Gezwel op staart

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Gezwel op staart

Bericht door cerna »

Okkitokki schreef: 29 sep 2023 09:55Ik heb de tweede dierenarts een week geleden keer geconsulteerd (advies operatie en gedeeltelijke amputatie staart), er is dezelfde dag bloedonderzoek gedaan en gister heb ik bij de balie afspraak gemaakt voor staartoperatie. We hebben het niet meer over de inhoudelijke kant van de operatie gehad en wat er allemaal precies gaat gebeuren. Ik denk dat dit ook niet gebruikelijk is. Ik ga ervan uit dat de dierenarts deskundig is, en het lijkt me niet verstandig en/of gebruikelijk om vragen te stellen over het soort narcose en andere technische zaken. Het klinkt alsof ik van alles moet kiezen op het gebied van de operatie, maar dat is lastig als je er niets over weet. Ik weet ook niet of het gebruikelijk is dat je voor de operatie nog een gesprek hebt over de operatie.

Ja, een dierenarts is deskundig, maar dat betekent niet dat je geen wensen mag doorgeven want een infuus na afloop is niet standaard. Het is dus juist heel verstandig om dit aan je dierenarts door te geven.
Bij ons heb ik altijd een gesprek vooraf op het moment dat ik de kat breng. Ik weet niet of dit gebruikelijk is, maar dat interesseert me ook niet. Het is mijn kat en ik heb me goed ingelezen (ook al 46 jaar ervaring) dus ik weet wat ik kan verwachten. Soort narcose, pijnstilling, of ze me willen bellen na de operatie omdat ik in de zenuwen zit (dus niet pas op het moment dat ik de kat kan komen ophalen).
Soms vraag ik me op dit forum wel eens af of jullie zelf ervaring hebben met dierenartsen (vast wel, ha ha) maar dan wonen jullie waarschijnlijk in een andere provincie dan ik. Want het staat zo ver weg bij mijn ervaringen. Ik heb al afscheid genomen van mijn eerste dierenarts en de tweede lijkt niet veel anders, althans als het gaat om de communicatie. Ik kan het ook niet vergelijken ik kan ook niet blijven shoppen, er is haast bij en ik wil ook niet elke keer ruzie.
We wonen allemaal in verschillende provincies (ik woon in de Achterhoek, Gelderland) en ik geloof niet dat dat verder iets uitmaakt. En waarom zou je ruzie maken? Wanneer jij op een normale toon je wensen kenbaar maakt (en bereid bent dit te betalen :smile: ) dan gaat een dierenarts hier heus wel in mee. Het zijn toch niet allemaal botterikken?

Maar goed, ik wens je volgende week veel sterkte en ik hoop dat het verder goed zal gaan met Okki.
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Gezwel op staart

Bericht door Asse-Poes »

Ik investeer heel veel in een goed contact met mijn DA en vooral met de assistentes. Er moet natuurlijk al wel iets van een klik zijn 😀
Zij hebben mij niet nodig, Ik (mijn kat eigenlijk) heb hen wel nodig: Voor een advies, voor een recept voor iets wat ik niet zelf kan kopen en ik leg het leven van mijn kat tenslotte in hun handen.

Je wilt niet weten hoeveel onnodig leed en onnodige ellende wij hier op het forum tegenkomen, door ongeïnteresseerde dierenartsen en miscommunicatie tussen DA en baasje.
Niet alle dierenartsen zijn al gewend aan kritische en mondige baasjes. Gelukkig wel steeds meer.

Bedenk ook dat een DA er niet nachtenlang van wakker ligt als de kat overlijdt tijdens een ingreep. Het baasje daarentegen wel. 😞

Ik hoop dat alles goed gaat met Okki en ze de operatie goed doorstaat.

Laatste poging om hier nog een antwoord op te krijgen: wat zei de DA over het braken en de hartslag?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Gezwel op staart

Bericht door Synemios »

Je wilt niet weten hoeveel ervaring ik heb met dierenartsen.
Juist daarom weet ik dat er grote verschillen zijn en dat doorvragen en dingen bespreken in het belang van je kat altijd belangrijk is.

En bij ons doen ze dat sowieso zelf al.
Verder ben ik het eens met mijn voorgangers.

Er zijn nu meerdere keren vragen aan je gesteld waar jij geen antwoord op geeft dus ik laat het hier verder bij en wens jou en Okki volgende week heel veel sterkte en ik hoop dat de operatie goed gaat.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Okkitokki
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 jul 2023 13:04

Re: Gezwel op staart

Bericht door Okkitokki »

Synemios schreef: 29 sep 2023 13:28 Je wilt niet weten hoeveel ervaring ik heb met dierenartsen.
Juist daarom weet ik dat er grote verschillen zijn en dat doorvragen en dingen bespreken in het belang van je kat altijd belangrijk is.

En bij ons doen ze dat sowieso zelf al.
Verder ben ik het eens met mijn voorgangers.

Er zijn nu meerdere keren vragen aan je gesteld waar jij geen antwoord op geeft dus ik laat het hier verder bij en wens jou en Okki volgende week heel veel sterkte en ik hoop dat de operatie goed gaat.
Ik begrijp niet wat je bedoelt, maar ik vind het prima dat je het hier bij laat. Dank voor je tijd.
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Gezwel op staart

Bericht door cerna »

Synemios schreef: 29 sep 2023 13:28 Er zijn nu meerdere keren vragen aan je gesteld waar jij geen antwoord op geeft dus ik laat het hier verder bij en wens jou en Okki volgende week heel veel sterkte en ik hoop dat de operatie goed gaat.
Okkitokki schreef: 29 sep 2023 13:55 Ik begrijp niet wat je bedoelt, maar ik vind het prima dat je het hier bij laat. Dank voor je tijd.
Deze vraag bijvoorbeeld (ook door mij en Synemios gesteld):
Asse-Poes schreef: 29 sep 2023 11:55 Laatste poging om hier nog een antwoord op te krijgen: wat zei de DA over het braken en de hartslag?

cerna schreef: 21 sep 2023 17:07 Ik ben ook heel blij dat je naar een andere kliniek bent gegaan en bloed hebt laten prikken. Vreemd is wel het braken (gewichtsverlies kan door het braken komen) en de versnelde hartslag. Heeft de dierenarts daar nog iets over gezegd? Heeft ze soms een hartruis? Is een hartecho verstandig voor de operatie? Bloeddrukmeting?
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Gezwel op staart

Bericht door Asse-Poes »

Okkitokki schreef: 29 sep 2023 09:55 Ik denk dat dit ook niet gebruikelijk is. Ik ga ervan uit dat de dierenarts deskundig is, en het lijkt me niet verstandig en/of gebruikelijk om vragen te stellen over het soort narcose en andere technische zaken. Het klinkt alsof ik van alles moet kiezen op het gebied van de operatie, maar dat is lastig als je er niets over weet.
Hoe zou jij het vinden als jij een gezwel of cyste of vetbult op je hand hebt en de chirurg zegt: Ik ga niet lopen prutsen aan je hand, dus ik amputeer je hand?
Okki kan niets zeggen of tegenspreken. Jij bent verantwoordelijk voor Okki. Jij beslist voor Okki.

Het nut van een forum:
- is goed voor je zelfvertrouwen
- is goed voor je kennis
- biedt ontzettend veel steun bij twijfels of als je er even doorheen zit
- geeft je nieuwe inzichten, nieuwe mogelijkheden, nieuwe kansen en vaak nieuwe/andere oplossingen
En wat voor mij ongelooflijk belangrijk was, toen mijn kat levensbedreigend ziek was:
- het helpt je focussen op wat echt belangrijk is.

Als je eigen kat ziek is, ben je niet in staat om logisch na te denken, je kan vaak niet de goede volgorde bepalen, je mist (door de wanhoop en de angst) het vermogen om de beste keuzes te maken. Daar kunnen wij vaak bij helpen.
En wij weten uit ervaring dat dierenartsen niet heilig zijn en gewoon mensen zijn die ook fouten maken of dingen missen bij een diagnose.

Wij steken met liefde onze tijd en energie in dit forum en wij hopen dat we poes en baasje goed kunnen helpen.
Daar hebben we wel ALLE beschikbare informatie voor nodig.

Wij weten echt niet alles, maar weten vaak wel de benodigde informatie te vinden.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Gezwel op staart

Bericht door cerna »

Goed gesproken, Marina!
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Okkitokki
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 jul 2023 13:04

Re: Gezwel op staart

Bericht door Okkitokki »

cerna schreef: 29 sep 2023 19:35 Goed gesproken, Marina!
???
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Gezwel op staart

Bericht door Rik »

Asse-Poes schreef: 29 sep 2023 17:30 Hoe zou jij het vinden als jij een gezwel of cyste of vetbult op je hand hebt en de chirurg zegt: Ik ga niet lopen prutsen aan je hand, dus ik amputeer je hand?
Een staart vind ik wel wat anders dan een hand (of een poot bij een kat). Bij de mens wordt ook wel eens 'preventief' geopereerd bij ontdekken van gezwel (zeker op niet kritische plekken). Ik weet ook niet hoe de staart eruit ziet en waar het gezwel zit.

Maar wel is het inderdaad verstandig niet altijd blindelings op elke dierenarts te vertrouwen. Helaas hebben vele hier op het forum dat zelf ondervonden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Gezwel op staart

Bericht door Asse-Poes »

Rik schreef: 29 sep 2023 20:36 Een staart vind ik wel wat anders dan een hand (of een poot bij een kat).
@Rik. Het gaat om het idee. Verander 'hand' dan in 'duim'. Je laat bij jezelf toch ook niet zonder slag of stoot iets amputeren, vanwege een cyste? Dan wil je toch eerst meer duidelijkheid over de alternatieven?
Ik wel in ieder geval 😀
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Gezwel op staart

Bericht door cerna »

Ik was even benieuwd hoe het afgelopen vrijdag gegaan is en hoe het nu met Okki gaat?
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Plaats reactie