Allereerst zal ik mij even voorstellen: Ik ben Calli, 36 en moeder van een lieve dochter van ruim 1,5 jaar oud. Ik heb nog nooit katten als huisdier gehad, al ben ik wel bekend met katten gedrag / lichaamstaal.
Al een tijd speel ik met het idee om kittens aan te schaffen, maar twijfelde eerst erg omdat mijn dochter nog steeds veel in haar mond stopt.
Echter vind ik het een meerwaarde als ze op groeit met dieren. De dieren die ze treft, daar is ze heel voorzichtig mee en lief voor, zoals bijvoorbeeld speelgoed geven, aan de vingers laten ruiken (onze cavia's) of gezellig languit met de dierenwinkel-poes op de grond voor de ingang van de winkel gaan liggen.

Ik heb besloten dat ik voor Ragdolls ga ivm het feit dat zij zich makkelijker laten pakken / zich slap maken bij oppakken. I.c.m. het aanhankelijke en mooie uiterlijk, trekt mij dat erg aan. Ze blijven ook binnen of hooguit buiten aan een tuigje. En als mijn dochter in een onoplettend moment (even naar de wc bijvoorbeeld) toch een poes op pakt, dan halen ze niet direct uit (toch?). Ik verwacht echter niet dat ze dat doet gezien de manier waarop ze dieren benaderd en hoe ik haar dat aan probeer te leren.
Wel zit ik nog met wat vragen:
- Als de kittens er zijn, hoe lang kunnen ze dan alleen zijn? I.v.m. mijn werk... (deeltijd gelukkig)
- Zijn er mensen met ervaring met kittens / katten en een dreumes / peuter? Waar moet ik extra op letten? (Natuurlijk buiten het feit om dat ze de dieren niet op mag pakken en niet achtervolgen of in een hoekje mag drijven).
- Wat is de beste plek voor een kattenbak? En als je 2 kittens uit 1 nest aanschaft, zijn 2 kattenbakken dan ook voldoende? Ik heb wel ruimte, maar nu ook weer niet zó veel dat ik met gemak 3 kattenbakken kan plaatsten op de verdieping waar ze zullen wonen. En de keuken valt af i.v.m. het plaatsen van de voerbakken. Anders de bovenverdieping ook ter beschikking stellen en daar een extra kattenbak plaatsen?
- Iemand vertelde dat een hoge krabpaal afgeraden wordt voor kittens i.v.m. vallen. Hoe hoog mag de krabpaal dan maximaal zijn? En vanaf hoe oud mag de krabpaal dan tot het plafond? Wat is een stevige krabpaal voor grote volwassen katten?
- Wat is qua prijs / kwaliteit het beste voer? Ik wil droog en nat voer gaan combineren. Qua brokken het liefst zo min mogelijk koolhydraten, graanvrij en niet gehydrolyseerd vlees.
Ik heb vast nog meer vragen in de toekomst, maar dan open ik wel weer een nieuw topic.

Alvast bedankt voor het lezen en eventuele antwoord.
Groetjes Calli