kat eet slecht na metacam ivm blaasontsteking

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
FrankV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 07 jan 2017 23:22

kat eet slecht na metacam ivm blaasontsteking

Bericht door FrankV »

Onze kat Puck heeft een jaar geleden accuut nierfalen gehad. Hier is ze gelukkig goed van hersteld. Sindsdien zijn meerdere bloedtesten gedaan. Die waren, voor zover het ging op de nierwaarden, allemaal netjes binnen de referentiewaarde (zelfs aan de lage kant van het spectrum). Ook de SDMA testen (blijkbaar om nierfalen vroegtijdig op te sporen) zijn sindsdien allemaal goed.

Twee weken geleden merkte ik opeens dat Puck een kale buik had. Waarschijnlijk door overmatig likken. Na onderzoek (waaronder urine) bleek dat Puck fors last had van struvietkristallen in haar urine. Om die reden afgelopen donderdag een metacam kuur meegekregen en tevens dieetvoer.

Sindsdien eet Puck steeds slechter. Donderdag ging het nog wel maar vrijdag wilde ze al niks meer van haar nieuwe voer weten. Voor de zekerheid een ander merk gekocht (Hills S/D). Dat at ze in eerste instantie maar ook dit werd langzaam slechter. Zaterdagavond begon ze opeens te braken. Omdat de dierenarts me erop had gewezen dat er in extreme gevallen (met name als je over doseert) nierfalen kan ontstaan door metacam heb ik het dierenziekenhuis gebeld wat Puck een jaar geleden heeft geholpen aan haar acuut nierfalen. Vanwege haar geschiedenis mocht ik langskomen en hebben ze bloed afgenomen (op koningsdag, dus 3 keer tarief maar goed). Ik vreesde het ergste.

maar wat bleek: Geen afwijkingen in haar nierwaarden en/of leverwaarden. Kortom: Dat was allemaal in orde. De dierenarts heeft wat cerenia meegegeven en aangegeven dat ze vermoedde dat Puck wat bijwerkingen had van de metacam. Zondagochtend heeft ze nog iets gegeten en daarna heb ik haar nog haar laatste dosis metacam gegeven.

Sindsdien eet ze nauwelijks meer en ook drinken gaat niet/zeer moeizaam. Uiteraard heb ik haar vandaag geen metacam meer gegeven en de dierenarts gebeld. Die geven aan dat ik moet proberen tijdelijk haar oude voer te geven zodat ze in ieder geval wat binnenkrijgt. Daarnaast kan ik nog wat extra cerenia komen halen. Verder moet ik het aankijken.

Is dit een normale bijwerking van metacam en zo ja, hoelang duurt zoiets? Ik maak me nogal zorgen.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5265
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: kat eet slecht na metacam ivm blaasontsteking

Bericht door Synemios »

Ja hier heb ik met Luna en Indy ook altijd een nog ziekere kat als ze metacam krijgt.
Maar van pijn kunnen ze ook misselijk worden, zij krijgen onsior als ze een nsaid moeten hebben.

Cerenia op een lege maag kan ook zorgen voor misselijkheid.
Hoe lang het duurt is per kat verschillend maar metacam werkt maar 24 uur dus ik zou 2/3 dagen aanhouden.

Heeft ze dit eerder gehad met metacam?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
FrankV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 07 jan 2017 23:22

Re: kat eet slecht na metacam ivm blaasontsteking

Bericht door FrankV »

Synemios schreef: 29 apr 2024 15:09 Ja hier heb ik met Luna en Indy ook altijd een nog ziekere kat als ze metacam krijgt.
Maar van pijn kunnen ze ook misselijk worden, zij krijgen onsior als ze een nsaid moeten hebben.

Cerenia op een lege maag kan ook zorgen voor misselijkheid.
Hoe lang het duurt is per kat verschillend maar metacam werkt maar 24 uur dus ik zou 2/3 dagen aanhouden.

Heeft ze dit eerder gehad met metacam?
Ze heeft nooit eerder Metacam gehad. Dit is dus de eerste keer. Ik merk ook dat ze zich gaat terugtrekken en een beetje bang overkomt.

In principe was er weinig aan haar te merken voor de Metacam. Daarna werd haar eetlust steeds minder. Heb de DA vandaag al gebeld maar die zegt dus even aankijken.

Ik weet even niet wat te doen. Als het bloedwerk zaterdag nog in orde was zou je toch zeggen dat dit niet opeens heel erg kan zijn verslechterd…
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5265
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: kat eet slecht na metacam ivm blaasontsteking

Bericht door Synemios »

Maar als het een bijwerking is (buiten nierfalen) zie je dat niet terug in het bloed.
slecht eten, misselijkheid etc zijn ook bijwerkingen van metacam.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
FrankV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 07 jan 2017 23:22

Re: kat eet slecht na metacam ivm blaasontsteking

Bericht door FrankV »

Synemios schreef: 29 apr 2024 15:25 Maar als het een bijwerking is (buiten nierfalen) zie je dat niet terug in het bloed.
slecht eten, misselijkheid etc zijn ook bijwerkingen van metacam.

Ben ik met je eens. In dat geval zou het ook niet direct ernstig zijn maar ik heb gewoon het gevoel dat er meer aan de hand is. Ze drinkt ook matig/slecht. Daarnaast lijkt ze flink teruggetrokken.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5265
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: kat eet slecht na metacam ivm blaasontsteking

Bericht door Synemios »

Maar dan zou ik de dierenarts bellen en dat aangeven want dan kunnen ze misschien verder kijken.
Sowieso morgen als er niets verbeterd.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
FrankV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 07 jan 2017 23:22

Re: kat eet slecht na metacam ivm blaasontsteking

Bericht door FrankV »

Synemios schreef: 29 apr 2024 16:42 Maar dan zou ik de dierenarts bellen en dat aangeven want dan kunnen ze misschien verder kijken.
Sowieso morgen als er niets verbeterd.
Gebeld. Nogmaals cerenia proberen icm mirataz zalf. Als woensdag geen verbetering is dan weer bellen.

Kan het zijn dat de nieren er sinds zaterdagavond toch mee opgehouden zijn? Die kans lijkt me erg klein.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6832
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: kat eet slecht na metacam ivm blaasontsteking

Bericht door Dinky »

Op het forum al vaker voorbij zien komen dat katten slechte eetlust kregen van metacam zonder nierfalen.

Met zo'n korte periode metacam verwacht ik geen nierfalen. Kan je wellicht natvoer geven ipv brokken? Bij gruis is vocht belangrijk om het gruis uit het lijf te krijgen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5265
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: kat eet slecht na metacam ivm blaasontsteking

Bericht door Synemios »

Ik denk ook niet dat het die nieren zijn.
Maar als ik zelf het gevoel heb dat er meer aan de hand is dan luister ik daar naar, dus goed dat je toch gebeld hebt.

en verder wat mirjam al zegt, vocht, vocht, vocht maar dat helpt niet tegen eventuele pijn.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
FrankV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 07 jan 2017 23:22

Re: kat eet slecht na metacam ivm blaasontsteking

Bericht door FrankV »

Dinky schreef: 29 apr 2024 18:53 Op het forum al vaker voorbij zien komen dat katten slechte eetlust kregen van metacam zonder nierfalen.

Met zo'n korte periode metacam verwacht ik geen nierfalen. Kan je wellicht natvoer geven ipv brokken? Bij gruis is vocht belangrijk om het gruis uit het lijf te krijgen.
Nee zeker niet omdat zaterdagavond alle waarden nog goed waren. Ik heb al natvoer geprobeerd. Ze likt dan de saus op en laat de rest liggen. Maar goed, dan krijgt ze in ieder geval vocht binnen. Ze drinkt namelijk ook slecht nu..

Ik begin echt overal aan te twijfelen. Ik heb de Metacam met een spuitje in haar keel gespoten (ze vond het vreselijk smaken).. kan het zijn dat ik iets kapot heb gemaakt? Dat lijkt me toch ook stug.
FrankV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 07 jan 2017 23:22

Re: kat eet slecht na metacam ivm blaasontsteking

Bericht door FrankV »

Gisterenavond na overleg met DA wat mirataz zalf en wat extra cerenia gehaald. Dat gegeven. Daarna begon ze wel iets te eten maar het was nog steeds erg weinig.

Vanochtend eet ze weer niks. Ik weet nu echt even niet wat het nou kan zijn :(
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5265
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: kat eet slecht na metacam ivm blaasontsteking

Bericht door Synemios »

Allereerst om even op je vraag terug te komen over of je iets beschadigd hebt, dat denk ik niet.

IK denk dat ze misselijk is en dat kan of door de metacam komen of toch door de pijn want de metacam heeft ze niet meer gekregen.
De afspraak was toch dat het voor woensdag beter moest gaan? Ik zou dus morgen naar je eigen dierenarts bellen voor een afspraak ( liefst dezelfde dag)
Er zijn andere pijnstillers ( onsior) die meestal wel verdragen worden.
Is er trouwens ook gekeken naar eventuele bacteriën?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
FrankV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 07 jan 2017 23:22

Re: kat eet slecht na metacam ivm blaasontsteking

Bericht door FrankV »

Synemios schreef: 30 apr 2024 17:06 Allereerst om even op je vraag terug te komen over of je iets beschadigd hebt, dat denk ik niet.

IK denk dat ze misselijk is en dat kan of door de metacam komen of toch door de pijn want de metacam heeft ze niet meer gekregen.
De afspraak was toch dat het voor woensdag beter moest gaan? Ik zou dus morgen naar je eigen dierenarts bellen voor een afspraak ( liefst dezelfde dag)
Er zijn andere pijnstillers ( onsior) die meestal wel verdragen worden.
Is er trouwens ook gekeken naar eventuele bacteriën?
Ben vandaag al geweest. Weer helemaal door de mangel. Dus temperatuur, voelen etc. Ze heeft een infuus gekregen voor wat extra vocht. Volgens da had bloed testen geen zin. 72 uur was alles nog in orde dus de kans dat daar iets anders in zit is klein. Dierenarts zei dus dat ze het nu zelf moest gaan doen. Morgen terugbellen met een update. Anders laatste “redmiddel”: een echo.

Ze heeft vandaag wel weer wat gegegen. Met aan moedigen dat wel, maar het is iets. Om haar tot rust te laten komen heb ik haar nu apart gezet in een kamer (met groot raam, kan ze naar buiten kijken) met alle benodigdheden.

Pijn zou kunnen maar het rare is dat ze, voor ze naar de dierenarts ging voor een blaaspunctie (do) echt prima at en zich normaal gedroeg. Het enige symptoom was een kale buik.

Toen ze de Metacam kreeg was het donderdag en vrijdagochtend echt heel goed. Heel blij, vrolijk, krabben aan mijn slaapkamerdeur enzo. Pas daarna is het slechter gegaan.

Urine is op kweek gezet en die was negatief, dus geen bacteriële infectie. Ze had ook geen koorts.

Ik heb het gevoel alsof ik haar tekort doe ofzo, alsof ik iets mis. Maar heb tot nu toe volgens mij wel zo’n beetje alles gedaan wat kon. :eeh:
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5265
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: kat eet slecht na metacam ivm blaasontsteking

Bericht door Synemios »

Nee bloed onderzoeken heeft inderdaad nu niet zoveel zin.
Maar het lijkt mij een prima plan, echo als het niet beter gaat.
Hopelijk knapt ze ook wat op door het vocht en toch het beetje wat ze gegeten heeft.

Gevoelens zijn geen feiten, ik begrijp dat je het zo voelt, maar je doet alles wat je kunt doen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
FrankV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 07 jan 2017 23:22

Re: kat eet slecht na metacam ivm blaasontsteking

Bericht door FrankV »

Synemios schreef: 30 apr 2024 17:23 Nee bloed onderzoeken heeft inderdaad nu niet zoveel zin.
Maar het lijkt mij een prima plan, echo als het niet beter gaat.
Hopelijk knapt ze ook wat op door het vocht en toch het beetje wat ze gegeten heeft.

Gevoelens zijn geen feiten, ik begrijp dat je het zo voelt, maar je doet alles wat je kunt doen.
Dat is waar.

Ik zat nog te denken aan een alvleesklierontsteking, maar het is dan wel heel erg toevallig dat dit tegelijkertijd met de behandeling voor de blaasontsteking is. Het kan natuurlijk wel.
Plaats reactie