Dank voor het meedenken en advies. Heel fijn. Dat verstoppen in lekkers moet lukken, maar ik durf dus geen lekkers meer te geven.. mijn gevoel zit ook bij dat het krabben en likken mogelijk weleens van stress moeten kunnen komen. Maar hoe lang laat ik hem door likken en krabben? Heb het vorige keer 3 dagen aangekeken en toen dus de prednison laten zetten. (Met het idee voor zijn gemak en hij van het likken af zou zijn).cerna schreef: 08 feb 2024 16:07 Het klinkt als bij onze Amber.
Amber kreeg tgv stress in huis (zieke kat) niesziekte. En daarna ging ze spugen en bleef spugen. Ik had het gevoel dat er een relatie was want Amber spuugde altijd veel slijm uit. Het leek wel of ze het er op aanstuurde: veel slijm in de maag en dat moet weg, brokjes schrokken en daardoor ga ik spugen, weg slijm, Amber opgelucht.
Maar wat een onzin! Nee, Amber had een voedselallergie en dus moest ik aan de hypo-allergene brokjes. Gelukkig lustte Amber ze wel, maar ze spuugde ze met net zoveel gemak weer uit.
Endoscopie gaf aan dat er niets aan de hand was met de maag. Gelukkig.
Goed, lang verhaal kort: Amber kreeg na een aantal jaren heftige niesziekte antibiotica waardoor het niezen stopte, ze geen slijm meer in de maag had en daarom ook niet meer spuugde. Mijn theorie was dus helemaal niet zo'n onzin.
Conclusie: wanneer een dierenarts het niet meer weet wordt er al snel gezegd dat een kat een voedselallergie heeft, maar ik heb zo mijn twijfels. Natuurlijk, er zullen best wel katten zijn met een voedselallergie, maar tegenwoordig lijkt het wel alsof bijna alle katten iets met een allergie hebben. Ik geloof er niet in en ben het met Rik eens: het lijkt wel alsof katten alleen maar zieker worden door voedselprobeersels. En wat een stress geeft dat. En stress zorgt weer voor gedragsverandering waaronder overmatig likken en krabben.
Ik zou teruggaan naar het voer waar hij het goed op doet en Xie Tang gaan geven. En evt. Lax-a-past mocht hij toch nog haarballen hebben vanwege het likken (ah, ik lees nu dat pillen eigenlijk geen optie zijn. Ook niet wanneer je het verstopt in iets lekkers?)
En wanneer alles weer wat rustiger is en de stress voorbij, kun je - voor de zekerheid - evt. een endoscopie laten doen.
Maar niet te vaak Prednison want dadelijk heb je ook nog een kat met suikerziekte of blaasontsteking.
Ergens ben ik ook bang dat hij misschien heeft gelikt omdat hij pijn heeft van de verdikte darmwand. Dus ik ben eigenlijk op een punt dat ik amper wat durf te veranderen of te geven met het idee dat ik het misschien alleen maar erger maak.
Het likken is er trouwens pas na mijn da bezoeken. Voor die tijd nog nooit last van gehad/opgemerkt.