Maaginfectie?

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
Rik
Tijger
Tijger

Re: Maaginfectie?

Bericht door Rik »

argearge1 schreef: 01 nov 2022 20:35 Mijn DA toont ineens interesse. Krijg net een app om het morgen daar te komen wegen zodat ze zijn gewicht kunnen bijhouden. Daarnaast moet ik ze 1x per dag een update geven... Dan kan ik daar meteen de buprecare laten zetten,
"Laten zetten"?
Het is al meerdere keren gezegd maar je kunt dit zelf ook in de wang spuiten.
https://www.dierenkliniekkenaupark.nl/buprecare

En gewicht had je ook accuraat zelf kunnen meten met een digitale weegschaal van 10 euro (ook al meerdere keren gezegd).

Maar goed, fijn dat de dierenarts wat actiever wordt.
argearge1 schreef: 01 nov 2022 20:12 Je kunt toch niets doen aan de alvleesklier, daar zijn toch geen medicijnen voor?
Ook dit hebben we al 'tig keer gezegd. De site die Denise een paar posts terug quote heb ik in het midden van dit topic ook al gepost (24 en nog eens op 26 oktober).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
argearge1
Panter
Panter

Bericht door argearge1 »

Ik ga dat zelf niet spuiten. Dan moet iemand hem vasthouden en die is er niet. Dus die laat ik bij de DA zetten.
Je schrijft op 26 oktober:
Overigens was de diagnose niet 100% maar wel waarschijnlijk. En de behandeling is voor alle drie de aandoeningen hetzelfde.
Dan kan ik me toch ook rustig focussen op 1 van de 3 als de behandeling hetzelfde is.

Ik heb afgelopen uur een heel proefschrift over lymfocytaire cholangitis bij katten liggen doornemen. Daarin wordt wel aangetoond dat prednison betere resultaten geeft dan ursochol. (sterkere remming ontsteking, enz)
Het is verder jammer dat er geen biopten zijn genomen. De soort galgangenonsteking (lymfocytair of bacterieel) weten we niet.
Het kan theoretisch nog een acute triaditis zijn. Er is geen antibiotica gegeven voor de bacteriele weg.

Gekke blijft nog steeds, dat, indien hij dit in februari ook gehad heeft, hij er na 2 weken zonder medicatie uitgekomen is. Ook daar vermoedde ik pijn, omdat toen ik hem aanraakte, hij kwaakte.

Ook zit hij, qua cholangitis, nog in een beginstadium aangezien hij geen koorts of geelzucht heeft. De fases staan een beetje beschreven in dat proefschrift.
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Je hoeft niet zelf te spuiten.
Ingeven in de bek ( wangzak) uitetaard zonder naald en ook dat heb ik eerder al gezegd.

Echo is altijd een waarschijnlijkheids diagnose want de enige zekerheid heb je pas via een endoscopie of buikoperatie als het dieper zit.

Je blijft maar focussen op alleen de cholangitis terwijl er meer aan de hand is, dat staat zelfs in dat verslag

Gekke blijft nog steeds, dat, indien hij dit in februari ook gehad heeft, hij er na 2 weken zonder medicatie uitgekomen is. Ook daar vermoedde ik pijn, omdat toen ik hem aanraakte, hij kwaakte.
Dat is dus niet gek want triaditis heeft een wisselend verloop.
Ook dat heb ik al eerder gezegd en Rik bedoelde dat de behandeling hetzelfde is voor triaditis en alvleesklierontsteking.
Je hebt dan met 3 dingen te maken dus alleen focussen op die cholangitis schiet niet op.

argearge1 schreef: 24 okt 2022 10:41 Ik heb een uitslag, maar het is geen waterdichte diagnose.
Er is wss sprake van een triaditis.
De alvleesklier was wat vergroot en de uitgang wat verwijd. Daarnaast was de dunne darm op sommige plekjes verdikt en de gal was op de echo wit ipv zwart.
We gaan kijken of de medicatie aanslaat bij hem, dan weten we dat het dit is.
Met de spondylose had het dus niets te maken.
De DA van de echo bevestigd inderdaad dat het waarschijnlijk gaat om een ontsteking van de gal, alvleesklier en darm, jij hebt zelf toen gezegd dat Flip geen pijn had dus heeft ze daar toen niets voor voorgeschreven omdat ze dacht dat de solensia de pijn zou kunnen onderdrukken van die ontstekingen.
Vervolgens geeft ze later het volgende aan op jou vraag over pijnstilling:
argearge1 schreef: 01 nov 2022 07:34 Ik had de DA van de echo nog gemaild, maar die weet het ook:

"Meestal worden bij dit soort problemen opiaten als pijnstiller voorgeschreven en cerenia."

Dit is wat ze als uitleg gaf over het middel ursochol en ook hier bevestigd zij dat er vermoedelijk meer aan de hand is dan alleen de cholangitis, je kunt dat niet even los koppelen van de rest, het 1 heeft in dit geval met het ander te maken.
Ingedikt gal kan voor galstenen zorgen, dus daar moeten ze sowieso iets mee.
Het is ursodeoxycholzuur (ursochol) om de galafvoer te verbeteren vanuit de galafvoergangen in de lever waar vermoedelijk ingedikte gal aanwezig is gezien het echobeeld. Het heeft ook een immunomodulerend effect op de lever.
Omdat Flip verdacht is van een ontsteking in gal, alvleesklier en darm heb ik dit medicijn geadviseerd.
Gelukkig doet Flip het beter, mogelijk door de pijnonderdrukkende werking van de solencia.
Als het echt niet lukt om de medicatie te geven en het gaat heel erg goed, dan kun je de gok wagen om geen medicatie te geven tot u weer terug bent van vakantie.
Die fases hoeven niet precies over een te komen dat zijn richtlijnen, niet elke kat is hetzelfde.

Maar ik ben er even klaar mee, want jij blijft dezelfde vragen stellen, leest de helft niet en we blijven in kringetjes draaien.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
argearge1
Panter
Panter

Bericht door argearge1 »

Ik ben net de kat laten wegen bij de DA. In 1 maand tijd 820 gram afgevallen, nog maar 5,70 kg...
Ik vind het niet gek. Ze gaat overleggen en me straks bellen.
argearge1
Panter
Panter

Bericht door argearge1 »

Er is van alles gebeurd in de afgelopen uren. Ik heb in Maastricht een 2nd opinion laten doen.
Er is toegediend:
-injectie antibiotica
-injectie pijnstiller
-tabletten voor goede darmflora. DA zag op roentgenfoto van 17 oktober verwijde darmen... Heeft mijn DA niets van gezegd...
-corticosteroiden

Daarnaast mailde de DA van het echocentrum even te stoppen met de Ursochol om te kijken wat er binnen 1-2 dagen gebeurt.

En ik heb een blikje active biome+ meegekregen, daarnaast ook nog 6 zakjes die ik over vloeibaar eten moet doen voor de darmflora.
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Ik hoop dat hij nu wat op gaat knappen.
Snel een andere dierenarts zoeken denk ik want dit schiet niet op.
Groetjes, Denise
argearge1
Panter
Panter

Bericht door argearge1 »

Hij eet nog steeds weinig tot niets. Over 2 dagen moet ik een update geven aan de arts van de 2nd opinion, maar vrees ondertussen het ergste.

Ja eten doet hij eigenlijk wel, maar dat weet je. Liquid snacks en die dingen gaan er gewoon in. Maar geen gewoon voer en daarom gaat hij zo sterk achteruit.

Ik stop ook even 2 dagen met de Ursochol nu op advies van DA echo.
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Misschien toch opname als hij niet zelf normaal gaat eten.
Liquids en snacks zijn duidelijk niet genoeg.
Heb je geprobeerd liquids of snoepjes over zijn voer te doen?
Groetjes, Denise
argearge1
Panter
Panter

Bericht door argearge1 »

Ja dan eet hij inderdaad een beetje brokjes, maar nog veel te weinig. Is een voedingssonde geen optie??
Of geef jij het ook bijna op ? Kan een DA hem ook opnemen?
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Nee ik geef niet op zolang de kat nog wil.
En hij heeft niet de juiste behandeling gekregen tot vandaag.
Sommige klinieken kunnen de kat opnemen en anders weten zij wel waar het wel kan als ze zelf die mogelijkheid niet hebben..
Een sonde zou een optie kunnen zijn inderdaad.
Groetjes, Denise
argearge1
Panter
Panter

Bericht door argearge1 »

Hoe kun je zien of de kat nog wil ? Hij loopt wat buiten rond, maar soms zit hij ook zielig alleen.
Maar ik heb nog pillen die ik de komende dagen moet geven voor darmflora enz.

Volgens de DA uit Maastricht zijn de tekenen toch van misselijkheid.
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Ja ik begrijp wel dat hij misselijk is.
Voordeel van opname is dat ze daar allemaal veel sneller wat mee kunnen.

Ik voel dat zelf meestal wel aan wanneer het genoeg geweest is.
Maar dat blijft lastig.

Wat vond Flip eerder qua voer heel lekker?
Misschien natvoer?
Groetjes, Denise
argearge1
Panter
Panter

Bericht door argearge1 »

Hij at altijd Purina One. Ik heb nog perfect Fit staat en Felix. Maar van 'gekkigheid' om toch iets binnen te krijgen eet hij soms wat van het blikvoer van zijn moeder en drinkt hij ineens kattenmelk.
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Slecht eten is beter dan niets of amper eten nu
Groetjes, Denise
argearge1
Panter
Panter

Bericht door argearge1 »

Weet ik ,maar de Purina One weigert hij nu compleet omdat hij denkt dat hij daar ziek van is geworden.
Plaats reactie