Hey Maleine
Ik kan me voorstellen dat je hierdoor gefrustreerd raakt. Je wilt zo graag dat het goed gaat en goed komt he?!
Ik heb ook net een, mijn eerste, introductie achter de rug. Minder ervaring als alle andere doorgewinterde kattenvrienden hier maar ik wil toch graag mijn ervaring met je delen. Mijn Bel, de oudste van een dik jaar, en eerste poes die hier kwam wonen is wel stukken jonger maar wellicht heb je er wat aan.
Voor dat ik begin ik sluit me aan bij de gefundeerde reacties en adviezen van vorige schrijvers en ervaren kattenvrienden
Dan nu mijn overdenkingen
Ten eerste zou je kunnen overwegen om een of twee stapjes in de introductie terug te doen. Vandaar uit bouw je het op en laat je je oude poes de snelheid van het proces aangeven. Wat bij mij ook heel erg heeft geholpen is haar, Bel, veel aanhalen en prijzen. Dat was een goeie en waardevolle tip die ik bij mijn introductie van Rik kreeg. En ik zou zeker de kitten weghalen ipv de volwassen poes. O ja en absoluut knabbels bij goed gedrag…voor beiden wel te verstaan. Samen op de bank zonder dat de vlokken haar je om de oren vliegen? “Goed zo kiddies” en een knabbel er in. Wil je ze niet overvoeren dan geef ze een brokje wat je apart houd van de vaste maaltijd. Scheelt in calorieën en in de portemonnee
In het begin zag ik bij ons dat Bel degene was die constant achter Bonneke aanzat. Zij initieerde het contact en gaf de grenzen aan. Deelde zogezegd de lakens uit. Niet dat Bon dat niet deed hoor hij is een heel klein dapper ventje. Zíj́ zat de hele tijd achter Bon aan. Ik heb hier af en toe tenenkrommend gezeten. Zo’n grote poes die op een kitten dook. Toch bleek het erbij te horen. Maar Bon was degene die onderdanig was . Hij was op het territorium van Bel en had zich te schikken. Let wel het waren binnen een paar dagen de beste vriendjes. Maar het zwaartepunt lag bij Bel…zij was de baas en die rangorde lag vast.
Nu ruim een maand verder zie ik de interactie verschuiven. Het is nu Bon die achter Bel aan zit. En Bel moet wat vaker het veld ruimen. Het is nu ook Bonnekes huis en territorium…snap je wat ik bedoel :- )
Er komt nu een nieuwe rangorde…denk ik…haha. Want het is nog niet bepaald…Het is eens rustige kalme fluwelen revolutie
Dus om mijn lange verhaal kort te maken. Observeer, grijp alleen in als het nodig is en haal de kitten weg in plaats van de poes. Positieve interactie belonen en je oude poes laten weten dat zij ook nog belangrijk is. Dus veel aaien over de bol en bevestiging

en eventueel een of twee stapjes terug in de gescheiden introductie
Maar eerlijk gezegd ik denk met jou/jullie liefde voor beide poezen dat het wel goed komt.
Het heeft alleen wat meer tijd geduld liefde en begrip nodig en dat heb jij volgens mij wel
Ik wens je/jullie een dik succes en een goede positieve uitkomst van deze introductie.
Lieve groet,
Verstuurd vanaf mijn CPH2185 met Tapatalk