We zitten met een dilemma. Een aantal maanden terug constateerde ik bij onze Noorse boskat van 9 jaar (die we nu 2 jaar hebben) dat hij mank liep. Eerst dacht ik dat het artrose was en heb ik het nog even aangekeken, totdat hij 2 maanden geleden echt in ene mank liep. Vervolgens naar de dierenarts geweest en tenslotte de orthopeed, waarna we na ongeveer 400 euro verder weten dat de kat een patella luxatie probleem heeft, oftewel een losse knieschijf die makkelijk uit de kom gaat. De arts gaf aan dat we dit kunnen laten opereren. Echter normaal gesproken wordt deze operatie met name bij jongere katten gedaan omdat dit probleem aangeboren is. Hij had het nog niet eerder bij een dergelijke 'oudere' kat gedaan.
Hij was niet 100%overtuigd ook van de operatie, maar als het vaker voor zou komen dan op zich wel, dus we moesten het in de gatennhouden. Hij dacht dat er wel een goede kans van slagen was omdat het er verder nog goed uit zag. Nu loopt onze kat sinds gisteravond weer erg mank, en het lijkt erop of hij mank blijft lopen. Het kan dus zijn dat hij nu uit de kom is en blijkbaar dit keer niet vanzelf terugschiet

Ik neig dan naar wel opereren. Want het ziet er naar uit dat het alleen maar erger wordt. En ik kan moeilijk toekijken hoe hij mank en moeilijk blijft lopen. Maar mijn vriend denkt er nog vrij anders tegenaan. Een operatie kost ongeveer 1800 euro. Hij vindt het niet helemaal ethisch om een kat te opereren, omdat het ook een vrij zwaar herstel is. Zo'n kat moet 6 weken in een bench, leg dat maar eens uit. Hij zegt, daar vraagt zo'n kat niet om, dat zijn wij mensen met menselijke gedachten die we projecteren. En de gemiddelde levensverwachting van een Noorse boskat is 12 jaar. Daarnaast vindt hij het ook moeilijk of decadent dat er mensen naar de voedselbank moeten en wij dan een kat zouden opereren voor 1800 euro.
Wat vinden jullie? Heeft er iemand advies? Of zelf ervaring met een dergelijke operatie en herstel van een kat?