Ik heb eerder een soort gelijk bericht geplaatst over een andere kat, maar heb ik sinds 1,5 jaar een andere lieve kat. Ik zal even wat informatie geven over de kat. Het is een mannetje van 6 jaar, een echte luie kater, met de focus op eten. Het is een echte binnen kat en meneer gaat alleen naar buiten voor de kattenbak en soms zit hij voor 5 minuten de boel even te bekijken, maar is hij al gauw klaar met buiten. Deze kat is vanuit het oude baasje gewend om op het voeteneind te slapen 's nachts, dus dat mag hij ook meestal. Verder is het (zover ik weet) een gezonde kat, krijgt genoeg eten, heeft een schone kattenbak, genoeg ruimte, genoeg slaap/terugtrek plekken en genoeg krabmeubels en speeltjes(waar hij natuurlijk nooit mee speelt) en meeeeeer dan genoeg aandacht.
Sinds een paar maanden (3/4 maanden) valt mijn kat uit het niets aan in mijn benen (als ik loop) of als ik zit in mijn arm. Ook tijdens het slapen valt hij de laatste tijd mijn gezicht aan. Hij springt dan echt op mijn hoofd en bijt en heeft zijn nagels uit. Nu kan je zeggen laat hem niet meer op je kamer, klopt, maar ik ben meer benieuwd waar het vandaan komt. Het bijten in mijn been is al iets langer (5/6 maanden). Ik dacht altijd dat hij dit deed omdat hij honger heeft, maar vraag mij nu af of het misschien een andere oorzaak kan hebben.
Verder is het, op dit gedrag na, een enorm lieve knuffel kater

Wat mij opvalt aan mijn kat is:
- dat hij een sterke focus op eten heeft, daarom heeft hij een automatische voerbak om het te reguleren. Mocht hij onbeperkt eten hebben, denk ik dat hij niet echt een rem heeft.
- Het is een luie kat die het liefst de hele dag op zijn rug tegen je aan ligt of op je schoot ligt.
- Van het zomer had hij meer last van haarballen en was zijn eetlust en drinklust (als je dat zo kan zeggen) erg afgenomen. Hij leek veel last van de hitte te hebben.
- Bij mijn huisgenootje laat hij dit agressieve gedrag niet zien. Wel merken wij dat hij erg veel naar mij toe trekt als we beide thuis zijn en ik eigenlijk zijn favoriet ben, maar tegelijkertijd ook de enige van ons twee die hij aanvalt.
- Hij is redelijk dik geweest bij zijn oude baasje, maar bij ons op dieet gegaan. Hij heeft nu weer een 'normaal' postuur
Mijn twee vragen zijn
1) Kan er een medische oorzaak zijn voor dit gedrag? Ik wilde sowieso naar de dierenarts, maar wellicht herkent iemand dit met een gekoppelde ziekte. Dan heb ik voor de dierenarts namelijk een gerichtere hulpvraag. Ik dacht zelf bijvoorbeeld aan suikerziekte, maar dat komt niet helemaal overeen met zijn klachten.
2) Hoe "bestraf" ik dit gedrag of überhaupt slecht gedrag van een kat. Nu lees ik op google vooral hoe je een kat NIET moet straffen, maar ik ben benieuwd wat ik kan doen om gedrag af te leren.
Ik hoop dat iemand mij een beetje kan helpen, alvast bedankt!