer aan andere dingen of hebben misschien weer net een andere insteek of kennis.

Maar het is misschien wel een gemiste kans om niets te zeggen, misschien zijn het wel dingen waar iemand veel mee kan en waar door anderen niet aan gedacht is.

Ik spuit zelf b12 maar heb tot voor Lizzy en Luna nooit gedacht aan een eventueel b12 tekort bij katten.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1766
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kat valt af, is sloom, slaapt veel, maar niets te vinden.

Bericht door Asse-Poes »

Tja, de DA vond het verschil ook minimaal. En omdat Clea nu beter eet en beter poept, gaat ze er van uit dat dit nu voor een opgaande lijn gaat zorgen.
Volgende week weer controle. Of eerder als het niet goed gaat.

Bij een gewone kat zou Hill 's a/d of de RC M&B een optie zijn, maar Clea en natvoer is geen goede combinatie. Na 1 hapje is het al weer snel: wil ik niet, lust ik niet.

Behalve Nutri-Plus voor de vitamines en een beetje snoepstaafje voor de calorieën, durf ik ook niet veel te experimenteren.
Het wordt al gauw te vet. En Nutri-Plus bevat ook al veel olie.

Ik had eigenlijk gehoopt dat er ook brokjes bestaan om aan te sterken en aan te komen. Er zijn tenslotte ook veel brokjes om af te vallen.

@Olga: helemaal eens met Denise, je bijdrages, ideeën en vragen zijn geen topicvervuiling! Alle tips en ideeën zijn welkom! Gooi het er maar uit 😀
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5274
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat valt af, is sloom, slaapt veel, maar niets te vinden.

Bericht door Synemios »

Kattovit opbouwkuur heeft volgens mij ook geen brokjes dat is speciaal voor katten die afgevallen zijn door ziekte
Dus dat is balen, ik zal morgen even verder kijken of ik nog wat weet.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Miloe
Lynx
Lynx
Berichten: 178
Lid geworden op: 09 mei 2023 15:56
Locatie: Groningen

Re: Kat valt af, is sloom, slaapt veel, maar niets te vinden.

Bericht door Miloe »

Asse-Poes schreef: 03 mei 2024 03:39
Ik had eigenlijk gehoopt dat er ook brokjes bestaan om aan te sterken en aan te komen. Er zijn tenslotte ook veel brokjes om af te vallen.
Ik heb dit gevonden, is het wat?

https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... nt=52499.1
Cats choose us; we don't own them.

~ Kristin Cast
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9360
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat valt af, is sloom, slaapt veel, maar niets te vinden.

Bericht door castratenkoor »

Ooit vinden jullie een goede balans van Clea. Duimen blijven draaien. Fijn dat ze zich wat normaler gedraagt en zich beter lijkt te voelen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5482
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat valt af, is sloom, slaapt veel, maar niets te vinden.

Bericht door nellebel »

Kitten brokjes? Zijn er geen brokjes voor zogende katten. Zal ook wel meer in zitten. Maar ja nu switchen is ook lastig. Misschien effe aan kijken of het nu in opgaande lijn gaat.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
OMH
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Kat valt af, is sloom, slaapt veel, maar niets te vinden.

Bericht door OMH »

Zou dit iets zijn?

Te magere katten kunnen baat hebben bij een licht verteerbare voeding die rijk is aan antioxidanten, omega-3- en -6-vetzuren en prebiotica.

Ik neem aan dat je dit al hebt gevonden. En ja, die kittenbrokjes. Maar ze moet er maar trek in hebben en ze moet al zo veel.
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5274
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat valt af, is sloom, slaapt veel, maar niets te vinden.

Bericht door Synemios »

en extra snoepjes geven? is dat een idee of eet ze dan weer minder?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Guazala
Huiskat
Huiskat
Berichten: 86
Lid geworden op: 19 jun 2023 17:27

Re: Kat valt af, is sloom, slaapt veel, maar niets te vinden.

Bericht door Guazala »

Asse-Poes schreef: 02 mei 2024 22:49 Nope, ze weegt nu 2,69 kg. (Was 2,75 kg)
En daar snap ik dus he-le-maal niks van. :geenidee:
Ze eet best goed, ze poept elke dag. Ze is vrolijk, ze spint, ze is aanhaling en ze is gezellig.
Kortom ze weegt niet veel en je ziet haar ingevallen flanken en de botjes wel erg goed, maar ze gedraagt zich niet als een zieke kat.
Kan dat niet zijn doordat ze nu terug kan poepen?

Beter 60g minder dan 60g afvalstoffen in haar lijfje dat ze niet kwijt kan. Dan is ze niet zelf weer wat afgevallen, maar is het gewoon afval dat ze niet meer meesleept. Of werkt dat niet zo?

Misschien dat het nu het algemeen beter gaat ook qua gewicht wel weer naar boven gaar beginnen gaan.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1766
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kat valt af, is sloom, slaapt veel, maar niets te vinden.

Bericht door Asse-Poes »

@Denise en Miloe: Kattovit aufbaukur, RC Recovery, Hills s a/d, Purina convalescence is allemaal prima voor alle katten. Maar het is natvoer, dus Clea vindt 1 hapje nog net te doen en daarna houdt het op.

@Wendy en Olga: De Mother and Babycat brokjes van RC bevatten 25% vet en de RC Fibre brokjes (lichtverteerbaar en met omega3) die ze nu krijgt bevatten 15% vet.
Ik weet niet wat er gebeurt als ze liever de M&B brokjes zou willen eten en wat al die vettigheid met haar darmen doet? En dan moet ik veel vezels erbij geven, anders verstopt de boel weer. Zucht.

Waarschijnlijk, ben ik weer te ongeduldig 😀
Ze eet de fibre brokjes met smaak, ze braakt niet en ze heeft normale ontlasting.

Extra snoepjes krijgt ze ook, maar Clea is geen snoepkous. Een heel snoepstaafje krijgt ze met moeite naar binnen (verdeeld over de dag), de Catisfaction snoepjes vindt ze heerlijk, maar meer dan 5 per dag wil ze niet. (Hoe geweldig zou het zijn als je een kind hebt met die eigenschap? :lol: )

@Guazala:Ja het werkt zo, maar van 4,65 kg (september. 2023) naar 3,3 (februari 2024), naar 3,1 naar 2,75 en nu 2,69 is slecht nieuws. Het is hoe dan ook geen gezond gewicht.
Je hebt wel gelijk dat haar gewicht van 3 kg feitelijk niet klopte en te hoog was, omdat daar de ontlasting nog in haar darmen zat.
Maar dat was gisteren ook zo. Dus de 2,69 is eigenlijk ook te hoog 😞
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
OMH
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Kat valt af, is sloom, slaapt veel, maar niets te vinden.

Bericht door OMH »

Wat een zoektocht zeg. Jij en ongeduldig krijg ik even niet bij elkaar opgeteld, want wat kun je meer doen?
Benieuwd naar het vervolg en heel veel sterkte weer.
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1766
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kat valt af, is sloom, slaapt veel, maar niets te vinden.

Bericht door Asse-Poes »

Hahahaha Olga, dat is nou precies het punt.
Ik doe alles al wat in mijn vermogen ligt, dus wil ik NU resultaat!! :grin:
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Plaats reactie