En als Belg wil ik dit toch al zeer uitvoerige topic ook nog wat verder documenteren
Volgens het Belgisch recht:
Voor wat betreft de wettelijkheid van een beding in een contract heeft TS het bij het rechte eind als hij stelt dat als een beding indruist tegen de letter en de geest van een wet, dit beding als "niet bestaand" moet beschouwd worden. Je mag het dus compleet naast je neerleggen. Let wel: enkel het onwettig beding, de rest van de overeenkomst blijft evenwel overeind.
Wie is aansprakelijk voor de kosten (Vlaanderen en Brussel)?
Alle katten dienen verplicht geregistreerd te worden in de centrale database "CatId". In dit paspoort staan de gegevens van de 'Verantwoordelijke' voor het dier.
Hij of zij dragen ook de financiële verantwoordelijkheid (garantie: zie hierna).
Garantie: in België kan je terugvallen op de wettelijk garantie mits aankoop bij een professionele verkoper MAAR ...
Sinds juni 2022 is het garantierecht hervormt geweest met een betere invulling voor o.a. digitale producten en de bewijslast (2 jaar garantie is nu echt 2 jaar geworden ipv 6 maanden - elke verkoper wordt aansprakelijk geacht voor elk probleem dat zich voordoet binnen de garantieperiode van 2 jaar tenzij hij kan bewijzen dat de koper het probleem zelf veroorzaakt heeft). Helaas geldt deze nieuwe aanpassing
NIET voor levende dieren: deze blijven voorlopig als enige in het oude systeem (6 maanden dus, daarna ligt de bewijslast bij de koper) omdat men bezig is het luik 'levende dieren' in een specifieke wetgeving te gieten en deze is nog niet klaar.
Import van én houden van gezelschapsdieren
Bij onze Waalse buren is sinds 12/2022 een wet goedgekeurd die de invoer van huisdieren nagenoeg onmogelijk(*) moet maken. In het kort(**) een paar krachtlijnen: de invoer van dieren en de status van kweker-handelaar zijn afgeschaft – een limiet van max. 2 rassen per fokker – verplichte opleiding voor fokker – de kandidaat dierenhouder moet een gunstig certificaat uit het “centraal register van de milieudelinquentie en het dierenwelzijn”(***) kunnen voorleggen om een gezelschapsdier te verwerven (=kopen, adopteren of krijgen). Dierenhandelszaken, asielen en kwekers moeten dan aan iedereen die een gezelschapsdier wil adopteren, kopen of krijgen, een uittreksel uit het centraal register vragen.
Verwacht wordt dat deze regionale wetgeving zich zal uitspreiden naar de andere regio’s (met hier en daar een nuance – anders kan je moeilijk 3 ministers voor dierenwelzijn verantwoorden

). In tussentijd dien ik mij wel eerst te wenden tot de ‘
Service Public de Wallonie, Ressources Naturelles, Environnement’ als ik als Vlaming bij mijn Waalse buren van 10km verderop een katje wil aanschaffen

.
(*) er is slechts een zeer kleine opening gelaten en met wat ik ervan versta is dit enkel voor dieren met een speciale status (bv. Vluchteling – denk aan huisdieren van Oekraïners die naar hier gevlucht zijn, Oekraïense asielen die noodgedwongen moeten migreren – dat soort uitzondering dus maar een Roemeens zwerverskatje zal daar niet onder vallen ...).
(**) voor wie interesse heeft: hier vind je de FAQ (in het nl):
https://www.wallonie.be/sites/default/f ... ion_NL.pdf
(***) om het systeem van start te kunnen laten gaan heeft iedere inwoner zo’n certificaat verkregen. Als er vanaf 1/2023 een overtreding wordt vastgesteld kan het (al dan niet tijdelijk ; al dan niet gedeeltelijk) ingetrokken worden.
Luna (07/2018), Aya (08/2018).
Minou (1983-2000), Witje (1999-2016), Sloeber (19??-2009), Mieke (2007-2018).