Kat blijft rijden ook na castratie

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Artaleas
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 mar 2023 22:26

Kat blijft rijden ook na castratie

Bericht door Artaleas »

Hallo Kattenliefhebbers,

Ik zit met een kat die wij hebben gekregen van iemand die hem als zwerver gevonden hebben. Hij had ook allerlei teken in zijn nek, deze hebben wij netjes met een tekentang er uit gehaald. Wat wel grappig is, is dat hij na 2 dagen al netjes op de bank lag naast mijn oma, alsof hij altijd al deel uit maakte van het huishouden.
We hebben hem naar de dierenarts gebracht en die schatte hem 3 jaar.
Na een poosje in huis begon hij ineens in mijn hand te bijten en me te gaan berijden.
Niemand geloofde mij in huis totdat hij het opnieuw deed en ik de familie erbij riep.
Bleek dat hij niet was gecastreerd. Wij hebben toen een afspraak gemaakt en zodoende is hij nu allang al gecastreerd.

Ondanks de castratie probeert hij nog steeds op mij te rijden. Dit doet hij zowel op mijn voeten als op mijn handen. Ik heb ook een kussen waar hij bovenop wilt en mijn dekens schijnen ook een hit te zijn. Ik haal hem van de dekens af zodra hij het op mijn dekens probeert, en ik verwijder hem van mijn armen/voeten zodra hij dat probeert. Ik dacht ik laat het kussentje op de gang liggen, dan kan hij daarmee doen wat hij wilt (en zo veel mogelijk handen/voeten/dekens afstraffen door hem er af te halen en hem te negeren. Het is een hartenkussentje van de action dusja). Maar het houdt niet op bij mij of mijn dekens in ieder geval, wat ik ook doe.
Hij probeert heel soms ook mijn oma's hand te pakken als ze hem op de bank heeft liggen.

Ik ben ook wel echt zijn baasje, want hij blijft altijd rond om mij hangen. Als ik boven ben, dan is hij ook boven. Maar op schoot zal hij niet komen. Hij ligt dan liever achter/naast/voor me ergens op een plekje. Hij kijkt ook echt heel veel naar mij.
Wat opvalt is dat hij altijd begint te kneden en te spinnen als hij wilt rijden, maar buiten dat om hoor je hem haast nooit spinnen. Alleen heel soms als ik hem een beetje over zijn kopje aai, en dan ook heel kort. Hij houdt er niet van als je hem ergens anders aait dan zijn kopje.

Het is niet dat hij het altijd doet; als hij in de avond moe is komt hij gewoon naast me op bed slapen en doet hij de hele avond niks. Het is vooral echt een binnenkater en hij lijkt een beetje bang van naar buiten gaan, maar wel geinteresseerd. Hij gaat soms ook wel naar buiten, maar meestal is hij na een kwartier/uur weer binnen en heeft hij het wel gezien voor de dag.

Ik probeer ook wel met hem te spelen zodat hij zijn energie kwijt kan, maar hij is bang voor hengels met veertjes er aan, of ieder ander speeltje wat ik hem toe reik. Hij wilt alleen met handen spelen die ik heen en weer beweeg langs de trap waar hij naartoe wilt loeren en grijpen. Als hij dan zijn nagels teveel in m'n hand zet laat ik hem dat weten door hard te roepen en hem boos aan te kijken. Maar het lijkt wel alsof hij de boze mimiek niet begrijpt.

Ik denk dat hij te jong bij zijn moeder is weggehaald en ooit van iemand is geweest, de manier waarop hij zich gedraagt. Maarja, van zijn verleden kan je niks weten omdat hij maar gevonden is.

Weet iemand wat ik hier mee kan doen om het af te leren? Ik vind het niet erg om hard te werken als dat nodig is om het gedrag te veranderen. Ik hou heel veel van het katje.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1784
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kat blijft rijden ook na castratie

Bericht door Asse-Poes »

Ik heb wel een kater, maar die heeft deze behoefte niet (gelukkig)

Misschien heb je hier iets aan:
https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... hp?t=16791
https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... ks#p770679
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Artaleas
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 mar 2023 22:26

Re: Kat blijft rijden ook na castratie

Bericht door Artaleas »

Asse-Poes schreef: 12 mar 2023 01:30 Ik heb wel een kater, maar die heeft deze behoefte niet (gelukkig)

Misschien heb je hier iets aan:
https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... hp?t=16791
https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... ks#p770679
Ik heb er zeker wel wat aan gehad. Dank je wel voor de hulp!
Plaats reactie