Kat valt af, is sloom, slaapt veel, maar niets te vinden.
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
Re: Kat valt af, is sloom, slaapt veel, maar niets te vinden.
Succes vandaag met vroeg opstaan en Clea weer achterlaten. Gelukkig de laatste keer en voor een goed doel. Ik duim heel hard dat ze daarna goed blijft gaan.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
kunnen ze iet even iets laxerends geven zodat haar darmpjes in ieder geval leeg zijn? of is dat te pijnlijk die krampjes?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Als ik zoek met Google op
soft gelatine capsule spain
dan kom ik wel wat Spaanse bedrijven tegen die lege capsules verkopen.
Maar ik mag toch aannemen dat een Spaanse apotheek die dingen ook heeft? Of vullen de Spaanse apotheken zelfs geen capsules met medicijnen?
soft gelatine capsule spain
dan kom ik wel wat Spaanse bedrijven tegen die lege capsules verkopen.
Maar ik mag toch aannemen dat een Spaanse apotheek die dingen ook heeft? Of vullen de Spaanse apotheken zelfs geen capsules met medicijnen?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Na zeker 25 apotheken en een stuk of 10 kruidenwinkels heb ik de moed opgegeven.
Ik ben zelfs bij een apotheek geweest met een eigen laboratorium die zelf medicijnen maakt.
Hij heeft ze niet!
Op mijn vraag hoe ze dat dan doen voor mensen met een varkensgelatine allergie haalde hij zijn schouders op.
De maten hier zijn 000, 00, 0 en 1 ; die kan ik via internet vinden.
1 is dan de kleinste en is 19,4 x 6,96 mm.
Capsules van 2 cm zijn veel te groot voor een kattenbekje.
Capsules maat 3 in NL = 16 x 5,4 mm
Maat 4 = 15 x 5 mm
Maar goed, op dit moment laat ik het maar zo en kijk volgende maand in NL wel. Sowieso handig om wat capsules (liefst met kipsmaak, die schijnen als snoepjes naar binnen te gaan) in huis te hebben.
Voor nu maak ik me drukker om Clea's propvolle darmen.
Ze eet weer niet en is nu bij de DA.
Dinsdag heeft ze thuis én bij de DA gegeten. Woensdag at ze niet thuis en niet bij de DA.
Vanochtend 5 brokjes. Meer niet.
We gaan er zo nog even langs omdat we dringend gevraagd hebben om haar darmen te legen. DA zou overleggen met de baas van de kliniek.
Ik heb daar nu even niet zoveel vertrouwen in, omdat ik dat al een paar dagen vraag.
Ik ben zelfs bij een apotheek geweest met een eigen laboratorium die zelf medicijnen maakt.
Hij heeft ze niet!
Op mijn vraag hoe ze dat dan doen voor mensen met een varkensgelatine allergie haalde hij zijn schouders op.
De maten hier zijn 000, 00, 0 en 1 ; die kan ik via internet vinden.
1 is dan de kleinste en is 19,4 x 6,96 mm.
Capsules van 2 cm zijn veel te groot voor een kattenbekje.
Capsules maat 3 in NL = 16 x 5,4 mm
Maat 4 = 15 x 5 mm
Maar goed, op dit moment laat ik het maar zo en kijk volgende maand in NL wel. Sowieso handig om wat capsules (liefst met kipsmaak, die schijnen als snoepjes naar binnen te gaan) in huis te hebben.
Voor nu maak ik me drukker om Clea's propvolle darmen.
Ze eet weer niet en is nu bij de DA.
Dinsdag heeft ze thuis én bij de DA gegeten. Woensdag at ze niet thuis en niet bij de DA.
Vanochtend 5 brokjes. Meer niet.
We gaan er zo nog even langs omdat we dringend gevraagd hebben om haar darmen te legen. DA zou overleggen met de baas van de kliniek.
Ik heb daar nu even niet zoveel vertrouwen in, omdat ik dat al een paar dagen vraag.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
en † Clea ♀ (2013-2024)
Als ze nog steeds volle darmen heeft begrijp ik wel dat ze niet eet.
Hopelijk hebben ze daar vandaag wel wat aan gedaan.
Bij de wapwinkel hebben ze maat 3 met kipsmaak.
https://www.wapwinkel.com/lege-capsules ... kopen.html
Daar haal ik ook altijd mijn hypoallergene capsules voor Luna en Lizzy.
medpets heeft ook geen capsules meer zag ik.
Maar ook dan is de vraag versturen ze naar Spanje.
Hopelijk hebben ze daar vandaag wel wat aan gedaan.
Bij de wapwinkel hebben ze maat 3 met kipsmaak.
https://www.wapwinkel.com/lege-capsules ... kopen.html
Daar haal ik ook altijd mijn hypoallergene capsules voor Luna en Lizzy.
medpets heeft ook geen capsules meer zag ik.
Maar ook dan is de vraag versturen ze naar Spanje.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Groetjes, Denise
Vanmiddag begonnen we em flink te knijpen.
DA had vanochtend laxeermiddel in haar darmen gespoten, maar er was tussen de middag nog niets losgekomen.
Ze hebben ook foto's gemaakt en daaruit bleek dat de hele darm inderdaad compleet vol en verstopt was en de maag was een ronde bol geworden die ook propvol zat. Ze dachten aan een verkleving of vernauwing van maag naar darm. Verder had Clea enorm veel gas in haar buik.
Maar eigenlijk hebben ze geen idee...en is er nog geen diagnose.
Mogelijk moet Clea naar het Dierenziekenhuis voor een endoscopie.
Toen we Clea weer ophaalden, was ze gelukkig helemaal leeg (darm en maag) en de 2 gasbellen waren van boven (horizontaal tegen de ruggegraat) naar beneden gezakt en lagen nu vertikaal naast de ingewanden.
Ze hadden dit nog niet eerder zo gezien.
Ik snap trouwens niet dat ze dit vorige week allemaal niet op de echo gezien hebben.
Ze heeft nu geen pijnstillende injectie gekregen, wel Primperan. Bij de DA had ze inmiddels gegeten, gedronken en geplast.
Morgen weer dagopname en als ze nu blijft eten, weer een foto om te kijken of de boel nu wel doorloopt.
Tot nu toe heeft ze thuis nog niet gegeten.
Pffff wat een zorgen weer.
Clea is nu wel vrolijk en lag op het vloerkleed te rollen en ligt nu op schoot te slapen
@Denise: die kipsmaak capsules ga ik sowieso in NL bestellen, altijd handig om achter de hand te hebben. Thnx voor deze tip!
DA had vanochtend laxeermiddel in haar darmen gespoten, maar er was tussen de middag nog niets losgekomen.
Ze hebben ook foto's gemaakt en daaruit bleek dat de hele darm inderdaad compleet vol en verstopt was en de maag was een ronde bol geworden die ook propvol zat. Ze dachten aan een verkleving of vernauwing van maag naar darm. Verder had Clea enorm veel gas in haar buik.
Maar eigenlijk hebben ze geen idee...en is er nog geen diagnose.
Mogelijk moet Clea naar het Dierenziekenhuis voor een endoscopie.
Toen we Clea weer ophaalden, was ze gelukkig helemaal leeg (darm en maag) en de 2 gasbellen waren van boven (horizontaal tegen de ruggegraat) naar beneden gezakt en lagen nu vertikaal naast de ingewanden.
Ze hadden dit nog niet eerder zo gezien.
Ik snap trouwens niet dat ze dit vorige week allemaal niet op de echo gezien hebben.
Ze heeft nu geen pijnstillende injectie gekregen, wel Primperan. Bij de DA had ze inmiddels gegeten, gedronken en geplast.
Morgen weer dagopname en als ze nu blijft eten, weer een foto om te kijken of de boel nu wel doorloopt.
Tot nu toe heeft ze thuis nog niet gegeten.
Pffff wat een zorgen weer.
Clea is nu wel vrolijk en lag op het vloerkleed te rollen en ligt nu op schoot te slapen
@Denise: die kipsmaak capsules ga ik sowieso in NL bestellen, altijd handig om achter de hand te hebben. Thnx voor deze tip!
en † Clea ♀ (2013-2024)
en † Clea ♀ (2013-2024)
Voordat de diagnose alvleesklierontsteking er was leek het alsof het toen al niet goed door liep.
Nu ligt het er wel aan waar het zit want op echo kunnen ze wel veel maar niet alles zien.
Geldt ook voor een endoscopie, daar kunnen ze een gedeelte van de darm zien maar als het verder zit kunnen ze dat ook niet zien, dan moeten ze echt in de darmen kijken maar zover zijn jullie nog niet.
Het kan ook iets zijn van de afgelopen week ( dus pas na die echo) omdat als het echt zo vol zit ik toch niet denk dat ze dat over het hoofd hebben gezien, bij Luna zagen ze diarree/ontlasting zitten bij die echo.
Bij Oscar was de foto toen ook heel duidelijk, maar dat is volgens mij ook niet altijd zo.
Ik hoop dat ze gaat eten straks, de duimen draaien.
Nu ligt het er wel aan waar het zit want op echo kunnen ze wel veel maar niet alles zien.
Geldt ook voor een endoscopie, daar kunnen ze een gedeelte van de darm zien maar als het verder zit kunnen ze dat ook niet zien, dan moeten ze echt in de darmen kijken maar zover zijn jullie nog niet.
Het kan ook iets zijn van de afgelopen week ( dus pas na die echo) omdat als het echt zo vol zit ik toch niet denk dat ze dat over het hoofd hebben gezien, bij Luna zagen ze diarree/ontlasting zitten bij die echo.
Bij Oscar was de foto toen ook heel duidelijk, maar dat is volgens mij ook niet altijd zo.
Ik hoop dat ze gaat eten straks, de duimen draaien.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
Groetjes, Denise
Groetjes, Denise
Wat een gestress Marina! Hopelijk loopt het nu weer gewoon vlot door en blijft Clea zich nu goed voelen
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
jemig het wil maar niet vlotten met arme Clea. Duimen draaien hier volop - sterkte.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
Krijgt ze nu ook laxeermiddel om het een beetje aan de gang te houden. Ik kan me voorstellen dat zonder met harde ontlasting de blokkade weer gaat vormen (terwijl als je het een tijdje op gang laat komen en blijven dit misschien weer goed komt te liggen).
Ik neem aan dat ze ook wel aan een diagnose als idiopatische megacolon gedacht hebben.
https://mcvoordieren.nl/kennisbank/megacolon/
https://nl.wikipedia.org/wiki/Megacolon
Ze is natuurlijk ook gedeeltelijk Siamees en schijnbaar komt obstipatie daar wat vaker voor:
https://dierenkliniekmarnixstraat.nl/di ... bstipatie/
Ik neem aan dat ze ook wel aan een diagnose als idiopatische megacolon gedacht hebben.
https://mcvoordieren.nl/kennisbank/megacolon/
https://nl.wikipedia.org/wiki/Megacolon
Ze is natuurlijk ook gedeeltelijk Siamees en schijnbaar komt obstipatie daar wat vaker voor:
https://dierenkliniekmarnixstraat.nl/di ... bstipatie/
Grtz, Rik
Ze krijgt op dit moment geen laxeermiddel. Maar dat is een goede tip Rik, dat ga ik vanavond even overleggen, want dit willen we niet nóg een keer meemaken.
Als Clea nou weer gewoon zou gaan eten, zouden de Fibre brokjes voldoende moeten zijn.
Clea is mijn 8e Siamees, maar ik heb nog nooit te maken gehad met verstopping. En vroeger aten mijn katten Purina One en Perfect Fit.... en geen natvoer.
Ze hebben nu geen flauw idee waarom en waardoor ze verstopt is geraakt. En wat er met haar aan de hand is. En of het probleem nu haar darmen, maag of alvleesklier is. Of een combinatie. De grote hoeveelheid gas snappen ze ook niet.
Op de foto was de alvleesklier niet te zien.
Straks, als ze daar gegeten heeft, maken ze een controle foto.
Gelukkig eet en drinkt ze wel bij de DA. En nu ze helemaal leeg is, moet ze toch honger als een paard hebben!
De foto's, bloedonderzoek en echoverslag mailen ze nog.
Bloedonderzoek was goed, wel wat bloedarmoede en nog iets anders was iets te laag (vergeten wat dat was)
Bij het echoverslag moet Google translate helpen
Foto's zal ik hier plaatsen en ik hoop dat jullie daar wijs uit worden.
Volle darm en de maag is dat ronde bolletje onderaan de buik. dat donkere grijze is gas.

Lege darm en bolletje maag is weg. Gas is dat verticale donkere langwerpige stuk

Deze foto kende ik nog niet

Als Clea nou weer gewoon zou gaan eten, zouden de Fibre brokjes voldoende moeten zijn.
Clea is mijn 8e Siamees, maar ik heb nog nooit te maken gehad met verstopping. En vroeger aten mijn katten Purina One en Perfect Fit.... en geen natvoer.

Ze hebben nu geen flauw idee waarom en waardoor ze verstopt is geraakt. En wat er met haar aan de hand is. En of het probleem nu haar darmen, maag of alvleesklier is. Of een combinatie. De grote hoeveelheid gas snappen ze ook niet.
Op de foto was de alvleesklier niet te zien.
Straks, als ze daar gegeten heeft, maken ze een controle foto.
Gelukkig eet en drinkt ze wel bij de DA. En nu ze helemaal leeg is, moet ze toch honger als een paard hebben!
De foto's, bloedonderzoek en echoverslag mailen ze nog.
Bloedonderzoek was goed, wel wat bloedarmoede en nog iets anders was iets te laag (vergeten wat dat was)
Bij het echoverslag moet Google translate helpen
Foto's zal ik hier plaatsen en ik hoop dat jullie daar wijs uit worden.
Volle darm en de maag is dat ronde bolletje onderaan de buik. dat donkere grijze is gas.

Lege darm en bolletje maag is weg. Gas is dat verticale donkere langwerpige stuk

Deze foto kende ik nog niet

en † Clea ♀ (2013-2024)
en † Clea ♀ (2013-2024)
Ja. Bij een megacolon zou de dikke darm zijn elasticiteit en spierkracht verloren hebben (waardoor ontlasten moeilijk wordt). Hopelijk is het dat niet.
Idiopatisch obstipatie is als ze dus geen oorzaak kunnen vinden (wat nu het geval lijkt).
Ik zat n.l. ook een beetje te denken dat als het een en ander in de verdrukking komt (misschien bijvoorbeeld door dat gas?) de ontlasting dan ook ergens kan blokkeren (dichtgeknepen of dubbel gevouwen darm??). Hopelijk is dat omkeerbaar. Maar dan zou je met laxeermiddel kunnen kijken of het hele gestel zich qua ligging een beetje kan herstellen zodat je later steeds minder laxeermiddel hoeft te gebruiken (tot het geheel weer goed 'ligt' en hersteld is). Dat was een beetje mijn idee. Maar ik heb geen idee of dat zo werkt (ik ben geen dierenarts).
Idiopatisch obstipatie is als ze dus geen oorzaak kunnen vinden (wat nu het geval lijkt).
Ik zat n.l. ook een beetje te denken dat als het een en ander in de verdrukking komt (misschien bijvoorbeeld door dat gas?) de ontlasting dan ook ergens kan blokkeren (dichtgeknepen of dubbel gevouwen darm??). Hopelijk is dat omkeerbaar. Maar dan zou je met laxeermiddel kunnen kijken of het hele gestel zich qua ligging een beetje kan herstellen zodat je later steeds minder laxeermiddel hoeft te gebruiken (tot het geheel weer goed 'ligt' en hersteld is). Dat was een beetje mijn idee. Maar ik heb geen idee of dat zo werkt (ik ben geen dierenarts).
Grtz, Rik
en † Clea ♀ (2013-2024)
en † Clea ♀ (2013-2024)
@Rik: nee ik hoop ook niet dat Clea een megacolon heeft!
En dat gas...DA zegt dat dat er waarschijnlijk al heel lang zit.
Dat klopt ook, want toen ze 5 jaar geleden bij ons kwam, woog ze maar 3,5 kg en had toen dezelfde ronde dikke bolle buik.
Maar ja, geen enkele DA vond dat blijkbaar alarmerend en wilde daar verder onderzoek naar doen.
De 1e DA die de gezondheidscheck deed toen ze net bij ons was, zei alleen: is ze zwanger?
Bij bloedonderzoek 2 is AMY te hoog.
Die heb ik opgezocht en heeft met de alvleesklier te maken en wijst op een ontsteking.
En dat gas...DA zegt dat dat er waarschijnlijk al heel lang zit.
Dat klopt ook, want toen ze 5 jaar geleden bij ons kwam, woog ze maar 3,5 kg en had toen dezelfde ronde dikke bolle buik.
Maar ja, geen enkele DA vond dat blijkbaar alarmerend en wilde daar verder onderzoek naar doen.
De 1e DA die de gezondheidscheck deed toen ze net bij ons was, zei alleen: is ze zwanger?
Bij bloedonderzoek 2 is AMY te hoog.
Die heb ik opgezocht en heeft met de alvleesklier te maken en wijst op een ontsteking.
en † Clea ♀ (2013-2024)
en † Clea ♀ (2013-2024)
Licht verhoogde Amylase hoeft niet perse alvleesklier-ontsteking te zijn.
Ook bij maag- en darmproblemen is die n.l. verhoogd (en dat speelt hier nu dus).
Ook bij maag- en darmproblemen is die n.l. verhoogd (en dat speelt hier nu dus).
https://mcvoordieren.nl/kennisbank/bloe ... e-tli-pli/Amylase is ook verhoogd bij veel maag- en darmproblemen. Een verhoogde amylase-activiteit in bloed wil dus niet altijd zeggen dat er problemen zijn met de alvleesklier.
Grtz, Rik