Sinds januari is het mogelijk om ook in Utrecht katten met RAJ te laten behandelen.
De werkwijze verschilt alleen wel met die van Gent en Lienden en de prijs ook.
IK heb een casemanager gesproken en had eigenlijk niet het idee dat ze veel wist over de ziekte zelf
Mijn 1e vraag was, waarom er niets over te vinden is op internet, daar had ze geen antwoord op.
Wel heb ik folders toegestuurd gekregen met uitgebreide info.
Op mijn vraag waarom er een scintigrafie en consult vooraf gemaakt worden kreeg ik als antwoord dat dat is om te kijken of een kat wel geschikt is voor RAJ behandeling, ze noemde vooral katten met 1 zijdig vergrootte schildklier en ectopisch weefsel.
Voor zover ik het weet zijn juist die katten ( ectopich weefsel) het beste af met een RAJ behandeling.
Dat kun je niet op een andere manier weghalen, ook niet opereren.
zie hier ook de uitleg en gent heeft mij dat ook verteld:
https://www.diergezondheidscentrumnicol ... bij-de-kat
Over katten waar maar 1 zijde aan gedaan is zei ze dat er dan vaak beter voor een operatie gekozen kan worden, gezegd dat ik het hier dus niet mee eens ben en dat er ook aan 1 zijdige afwijkingen behoorlijke risico's zitten aan die operatie.
In de folder lees ik dat ze de katten standaard een roesje geven voor die scintigrafie, vervolgens krijg je instructies mee, en dan moet je dus terug voor de RAJ behandeling zelf na een tijdje en dan gelden dezelfde verzorgingsinstructie zoals ze ook in Lienden gelden ( Gent is geen NL dus die hebben weer andere regels)
Opname is 6 dagen, dinsdag brengen en maandag halen.
De wachtlijst is kort momenteel, ongeveer 2/3 maanden vanaf het consult.
Zij geven standaard een roesje, dus niet alleen bij katten waar het echt onmogelijk is een scan te maken of jodium in te spuiten.
Bloedprikken: Zij adviseren om daar 2x de controles te laten doen, die komen er volgens haar dus nog bovenop. ( Niet bij de prijs inbegrepen)
Ze zei dat sommige mensen er voor kiezen het bij de eigen dierenarts te laten doen omdat ze het te ver of te duur vinden.
ja als ik dan het prijskaartje bekijk....
650,- consult en scintigrafie ( schilklierscan)
1590,- RAJ behandeling inclusief opname
En dan nog 2x bloedonderzoek.
Ik ben alleen vergeten te vragen of er dan weer een scint gemaakt wordt tijdens de behandeling zelf, ik denk van wel maar ik heb nog niet alles gelezen.
Verder waar ik best naar van werd is een formulier die je moet ondertekenen met daarin oa deze tekst:
Dat heb ik in Gent niet hoeven ondertekenen.Door ondertekening van dit formulier verklaar ik akkoord te gaan met de
behandeling van mijn huisdier met Jodium 131.
Verder verklaar ik dat in verband met de radioactiviteit die nog aanwezig is in
het huisdier dat ik•
Ermee akkoord ga dat wanneer mijn huisdier komt te overlijden tijdens de
behandeling met Jodium 131, mijn huisdier 3 maanden bewaard wordt
voordat deze vrijgegeven kan worden.
o Ik ermee akkoord ga dat het niet mogelijk is om afscheid te nemen
van mijn huisdier tijdens de opnameperiode op de Faculteit
Diergeneeskunde in geval van overlijden of dreigend overlijden;
o Ik ervan op de hoogte ben dat in overleg met mij wordt besloten
wat er met mijn huisdier gebeurt op het moment dat deze
vrijgegeven wordt na 3 maanden na overlijden.
Sterker nog, katten die niet willen eten worden soms met extra strenge maatregelen eerder naar huis gestuurd.
En dat geldt ook voor Lienden.
Inmiddels heb ik ook een schatting van de kosten van henzelf gekregen.
Voor mezelf zou ik dan toch echt Utrecht als laatste optie overwegen bijvoorbeeld als ik een kat zoals Lizzy of Bellow zou hebben waar echt niets anders ingezet kan worden qua behandeling of een hele jonge kat zonder mogelijkheden om de wachttijd te overbruggen.