Sinds de verhuizing van mijzelf en mijn kat Jop kijk ik geregeld mee op dit forum vol met mensen die enorm van katten houden. Ik zal proberen het enigszins concreet te houden en beginnen met wat achtergrond informatie.
Jop is 5 jaar oud en is vanaf dag 1 al een binnenkat geweest. Om de bewuste reden dat mijn ouders, die naast mij wonen, al twee poezen hebben moeten laten inslapen nadat deze waren aangereden.
De eerste 4 jaar van zijn leven was hij echt de kat die iedereen zich wenst. Zo een die gewoon het liefst altijd boven op je zit. Veel kopjes. Ook was hij altijd nog wel redelijk klein. Daar moet je geluk mee hebben ook. Soms schrik ik me kapot van de tijgers die ik bij anderen wel eens tegenkom.
Alles lijkt toch langzaam wat minder rooskleurig te worden sinds de verhuizing. Ik ben verhuisd van een landhuis naar een veel kleiner huis achter mijn ouders. Ook zijn er in deze woning een stuk minder ramen. Daar waar hij juist zo van genoot in de vorige woning. Ik ben letterlijk 20 meter naar links en 40 meter naar achter verhuisd. De locatie is dus bijna hetzelfde.
Ik merk (ruim een half jaar na de verhuizing) dat Joppie minder vrolijk is. Hij is ook aangekomen. En eind van de avond / begin van de nacht miauwt hij veel en zie ik hem toch wel letterlijk tegen de muur oplopen. Ik vind dat een naar gezicht en ik zou zo graag willen zien dat hij lekker kan spelen buiten. Net zoals ik dat gewoon bij de andere katten zie van de buren.
Je voelt hem al aankomen waarschijnlijk maar ik overweeg toch om Joppie na zoveel jaar buiten te laten. Maar wel op specifieke tijden. Dit omdat ik wil voorkomen dat hij wordt aangereden. Plus wetende dat katten van routine houden.
Ik zie dan ook vaak dat de buren een zelfde soort tactiek bewandelen (misschien ook wegens de drukke 50 km weg die in de buurt ligt).
Maar ik weet dat een kat geen speelbal is en als ik hem buiten laat , vind ik dat er geen weg meer terug is. Dus ik sta voor best een groot dilemma.
Maar ik heb nu echt het gevoel dat ik hem opsluit uit angst hem te verliezen. Echter vind ik het zeer egoistisch om hem alleen daar om binnen te houden. Nog maar te zwijgen over de temperaturen die gaan komen straks.
Omdat Jop overdag rustig is en veel slaapt. En omdat ik een trend zie bij andere katten eigenaren om hun kat zo na etenstijd en na de spits buiten te laten, overweeg ik nu om hem toch van buiten te laten proeven.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en meningen.
Natuurlijk komt er meer bij kijken want ik moet wel echt strict zijn met tijden.
Gezien mijn werk en ook kijkende naar zijn gedrag is hij het meest gebaat bij wat 'vrije tijd' zo tussen 1900 en 2200 uur.
Ik zou hem dan rond 19:00 uur zijn eten geven en daarna de deur open doen en alles eens observeren.
Voor het slapen zorg ik er dan weer voor dat hij binnen is en mocht dit succesvol zijn dan zou ik dit de volgende dag gewoon weer herhalen.
Op die manier kan hij hopelijk wat meer zijn energie kwijt, en hopelijk valt hij dan uiteindelijk weer in katzwijm op mijn lichaamsdeel als ik hem weer binnen heb (gelokt met een snoepje).
Wat vinden jullie van dit idee/plan?
Alles is welkom!
PS. ik ben evengoed nog steeds heel erg bang dat ik hem zelf op een dag naar de dierenarts moet brengen voor een spuitje