kitten geeft 2 keer in een week over

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
samantha262
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 jul 2020 23:22

kitten geeft 2 keer in een week over

Bericht door samantha262 »

Hoi,

Ik heb sinds een ruime week 2 kittens (broertje en zusje) en ze zijn nu 13 weken oud. Een paar dagen geleden kwam ik thuis en zag ik drie bruine vlekken verspreid door de woonkamer. Op de bank en op 2 plekken op het tapijt. Het was niet waterig, maar eerder een beetje als een soort pap (sorry voor het beeld haha). Ik dacht dat het misschien door de stress kwam van dat ze verhuisd waren maar vandaag zag ik het weer, alleen was het dit keer waterig en zaten er stukjes onverteerd eten tussen. Is dit normaal/reden tot paniek?

Ze krijgen brokjes van purizon voor kittens, dit zijn ze ook gewend voordat ik ze in huis nam. Natvoer kregen ze niet, dat ben ik begonnen te geven. Ik geef ze nu de feringa kitten graanvrije blikjes met kalkoen en konijn. Ik bewaarde het voer in een kast waar ook de boiler in zit, dus die wordt erg warm. Zou het kunnen dat de ongeopende blikjes niet goed meer zijn doordat het te warm was geworden? Moet ik al het voer wegdoen en opnieuw kopen? Of een heel ander soort voer proberen?

Over 2 weken hebben ze al een dierenarts afspraak voor hun tweede vaccinatie, dus ik wilde het dan navragen, of zou ik toch eerder moeten bellen? Ik weet het echt niet zo goed dus advies zou ik erg waarderen!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: kitten geeft 2 keer in een week over

Bericht door Rik »

Ze zijn er ruim een week? Ik vind 2 keer in de week niet zo heel erg veel hoor. Wel iets om in de gaten te houden. Ik denk niet dat je gelijk naar de DA hoeft maar het eerst even in andere oorzaken moet zoeken.

Eten ze (te) snel? Je zou met een voerpuzzel ze wat langzamer kunnen laten eten. Hoe vaak geef je het natvoer? Hoeveel krijgen ze dan? Het kan bijvoorbeeld ook zijn dat ze net natvoer op hebben en daarna de brokjes eten en dat dat niet lekker samen ging. Probeer dus even te redeneren wanneer ze kotsen, wanneer ze wat gegeten hebben en hoeveel.

Het ongeopende voer zou ik wel op een donkere koele plek bewaren (dat doe je met je eigen voer ook). Geopend natvoer in de ijskast.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
samantha262
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 jul 2020 23:22

Re: kitten geeft 2 keer in een week over

Bericht door samantha262 »

Oke, dan valt het dus blijkbaar mee. Ik geef ze sochtends en savonds natvoer, in totaal 100 gram natvoer per kat per dag. De brokjes laat ik de hele dag staan. Ik twijfel nu alleen of ik de rest van het voer weg moet doen wat in de kast met de boiler gestaan heeft...
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: kitten geeft 2 keer in een week over

Bericht door Rik »

Op zich moet 50gr per keer geen probleem zijn. Je zou eventueel een uurtje voor en na het natvoer de brokjes weg kunnen halen zodat dat niet direct mixt. Verder gewoon even in de gaten houden. Het zou niet consequent mogen gebeuren dus hou het in de gaten (ook op welke momenten, bv na spel/jagen etc).

Als de blikken dicht waren (waren het blikken?) dan zouden die wel tegen wat warmte moeten kunnen. Hoe warm werd het daar een hoe lang hebben ze daar gestaan? Blikvoer zelf is oorspronkelijk ook verwarmt geweest. En het zit goed verzegeld. Is het blik eenmaal geopend dan is warmte natuurlijk wel uit den boze want dan komen er bacterie bij (wat bij een dicht blik nog niet is).

Uiteraard zou ik voortaan wel een andere plek vinden voor het voer ;)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie