Renilde schreef: 08 feb 2023 12:04
Maar goed venijnigheid of niet, wat is jullie advies aub?
Advies is om in deze gevallen ALTIJD eerst medische oorzaken uit te sluiten.
(en daarna pas naar gedrag te kijken)
Tegen andere katten die wel eens passeren kan ik helaas niets doen.
Ja, maar als dat uiteindelijk toch de oorzaak is dan kan je kat er ook weinig aan doen.
Als het om je tuin gaat dan kun je die in zijn geheel afzetten.
Als het om de voordeur gaat dan zou je misschien een (gedeelte van) de gang af kunnen zetten.
Er zijn ook van die busjes die lucht blazen op bewegingssensor, maar dat lijkt mij bij de voordeur ook niet handig.
Het blijft dan ook een territoriaal probleem.
Bestaat er zoiets als een buitenhok met geïntegreerde kattenbak, aangezien we het ons niet kunnen permitteren dat hij op de natuursteen gaat plassen

De kat afstaan is dan ook een optie.
Gewoon verbannen naar buiten (in de winter, koud, etc) kan natuurlijk ook. Maar is dat gewenst?
Als je een echte 'luxe' schuur hebt (die je misschien met een elektrisch kacheltje wat op kunt warmen) dan zou dat ook nog een optie zijn. Maar een buitenhok (type 'hondenhok') ? Nee, dat lijkt mij absurd. Dan zou het mij ook niet verbazen als hij zelf een nieuw stekkie gaat zoeken (en uiteindelijk een zwerver wordt).
Ik zal voor de zekerheid nog eens langs de dierenarts gaan om alles uit te sluiten.
Precies, dat is de eerste stap.
Je kunt kijken of je zelf urine op kunt vangen (pollepel / juslepel methode).
PS. Volgens mij valt een marmeren vloer wel opnieuw te polijsten. Als het ook een territoriaal probleem blijkt dan is het
ook de vraag of dat in je nieuwe huis ook nog zal spelen. Bedenk dan gelijk oplossingen dat andere katten niet in de buurt kunnen komen.