Wel of geen kat?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
ML1982xyz
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 apr 2024 17:56

Wel of geen kat?

Bericht door ML1982xyz »

Ik twijfel al langer om een kat aan te schaffen en zou graag eerlijke reacties willen of het met mijn omstandigheden wel of geen goed idee is. Mijn voorkeur gaat uit naar een oudere asielkat, liefst wel één kat ivm ruimte voor voldoende kattenbakken.
Dit zijn mijn twijfels:
- ik werk gemiddeld 32 uur en onregelmatig, meestal ben ik op een werkdag 8 uur van huis. Vaak ook korter, zelden langer dan 8 uur. Meestal werk ik de ene week vroege diensten en de week erop avonddiensten, maar ook dit kan wisselen. Het is ook gemiddeld 32 uur, dus vaak 4 dagen per week, maar ook soms 6 dagen en de week erop maar 3. Er zit dus weinig regelmaat in en ik twijfel of een kat niet teveel alleen is. Daarbij ben ik ook alleenstaand. Naast het werk ben ik trouwens wel vrijwel altijd thuis.
- ik woon in een flat van ongeveer 60 m2. Kat zou wel in alle ruimtes mogen komen. Er is een balkon, maar dit is erg klein en kat zou hier alleen op mogen wanneer ik thuis ben. Dus het zal wel echt een binnenkat moeten zijn. Zou deze ruimte voldoende zijn in combinatie met het feit dat de kat dus langere tijd alleen thuis is en niet naar buiten kan?
Graag eerlijke reacties, ik hoor liever de waarheid van ervaringsdeskundigen dan dat ik er later achterkom dat het geen verstandig besluit was, wil uiteraard teleurstellingen voorkomen voor zowel mij als kat!
Gebruikersavatar
Miloe
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 09 mei 2023 15:56
Locatie: Groningen

Re: Wel of geen kat?

Bericht door Miloe »

Katten zijn enerzijds gezelschapsdieren en anderzijds solitaire wezens. Ik persoonlijk zou nooit mijn kat lang alleen laten. Dat vind ik zielig.

Hopelijk kan iemand anders je beter adviseren op dit forum
Cats choose us; we don't own them.

~ Kristin Cast
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Wel of geen kat?

Bericht door cerna »

Ik denk niet dat dit een probleem is omdat je graag een oudere asielkat een nieuw huisje wilt geven.
Wanneer je in het asiel precies aangeeft wat je omstandigheden zijn dan vinden zij vast wel een kat die geschikt is namelijk een oudere solokat die gewend is om ook alleen te zijn en niet persé naar buiten wil.

Een kat heeft er geen behoefte aan om 24/7 een mens om zich heen te hebben en 32 uur per week (plus de reistijd) is helemaal niet overdreven veel en wanneer je dan voldoende plekjes voor de kat creëert (plafondklimpaal bijvoorbeeld, een kat zit graag hoog en evt. plankjes aan de muur) dan zal de kat je eeuwig dankbaar zijn want in een asiel is ook maar zo zo.

Ik zou gewoon eens een kijkje in het asiel gaan nemen en het met de beheerder bespreken en misschien vinden ze dan nu al een match of anders over een tijdje.
Goed dat je er zo serieus over nadenkt!
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Wel of geen kat?

Bericht door Asse-Poes »

Wat fijn om te lezen dat je juist een oudere asielkat een fijn thuis wilt geven!
Verder helemaal eens met Annet (Cerna).

Ik hoop dat je een leuke lieve kat vindt en dat het echt jouw speciale vriendje/vriendinnetje gaat worden.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wel of geen kat?

Bericht door castratenkoor »

Ik denk dat jij een wat oudere asielkat een heel fijn thuis kunt geven. Ik ben het helemaal eens met wat Annet schreef.

Het balkon zou ik hem/haar alleen oplaten als je dat eerst catproof maakt. Ook een al wat oudere kat kan op een gegeven moment achter een vlinder aan vliegen. Mijn oudste kat is bijna 15 en die speelt nog volop met speelgoed en loert maar al te graag naar de vogeltjes buiten. En naar mijn hamsters en gerbils, die veilig achter glas zitten.

Als je a.s. kat van balkon zou vallen is niet de bedoeling.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
ML1982xyz
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 apr 2024 17:56

Re: Wel of geen kat?

Bericht door ML1982xyz »

Bedankt voor jullie reacties!
Plaats reactie