Wild spelen of toch meer aan de hand?

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Guazala
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 19 jun 2023 17:27

Wild spelen of toch meer aan de hand?

Bericht door Guazala »

Dag kattenvrienden,

Wij hebben 2 katten, halfbroer en halfzus. In mei zijn ze samen bij ons komen wonen. Filou is bijna een jaar en Pixel 10 maanden.
Ze zijn steeds goede vrienden geweest, hoewel Filou vaak wat te wild speelt voor Pixel. Meestal maakt ze zich dan uit de voeten, maar soms zien we haar een goede mep verkopen.

Echter het is nu al 2 keer dat we thuis komen van wat langer dan een gewone werkdag weg en dat ze beide kleine verwondingen hebben in de nek, en Filou nu ook eentje boven z'n oog.

Verder lijkt er niets aan de hand. Ze liggen nog samen, als Pixel toekomt of weg gaat, geeft ze Filou zoals voordien een paar likjes op z'n kop. En tenzij ze ergens liggen slapen, zijn ze meestal met 2 op pad of dicht bij elkaar in de buurt. Echt samen samen slapen hebben ze nooit gedaan, maar zoals voordien liggen ze vaak bv op verschillende niveautjes van dezelfde krabpaal.

Maar als we dus niet thuis zijn, gaat het er blijkbaar veel wilder aan toe.

Is dit iets om ons zorgen te maken? Uiteraard check ik nu heel regelmatig of alles mooi geneest en er geen abcessen of ontstekingen ontstaan. Maar blijkbaar zijn ze dus veel minder braaf naar elkaar toe als we er niet bij zijn.
Anderzijds lijken ze geen ruzie te hebben als we er wel bij zijn en zoeken ze elkaar op. Het is zeker niet dat ze elkaar mijden.

Filou is stevig aan het puberen en is sowieso wel wat stouter de laatste tijd, geen agressie wel dingen als planten uit hun bak slepen, dingen van de kast gooien....
En Pixel is doorgaans heel lief, maar kan best pittig zijn als ze haar zin niet krijgt. En hoewel ze Filou dan te wild vindt tijdens het spelen, daagt ze hem ook regelmatig uit (en dat doet ze nog steeds).
Gebruikersavatar
Guazala
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 19 jun 2023 17:27

Re: Wild spelen of toch meer aan de hand?

Bericht door Guazala »

Niemand enig idee wat er hier aan de hand zou kunnen zijn?

Het is best bizar, want als we erbij zijn lijken ze goede vriendjes en als we thuis zijn en zij naar een andere kamer trekken, liggen ze daar rustig bij elkaar als we gaan kijken. Ondanks dat ze over 3 verdiepingen verspreid kunnen zitten, zijn ze zelden ver weg van elkaar. Echte ruzie is het dus zeker niet.

Maar toch voel ik telkens nieuwe korstjes van genezende wondjes, die dus moeten ontstaan als we er niet bij zijn. Het zijn binnenkatten, dus ook niet mogelijk dat ze die verwondingen elders opdoen.

Ik heb altijd gelezen dat katten best wild kunnen spelen, maar dat ze elkaar niet gaan verwonden daarbij. Of bedoelen ze daarmee niet ernstig verwonden? Of hebben onze 2 kapoenen gewoon die handleiding even gemist?
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Wild spelen of toch meer aan de hand?

Bericht door cerna »

Sorry, ik had je bericht nog niet gezien, maar ik denk dat het antwoord in een vorig topic al gegeven is: puber/machogedrag waar je weinig aan kunt veranderen.
Wel vreemd dat ze goede maatjes zijn wanneer jullie er zelf bij zijn, maar ik zie het hier ook bij onze macho Jip (6). Het ene moment wil hij kopjes van Luna (10) en die krijgt hij ook en zo uit het niets krijgt hij het dan opeens op zijn heupen en jaagt haar het huis door en vliegt bovenop haar rug. Meestal pakken we hem dan op en zetten hem even apart zodat hij kan afkoelen.
Maar in jouw geval werkt dat dus niet.

Misschien een gek idee, maar kun je ze niet filmen wanneer je niet thuis bent zodat je kunt achterhalen wat er aan de ruzie vooraf gaat?
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Guazala
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 19 jun 2023 17:27

Re: Wild spelen of toch meer aan de hand?

Bericht door Guazala »

cerna schreef: 09 nov 2023 08:51 Misschien een gek idee, maar kun je ze niet filmen wanneer je niet thuis bent zodat je kunt achterhalen wat er aan de ruzie vooraf gaat?
Ze hebben toegang tot gang gelijkvloers, gang en kamer op 1ste verdiep en een kamer op zolder, dus dat zou al een hele setup worden. :grin:

Als ze te wild spelen als we er bij zijn, is het voldoende even luid te roepen. Dan zitten ze daar de onschuld zelve, schattig naast elkaar je aan te kijken. Het is zelfs niet nodig van eentje apart te zetten. Maar natuurlijk als we er niet zijn en er niemand roept, blijven ze waarschijnlijk doorgaan.

Ik heb wel al regelmatig gemerkt dat wij Pixel dan wel als het kleine, schattige meisje zien, maar dat ze helemaal niet zo onschuldig is. Net nog geeft ze van op een stoel Filou een 10tal petsen op zijn kop. En als die dan een keer terug slaat, loopt ze weg om op een afstand verontwaardigd te zitten kijken. Maar ik leid daar dan ook uit af dat ze niet bang is van hem en dat ze haar mannetje wel zal staan als we er niet bij zijn.

En Filou is inderdaad een wilde, onstuimige puber die soms de grenzen niet zo goed kent. Maar ik denk niet dat er echt kwaad in zit. Hij kan best bezitterig en jaloers uit de hoek komen, maar hij is ook heel gevoelig wanneer er iemand boos op hem is.
Gebruikersavatar
Guazala
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 19 jun 2023 17:27

Re: Wild spelen of toch meer aan de hand?

Bericht door Guazala »

Een kleine update:

Ik vermoed dat we toch een inschattingsfout gemaakt hebben.

Ze krijgen regelmatig wondjes bij en door hen wat nauwer in de gaten te houden, hebben we gemerkt dat ze zich ook veel krabben. Ik vermoed dat we dus foutief, doordat de eerste keer dat we het opmerkten samen ging met een hoop haar in de gang van een duidelijk wilde speelbeurt, de link wondjes en vechten hebben gelegd.
Dat krabben en de wondjes lijken toch wel meer richting allergie te wijzen, zeker gezien ze ook steeds weerkerende diarree hebben.
Die verklaring lijkt ook logischer dan dat ze een verborgen leven van wilde vechtpartijen hebben, zodra wij het huis verlaten. :D

Momenteel heb ik ze op Hill's gastrointestinal (omwille van de diarree) gezet en op 2 dagen was hun ontlasting al een pak beter. Nu nog even aankijken of dat ook het krabben en dus de wondjes verminderd. Als dat zo is, gaat de zoektocht naar goed voer verder.
(Als ze maandag nog steeds aan het krabben zijn, gaan we sowieso ook een bezoekje aan de dierenarts brengen. Maar gezien onze eerste vaststelling niet zo lang na opstart van nieuwe brokjes was, hebben we met wat geluk de boosdoener al gevonden.)

Allergie is ook een lastig probleem. Maar misschien toch liever dat dan dat zou blijken dat ze elkaar helemaal niet zo leuk vinden als we dachten.
Plaats reactie