Asse-Poes schreef: 09 mar 2023 19:00
Een marktplaats katje of een broodfokker katje is nog erger. Je houdt dat verdienmodel in stand en je hebt dan helemaal geen idee wat je in huis haalt. Inteelt, erfelijke aandoeningen en nog meer ellende.
En voor die kosten draai je dan ook op, want je hebt het katje immers gekocht. Je hebt geen contract dus bewijs het maar.
Misschien denk ik te simpel, maar wat is het punt nu eigenlijk?
Eigenaar of adoptant, een huisdier kost geld. Soms veel, soms weinig.
Volgens mij is er geen enkele wet waarin staat dat een overeenkomst tussen een stichting voor herplaatsing van huisdieren en een particulier niet rechtsgeldig zou zijn als beide partijen de voorwaarden overeengekomen zijn en getekend hebben.
Als dat wel zo is, dan hoor ik het graag.
Stel dat jij 4x per jaar met de kat naar de dierentandarts wil, dan moet de stichting dat volgens jou maar betalen?
Dan zijn asiels en stichtingen snel failliet.
En wie betaalt de kosten van voeding, vaccinatie, een gebroken pootje enz. ?
Koop een tv. Daar zit garantie op en wordt of gemaakt door de verkoper of je krijgt een andere, maar dan moet je de kapotte tv inleveren.
Maar je koopt geen kat en je krijgt ook geen garantie. Je adopteert.
En als je wel koopt, is de garantie zeer beperkt tot 6 maanden en tot maximaal het aankoopbedrag.
Inteelt kun je overal treffen, toch moet ik zeggen dat mensen om mij heen gewoon een katje uit een nestje haalden in de buurt, ikzelf nog nooit problemen heb gehoord, dat is wel anders bij een asiel dier.
Terug te komen op het onderwerp...
Aansprakelijkheid en Zorgplicht zijn twee verschillende zaken, die in het geval van eigenaar en houder naar juistheid dient te worden gedragen.
Om dit wat duidelijker te maken, als houder heb je een Zorgplicht, dat houdt in dat de houder verplicht is eten en drinken en of onderdak en een veilige plek naar behoren hoort te regelen.
De rechtmatige eigenaar heeft volgens het Nederlands wetsboek ook plichten, zoals medische kosten, dit natuurlijk wel in overleg.
Als je een auto huurt, dan weet je dat er benzine in moet en de auto schoongemaakt moet worden, dat is Zorgplicht, maar reparaties (voor een dier medische kosten), zijn voor rekening van de rechtmatige eigenaar, de verhuurder dus.
Hoe wil je een dier gaan verzekeren als je de rechtmatige eigenaar niet bent?!
Een verzekering wil dat best voor iemand doen, zolang de opbrengsten hoger zijn dan de kosten zal je een verzekering niet horen gaan klagen en pakken ze het geld net zolang totdat er een klapper van een rekening opeens komt... dan halen ze het contract te voorschijn en wijzen ze diegene op het feit diegene niet de rechtmatige eigenaar te zijn.
Tja, daar sta je dan!
Sterker nog, diegene heeft dan nog gefraudeerd ook!