Kwalitatief goed (nat)voer is ook heel erg van belang. Een kat kan het heel lang volhouden op b.v. droge brokjes (ook van slechte kwaliteit). Het kattenlichaam is zo ingesteld dat ze hier heel lang de benodigde dingen uit kunnen halen. Maar uiteindelijk is dat wel een aanslag is op het lichaam en is de kans groot om op lange termijn gezondheidsproblemen te krijgen, met alle medische kosten van dien. En die kunnen hoog oplopen.
https://www.catmoneo.nl/zijn-kattenbrokken-slecht/
Ontwormen is bij mij niet nodig (binnenkatten die op KVV staan).
Antivlooi-vergif komt er bij mij niet in (dat vergif geeft ook een verhoogde kans op medische problemen

).
Verzekering heb ik niet (ik heb een hoge spaarbuffer).
Jaarlijkse enting alleen tot de 1e jaars-enting (daarna niet meer).
Voer KVV rond €0,50/kat/dag (laatste jaar opgelopen richting de €0,65).
Snacks (eendagskuiken, kippennek, cosma snack etc) verwaarloosbaar.
Af en toe een zak grit van de welkoop (klonterend, meestal in de aanbieding per 2).
Alleen in het begin een paar honderd euro voor krabpaal, krabtonnen, speeltjes, mandjes e.d.
O ja, en de €165,- per kat voor adoptie bij het asiel (inclusief castratie en chip).
Ik denk dat ik per bestelling voer/snacks zo'n €120/€140 kwijt ben voor 4 maanden voor 2 katten.
Dat is dus zo'n €15 tot €17,50 per kat per maand. Plus af en toe een zak grit van €9,-.
Ja, en af en toe een vervanging van krabpaal/ton en nieuwe speeltjes.
Als je naar de dierenarts moet, ja, dan hakt het er vaak gelijk in. Ik ben 2x met de katten in de afgelopen jaren geweest (laatste keer 2020 zie ik). Dan ben je zo €100 kwijt. En als het dan echt een medisch probleem is dan gaat het inderdaad al snel richting honderden euros of hoger. Ik geloof dat ik met Bowy in haar laatste jaren wel €1000 per jaar kwijt was een nierdieet en medicijnen. Als dat niet verzekerd is dan moet je dat wel op kunnen vangen.