wel of niet castreren

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wanderlust
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 20 jun 2023 21:00

wel of niet castreren

Bericht door wanderlust »

Hoi allemaal,

Ik heb 2 binnenkatten beide zijn katers, ze vechten niet met elkaar. Zelf heb ik ze nog niet zien sproeien, op 1x denk ik na tegen de muur bij binnenkomst van toen de 2de kater erbij kwam. In de woonkamer ruikt het volgens mijn ouders zeer heftig naar sterke ammoniakgeur van kattenpis. hierover heb ik al een ander topic aangemaakt en ben ik nog steeds mee bezig ondanks alles nu al meerdere keren gereinigd te hebben.

Beide katten kunnen niet ontsnappen (appartementen complex), maar nu kreeg ik van iemand te horen dat de sterke geur misschien ook wel erg aan ligt dat ze nog niet gecastreerd zijn en de urine hierdoor sowieso standaard daardoor heel erg sterk ruikt.

Is dit waar ? zo ja helpt dit het probleem dat het in de woonkamer zo erg naar kattenpis ruikt? moet ik ze wel of niet castreren of maakt dat niet uit, en is het zo dat alle katers standaard ooit gaan sproeien als ze niet gecastreerd zijn?

Ik lees namelijk niet veel onafhankelijke artikelen op het internet over het niet castreren. En moet heel eerlijk zijn ik vind het ook best erg spannend om ze te laten castreren ze zijn momenteel rond de 9-10 maand, maar ik heb zelf nooit goede ervaringen vanuit vroeger gehad met verschillende dierenartsen wanneer het gaat om narcose en operaties/ingrepen.
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: wel of niet castreren

Bericht door cerna »

Ja, ja, ja!

Heel lang geleden woonde ik op kamers en mijn buurvrouw had een kater. Wanneer je bij haar binnenkwam dan kwam de stank je tegemoet. Ik wilde graag een kat, maar wist toen ook dat dat geen kater zou zijn want bah, wat stonken die dieren.
Dat was in een tijd (bijna 50 jaar geleden) dat ik nog niet zoveel over katten wist.

Jaren later redde ik samen met de brandweer een kitten uit het riool en dat bleek een kater. Oh nee, geen kater!
Maar de jongste poes sloot hem in haar pootjes en Shura mocht blijven. Ik had op dat moment vijf gesteriliseerde poezen en natuurlijk werd Shura ook gecastreerd. Nooit heeft hij gestonken en toen we later kitten-kater Cochi uit Frankrijk meesmokkelden en op tijd lieten castreren, stonk ook hij niet.
En nu met Jip (met 7 maanden gecastreerd) hetzelfde verhaal.

Naast de sterke urinegeur in de kattenbak, loop je ook het risico op sproeien. Misschien nu nog niet, maar dat is geen garantie.
En verder heb je twee erg gefrustreerde katten want ze zijn niet gecastreerd en willen dus graag een willig vriendinnetje. Maar die is er niet en dat is erg zielig.

En waarom zou je het niet doen?
Het is een ingreep van niets en ze lijden er totaal niet onder. Ze worden na castratie zelfs liever want een open kater is maar met één ding bezig.........

Ik zou gauw een afspraak maken (en sommige klinieken hebben rond deze tijd ook nog een kortingsactie).
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: wel of niet castreren

Bericht door Synemios »

IK ben het volledig eens met alles wat Annet schrijft.
Doe jezelf en je katten een plezier en laat ze zo snel mogelijk helpen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: wel of niet castreren

Bericht door Rik »

YIKES. Dat had je in het andere topic wel eerder mogen zeggen. Wij gaan er eigenlijk vanuit dat katten ook altijd gecastreerd worden.

Nu er al een ooit gesproeid heeft hoop ik dat je niet te laat bent. Maar katten (poezen en katers) moet je gewoon altijd laten castreren tenzij er een echte medische oorzaak is om dit niet te doen.

De hormonen in een katten lichaam zijn ook gewoon zeer ongezond (lees tumoren op latere leeftijd) en ze zijn er hun leven lang gefrustreerd door. Ik kan me geen (zinnig) artikel voorstellen waarbij ze anders beweren.

(Plus dat het voor een kater echt een operatie van niets is.)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
wanderlust
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 20 jun 2023 21:00

Re: wel of niet castreren

Bericht door wanderlust »

okay dan ga ik morgen met de dierenarts bellen voor een afspraak
Gebruikersavatar
wanderlust
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 20 jun 2023 21:00

Re: wel of niet castreren

Bericht door wanderlust »

Rik schreef: 28 feb 2024 20:10 YIKES. Dat had je in het andere topic wel eerder mogen zeggen. Wij gaan er eigenlijk vanuit dat katten ook altijd gecastreerd worden.

Nu er al een ooit gesproeid heeft hoop ik dat je niet te laat bent. Maar katten (poezen en katers) moet je gewoon altijd laten castreren tenzij er een echte medische oorzaak is om dit niet te doen.

De hormonen in een katten lichaam zijn ook gewoon zeer ongezond (lees tumoren op latere leeftijd) en ze zijn er hun leven lang gefrustreerd door. Ik kan me geen (zinnig) artikel voorstellen waarbij ze anders beweren.

(Plus dat het voor een kater echt een operatie van niets is.)

Ja, dit zijn mijn eerste katten dus veel ervaring heb ik nog niet, heb natuurlijk wel me zoveel mogelijk ingelezen maar heb zelf nog nooit het probleem sproeien ervaren. Ik ruik zelf namelijk ook niks, dus tis pas wanneer een ander het zegt dat je alles maar dan ook echt alles uit de kast trekt, waarbij castreren dus ook een optie wordt waarover je begint na te denken.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: wel of niet castreren

Bericht door Rik »

wanderlust schreef: 28 feb 2024 20:46 Ja, dit zijn mijn eerste katten dus veel ervaring heb ik nog niet, heb natuurlijk wel me zoveel mogelijk ingelezen maar heb zelf nog nooit het probleem sproeien ervaren.
Ja, het is jammer dat je nooit ergens het juiste advies hebt gekregen. Asiel of daar waar je ze vandaan hebt. (Minimaal) Eerste jaar op schema enten, chippen en chip registreren en castreren. Dat zijn eigenlijk de standaard dingen die gewoon altijd moeten gebeuren. Dat zou (en had) iedereen je eigenlijk moeten vertellen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
wanderlust
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 20 jun 2023 21:00

Re: wel of niet castreren

Bericht door wanderlust »

Rik schreef: 28 feb 2024 20:51 Ja, het is jammer dat je nooit ergens het juiste advies hebt gekregen. Asiel of daar waar je ze vandaan hebt. (Minimaal) Eerste jaar op schema enten, chippen en chip registreren en castreren. Dat zijn eigenlijk de standaard dingen die gewoon altijd moeten gebeuren. Dat zou (en had) iedereen je eigenlijk moeten vertellen.
Mij is ook nooit vertelt door dierenarts, andere mensen met katten in mijn buurt of de mensen waarbij ik hem heb gekocht dat ik ook MOET chippen? is dat verplicht voor afgaand een castratie? of mag dat ook na een castratie. Want om heel eerlijk te zijn is dat een kostenplaatje wat ik op dit moment niet in 1 keer kan veroorloven ...
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: wel of niet castreren

Bericht door Synemios »

In Nederland is er geen chipverplichting in Belgie wel.
Maar het is wel verstandig om te doen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: wel of niet castreren

Bericht door Rik »

Nee, in Nederland is het geen verplichting. Maar het kost niet veel, ze kunnen het tegelijk doen en het is gewoon een kwestie van een chip onder de huid aanbrengen. Mijn katten zijn ook echt binnen katten maar wel gewoon gechipt. Gewoon om het risico niet te lopen. Bowy was niet gechipt maar die kreeg ik in 1996 en is in 2016 overleden.
Er is geen standaardprijs voor het chippen van je kat. De kosten bedragen ongeveer tussen de € 25,00 en € 55,00, hierbij is de chip en plaatsing inbegrepen. Je kat wordt dan ook gelijk geregistreerd in het systeem.
En misschien kan de dierenarts het goedkoper doen als het tegelijk met castratie kan (en 2 tegelijk). Kwestie van even vragen.

Als het echt een probleem is... zoals gezegd... het is geen verplichting... maar eigenlijk meer "gezond verstand" ;)

Ps. Bij ongecastreerde gefrustreerde katers had je er op kunnen rekenen dat ze ooit los zouden breken. Die doen op een gegeven moment alles om te ontsnappen. En dan is een chip natuurlijk wel essentieel.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie