Haha, toch een hele andere oorzaak.
Ik wist ook niet dat verf over datum kan raken
Geluk bij een ongeluk... Inmiddels weet je wat meer over gezondheid en noodzaak van castratie bij katten (want dat is ondanks dat het niet de oorzaak is wel echt absoluut nodig)
Edwin heeft het ook nog nooit mee gemaakt, zelfs niet met verf die 10 jaar oud was.
En die gebruikte voor zijn werk echt heel veel soorten verf. ( nu mogen ze geloof ik alleen nog op waterbasis gebruiken binnen)
Maar hij zei misschien is er schoongemaakt met ammoniak, maar die lucht vervliegt na een tijd.
Hoe dan ook, hopelijk heb je dan nu wel de bron gevonden.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Daarnaast kan verf op waterbasis na verloop van tijd gaan stinken. Een bedorven watergedragen verf kun je herkennen aan de geur van rotte eieren. Is dit het geval? Dan kun je de verf niet meer gebruiken.
Eigenlijk geen idee hoe rotte eieren ruiken.
Maar misschien terpetinebasis verf dan.
Omdat watergedragen verf geurarm is, weet je zo dat deze bedorven is wanneer de verf een sterke geur afgeeft. Oplosmiddelhoudende verf (op terpentinebasis) geeft ook een herkenbare geur, maar wanneer deze bedorven is, dan verandert te geur sterk.
Waar de stank mee te vergelijken is? Dat loopt uiteen van een gierputtank tot een zure chemische geur, een penetrante wietlucht tot kattenpis of rotte eieren. Stinkende muurverf veroorzaakt dus letterlijk en figuurlijk hoofpijn. Maar eenmaal geschilderd blijft geschilderd, wat nu te doen?
Nee, vroeger niets met stinkbommen te maken gehad.
Maar ik wist het ook niet. Ben de zolder aan het opruimen voor de verduurzaming dus dan zal ik wel een doos verfspullen tegen komen. Weet ik in ieder geval dat ik oude verf niet moet gebruiken
Synemios schreef: 02 mar 2024 21:56
Edwin heeft het ook nog nooit mee gemaakt, zelfs niet met verf die 10 jaar oud was.
En die gebruikte voor zijn werk echt heel veel soorten verf. ( nu mogen ze geloof ik alleen nog op waterbasis gebruiken binnen)
Maar hij zei misschien is er schoongemaakt met ammoniak, maar die lucht vervliegt na een tijd.
Hoe dan ook, hopelijk heb je dan nu wel de bron gevonden.
Dit is echt een erg vreemde zoete wee-achtige geur niet ammoniak of zuur. Maar blijkbaar ligt het aan de verbinding met de onderlaag van de muur, de verf die er al op zat en de overdatum verf? Ik heb nu baking soda gebruikt voor de geur van de muur en binnenkort ga ik hem schoonmaken met azijn en daarna overschilderen tenminste er staat online dat dat helpt.