Je hoeft niet zelf te spuiten.
Ingeven in de bek ( wangzak) uitetaard zonder naald en ook dat heb ik eerder al gezegd.
Echo is altijd een waarschijnlijkheids diagnose want de enige zekerheid heb je pas via een endoscopie of buikoperatie als het dieper zit.
Je blijft maar focussen op alleen de cholangitis terwijl er meer aan de hand is, dat staat zelfs in dat verslag
Gekke blijft nog steeds, dat, indien hij dit in februari ook gehad heeft, hij er na 2 weken zonder medicatie uitgekomen is. Ook daar vermoedde ik pijn, omdat toen ik hem aanraakte, hij kwaakte.
Dat is dus niet gek want triaditis heeft een wisselend verloop.
Ook dat heb ik al eerder gezegd en Rik bedoelde dat de behandeling hetzelfde is voor triaditis en alvleesklierontsteking.
Je hebt dan met 3 dingen te maken dus alleen focussen op die cholangitis schiet niet op.
argearge1 schreef: 24 okt 2022 10:41
Ik heb een uitslag, maar het is geen waterdichte diagnose.
Er is wss sprake van een triaditis.
De alvleesklier was wat vergroot en de uitgang wat verwijd. Daarnaast was de dunne darm op sommige plekjes verdikt en de gal was op de echo wit ipv zwart.
We gaan kijken of de medicatie aanslaat bij hem, dan weten we dat het dit is.
Met de spondylose had het dus niets te maken.
De DA van de echo bevestigd inderdaad dat het waarschijnlijk gaat om een ontsteking van de gal, alvleesklier en darm, jij hebt zelf toen gezegd dat Flip geen pijn had dus heeft ze daar toen niets voor voorgeschreven omdat ze dacht dat de solensia de pijn zou kunnen onderdrukken van die ontstekingen.
Vervolgens geeft ze later het volgende aan op jou vraag over pijnstilling:
argearge1 schreef: 01 nov 2022 07:34
Ik had de DA van de echo nog gemaild, maar die weet het ook:
"Meestal worden bij dit soort problemen opiaten als pijnstiller voorgeschreven en cerenia."
Dit is wat ze als uitleg gaf over het middel ursochol en ook hier bevestigd zij dat er vermoedelijk meer aan de hand is dan alleen de cholangitis, je kunt dat niet even los koppelen van de rest, het 1 heeft in dit geval met het ander te maken.
Ingedikt gal kan voor galstenen zorgen, dus daar moeten ze sowieso iets mee.
Het is ursodeoxycholzuur (ursochol) om de galafvoer te verbeteren vanuit de galafvoergangen in de lever waar vermoedelijk ingedikte gal aanwezig is gezien het echobeeld. Het heeft ook een immunomodulerend effect op de lever.
Omdat Flip verdacht is van een ontsteking in gal, alvleesklier en darm heb ik dit medicijn geadviseerd.
Gelukkig doet Flip het beter, mogelijk door de pijnonderdrukkende werking van de solencia.
Als het echt niet lukt om de medicatie te geven en het gaat heel erg goed, dan kun je de gok wagen om geen medicatie te geven tot u weer terug bent van vakantie.
Die fases hoeven niet precies over een te komen dat zijn richtlijnen, niet elke kat is hetzelfde.
Maar ik ben er even klaar mee, want jij blijft dezelfde vragen stellen, leest de helft niet en we blijven in kringetjes draaien.