Bijten in één situatie

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
Lexy
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 mar 2024 09:32

Bijten in één situatie

Bericht door Lexy »

Hoi allemaal,

Dit is mijn eerste bericht dus ik zal eerst even wat achtergrondinformatie geven. Ik heb sinds eind januari een katje geadopteerd uit het asiel. Het is een poes, genaamd Lexy. Lexy is afgestaan omdat het bij de vorige eigenaar niet goed ging in een flat en met kleine kinderen. Hier is de link van de pagina: https://dierenasiels.com/dier/D63F028B- ... 7C3DF2CD7E.

Lexy is nooit bang geweest, ging vanuit de reismand direct op verkenning en ik heb al snel het hele huis opengesteld. Ze mag hier in het hele huis en kan vrij naar buiten. Ik heb een grote krabpaal en een krabtoren / klimtoren, waterfontein, verschillende speeltjes, eigenlijk een hele kamer voor haar ingericht waar ook haar oude mandje uit het asiel staat. Ik maak ook dagelijks tijd vrij om met Lexy te spelen.

Alles gaat eigenlijk heel goed en ze toont een combinatie van een hele speelse kant maar ook aanhankelijke kant en komt geregeld bij me liggen op de bank in de avonden en zoekt meer connectie dan ik had verwacht op basis van de omshrijving van het asiel.

Er is één ding wat ik echter niet kan plaatsen, op het moment dat ik boven op mijn werkkamer een dag aan het thuiswerken bent, dan komt ze me altijd opzoeken. Dit gaat vaak een tijdje goed, totdat ze op mijn bureau gaat zitten en dan gaat ze in mijn handen bijten en haalt ze ook uit naar mijn handen. Het is allemaal niet hard, en ze bijt ook niet echt door maar ik probeer te begrijpen waar dit vandaan komt. Op een andere plek en in alle andere situaties haalt ze nooit uit, of ik weet dat ik zelf haar te veel / lang heb aangehaald. Die signalen snap ik nu en ik stop daar ook tijdig mee.

Heeft iemand een idee?
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Bijten in één situatie

Bericht door nellebel »

wil ze niet spelen met je handen? mogelijk dat de vorige eigenaren hun handen gebruikten om te spelen met haar en ziet ze handen als speeltjes. je vingers bewegen natuurlijk en dat ziet ze. ik zou haar dan proberen af te leiden met andere speeltjes
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Lexy
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 mar 2024 09:32

Re: Bijten in één situatie

Bericht door Lexy »

Dat zou kunnen, alleen vind ik het zo raar dat ze dit gedrag alleen vertoont op mijn werkkamertje. Zal eens een speeltje erbij houden in het vervolg.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Bijten in één situatie

Bericht door Asse-Poes »

Ik heb een kat gehad die demonstratief over mijn toetsenbord ging lopen.
Ze was het er niet mee eens dat het toetsenbord wel aandacht kreeg en zij niet...
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
OMH
Poema
Poema
Berichten: 276
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Bijten in één situatie

Bericht door OMH »

Jackson Galaxy heeft daar in een short op YT iets over gezegd dat ik nu niet meer kan vinden. Volgens hem is het vragen om aandacht en zo'n computer pikt dure poezentijd in. Ik praat maar na, maar het lijkt me wel logisch. Die handen moeten aaien, niet typen.
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Bijten in één situatie

Bericht door Rik »

Er zijn ook hele afleveringen van my cat from hell over.

Het kan ook overstimulatie zijn of opgekropte energie van (toch nog) te weinig spelen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Bijten in één situatie

Bericht door castratenkoor »

Ik denk dat ze wil aangeven dat je met haar moet spelen ipv werken.

Als mijn partner thuis komt, wil Rik alle aandacht. Dan gaat hij overdreven in mijn oor spinnen en zorgen dat hij tussen ons in staat. Hij moet moet aandacht, niet mijn partner vindt Rik.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Lexy
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 mar 2024 09:32

Re: Bijten in één situatie

Bericht door Lexy »

Dank voor alle reacties. Die lijken toch op een manier van oplossen te gaan, aandacht en spelen op die momenten. Ik ga het eens uitproberen en zal laten weten of het effect heeft.
Gebruikersavatar
wanderlust
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 20 jun 2023 21:00

Re: Bijten in één situatie

Bericht door wanderlust »

castratenkoor schreef: 26 mar 2024 08:48 Ik denk dat ze wil aangeven dat je met haar moet spelen ipv werken.
Ik denk ook dit, sunny gaat altijd op mijn handen liggen of slaat de telefoon uit mn handen. Toen hij nog een kleine kitten was gaf hij ook liefdesbeetjes in mijn hand als ik bezig was op de laptop om het daarna weer te likken of hij ging op de aan en uit knop zitten, katten zijn daarnaast erg slim in hun communicatie om te krijgen wat ze willen.
Lexy
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 mar 2024 09:32

Re: Bijten in één situatie

Bericht door Lexy »

Ik heb de afgelopen weken een speelhengel mee naar de werkkamer genomen en ik speel nu even met de hengel op het moment dat ze op mijn bureau voor me gaat zitten. Het lijkt inderdaad te werken; tenminste ik kan haar aandacht van mijn handen afleiden naar de speelhengel. Bedankt!
OMH
Poema
Poema
Berichten: 276
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Bijten in één situatie

Bericht door OMH »

Goed nieuws. Jij en Lexy komen er wel!
Die hengeltjes zijn leuk - d.w.z. dat vinden ze hier ook :grin:
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Plaats reactie