Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Plaats reactie
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Asse-Poes »

Oh jee!
Maar wat betekent dat nu concreet? Morgen niet naar Lienden en kom je dan weer onderaan de wachtlijst?

Overigens zei de DA Lienden tegen mij dat er wel degelijk radioactieve katten behandeld kunnen worden. Niet elke DA wil dat, maar in Lienden doen ze het wel.
Laatst gewijzigd door Asse-Poes op 14 aug 2023 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
Synemios
Tijger
Tijger

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Synemios »

Wat heeft deze dierenarts gezegd over de reden van het niet eten?
Wat zijn hun gedachten daarover?
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
BaasjevanPippa
Poema
Poema

Bericht door BaasjevanPippa »

Ik ga straks even langs de praktijk, horen hoe verder. Ze zeiden wel dat het ook niet zo veel zin heeft om haar daar te houden als ze niet wil eten. Maar zij kunnen daar toch dingen doen om haar te laten eten?

Geen concrete afspraken met Lienden. Ze zeiden alleen dat ze niet van de wachtlijst gehaald wordt en dat het nu eerst zaak is haar te stabiliseren. Daarna kunnen ze weer een plekje voor haar reserveren. Over de reden van het niet eten heeft hij verder niks gezegd, maar volgens mij past niet eten niet bij het schildklierverhaal. Dat zou dan toch die evt. triaditis dan moeten zijn, dus wat ik daar dan mee moet? Alsnog biopten nemen? Medicatie starten hiervoor?

Eigenlijk wil ik hier niet eindeloos mee blijven aanmodderen. Haar karakter maakt ook dat het moeilijk is om haar te behandelen. Het is elke keer weer een strijd om naar de dierenarts te gaan.
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

Eet Pippa dan helemaal niet meer? Ook geen Schesir of Gourmet?
Mag ze geen mirtazapine?
en † Clea ♀ (2013-2024)
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Enige wat ze daar kunnen doen is cerenia spuiten en sonde voeding geven maar dat is lastig bij een kat die slecht benaderbaar is.

biopten nemen als ze zo ziek is lijkt mij een slecht plan en ik zei het al eerder dat is dan alleen voor 100% zekerheid.
En dan nog weet je de oorzaak niet.

Je zou inderdaad wel kunnen kijken of het helpt pijnstilling te geven ( geen nsaid) , iets tegen de misselijkheid laten spuiten ( werkt vaak beter dan pilvorm)
En eventueel een eetlustopwekker. ( mirtazapine)

Slecht eten komt wel degelijk voor bij katten met schildklierproblemen.
Een klein percentage eet juist slecht ipv veel.

https://www.dierenkliniekdehaardstede.n ... ij-de-kat/
Groetjes, Denise
BaasjevanPippa
Poema
Poema

Ik heb 4 verschillende zakjes/blikjes geprobeerd, gedroogde vleesstaafjes en kalkoenfilet. Ze haalt overal haar neus voor op. Ze likte vanochtend wel aan haar eigen voer, maar daar bleef het bij.

Pippa at toen ze de diagnose kreeg juist veel en viel desondanks af. Dan is het toch gek dat ze nu ook vanwege de schildklier niet wil eten. Ik denk toch dat ze nu een triaditis ernaast heeft hoor en dat haar klachten misschien wel vooral daarvan komen en niet zozeer van de schildklier.
BaasjevanPippa
Poema
Poema

Als we er even van uitgaan dat ze een triaditis heeft, dan kan ze daar nu toch meds voor krijgen? Welke meds zouden dat zijn?
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Ik zeg nergens dat het zo is, ik denk alleen maar mee en deel de info die ik heb het is aan jou en de daen om te kijken wat er wel/niet klopt en wat jullie ermee doen.

Ik heb eerder gezegd dat de triaditis mee zou kunnen spelen, enige wat je daar nu mee kunt is het als zodanig laten behandelen.

Iets tegen de misselijkheid ( liefst laten spuiten) cerenia of als dat niet helpt emeprid ( of andersom)
Iets tegen de pijn: temgesic/buprecare ( zeker geen nsaid want dat kan het verergeren)
Een eetlustopwekker: mirtazapine

Iets tegen maagzuur: losec, zitac, zantac.
Groetjes, Denise
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

Pippa is jouw kat, maar als ze van mij was dan had ik Lienden niet afgezegd.
En zou ik nu alles halen wat lekker is, want gezien haar nieren mag ze alles eten.
en † Clea ♀ (2013-2024)
BaasjevanPippa
Poema
Poema

Synemios schreef: 14 aug 2023 16:24 Ik zeg nergens dat het zo is, ik denk alleen maar mee en deel de info die ik heb het is aan jou en de daen om te kijken wat er wel/niet klopt en wat jullie ermee doen.

Ik heb eerder gezegd dat de triaditis mee zou kunnen spelen, enige wat je daar nu mee kunt is het als zodanig laten behandelen.

Iets tegen de misselijkheid ( liefst laten spuiten) cerenia of als dat niet helpt emeprid ( of andersom)
Iets tegen de pijn: temgesic/buprecare ( zeker geen nsaid want dat kan het verergeren)
Een eetlustopwekker: mirtazapine

Iets tegen maagzuur: losec, zitac, zantac.
Ja dat is ook wat ik bedoelde ;) Voorstel van de dierenarts is om haar morgenochtend aan het infuus te leggen en dan ook een bloedonderzoek te doen waarmee ze kunnen achterhalen of er sprake is van triaditis. Vandaag hebben ze verder niks met haar gedaan. Ze liet niemand in de buurt komen en heeft alleen de saus van de brokjes gelikt, zoals ze thuis ook doet. Heb haar net eten gegeven en ze jengelt alsof haar leven ervan afhangt, maar vervolgens likt ze weer alleen de saus eraf. Verder is ze wel energiek.
BaasjevanPippa
Poema
Poema

Asse-Poes schreef: 14 aug 2023 16:35 Pippa is jouw kat, maar als ze van mij was dan had ik Lienden niet afgezegd.
En zou ik nu alles halen wat lekker is, want gezien haar nieren mag ze alles eten.
Ik heb Lienden gebeld en de situatie voorgelegd en toen gaf de dierenarts aan dat haar eetsituatie stabiel moet zijn, omdat ze beperkt mogelijkheden hebben om haar te helpen als het misgaat gezien de speciale opnameruimte. Dat is dus iets anders dan afzeggen :) Hier zeggen ze overigens hetzelfde: https://www.hyperthyroidcatcentre.co.uk ... dioiodine/

Ik zou me vreselijk voelen als ik ver weg thuis zou zitten en ze sturen elke dag een bericht van: Pippa heeft nog niet willen eten vandaag...

Het plan was eigenlijk om eerst de schildklier te verhelpen en dan te kijken of de triaditisachtige klachten ook zijn verdwenen, maar nu wordt het dus eigenlijk andersom. Checken of ze inderdaad triaditis heeft, dit behandelen en dan kijken wat er van de schildklierklachten overblijft. Ze zal in ieder geval sowieso weer op schildkliermeds moeten... pfff.
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Dan ligt er in ieder geval een plan, nu is het wel zo dat triaditis niet altijd/vaak niet uit bloedonderzoek komt, en je hebt die echo al laten maken.
Dus waarom behandelen ze het dan niet als zodanig, zeker gezien het feit dat ze zo moeilijk benaderbaar is.

Ik bedoel geef dan iets anders tegen de misselijkheid en mirtazapine op zijn minst denk ik dan. ( dat is voor de artsen bedoeld)
Groetjes, Denise
BaasjevanPippa
Poema
Poema

Synemios schreef: 14 aug 2023 17:32 Dan ligt er in ieder geval een plan, nu is het wel zo dat triaditis niet altijd/vaak niet uit bloedonderzoek komt, en je hebt die echo al laten maken.
Dus waarom behandelen ze het dan niet als zodanig, zeker gezien het feit dat ze zo moeilijk benaderbaar is.

Ik bedoel geef dan iets anders tegen de misselijkheid en mirtazapine op zijn minst denk ik dan. ( dat is voor de artsen bedoeld)
Ik kan het morgenochtend nog even bespreken als ik haar breng. Ik ga straks eerst even naar Appie om wat mousse te halen, eens kijken of dat er wel in gaat.
BaasjevanPippa
Poema
Poema

Heb net toch nog een keer met Lienden gebeld en ze blijven bij hun verhaal van vanmiddag: ze vinden de klachten die ze nu heeft niet bij de schildklierproblematiek passen en zeggen dat ze eerst moet opknappen voordat ze weer in aanmerking komt. Echt heel erg balen, want ik had me er helemaal op ingesteld en het kwam zo mooi uit in de vakantie (rustig in de bus/trein) en nu moet ik maar weer zien wanneer ze weer aan de beurt is...

Wel een beetje suf, want ik heb vanaf het begin aangegeven dat veel drinken en plassen een van de problemen is en dat was tot nu toe geen reden om haar af te wijzen. Nu is het ineens wel een van de redenen.

Ze vroegen me wel hen op de hoogte te houden en dat ga ik zeker doen.
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

Ik ben het echt totaal allemaal kwijt nu.

Het probleem was toch dat Pippa niet eet?
en † Clea ♀ (2013-2024)
Plaats reactie