Ik heb sinds juli 2019 2 kittens geadopteerd, broer en zus, beiden toen 12 weken oud (op dat moment ook al gecastreerd en gesteriliseerd).
Het ging tot hiertoe allemaal vrij goed, alleen dat de kater wel redelijk 'wild' is in zijn spelen naar zijn zus toe. De zus is wat terughoudender en wil niet zo graag spelen met hem.
Ze hebben beiden speeltjes genoeg, heel het huis ligt vol. Veel verstopplaatsjes, en kunnen overdag in een afgesloten tuin van ca. 150 vierkante meter. Hebben redelijk wat eetpotjes staan, 5 kattenbakken verspreid... Dus alles volgens de regels voor happy cats.
Voorbije zaterdag kom ik thuis, en alles ligt vol plukken haar van het meisje... En denk zelfs dat er in haar pootje gebeten is (wat korstjes en haar eraf). Toen ik binnen kwam, lagen ze al terug rustig te slapen op 1 meter afstand.
Ik ben het nu enkele dagen in het oog aan het houden, en probleem is dat de kater zijn zus gewoon 'bespringt' op een vrij agressieve manier, en de zus pikt dit blijkbaar niet meer en bolt haar rug, blazen, enz... Als ik thuis ben kom ik ertussen om erger te voorkomen..., maar ik kan er mijn bed niet naast maken natuurlijk.
Er zijn de voorbije weken wel wat schilderwerken/verbouwingswerken geweest. En de kater moet ook op dieet, waardoor hij niet zoveel eten meer mag krijgen. Terwijl zijn zus eten krijgt uit een surefeed.
Zou dit een trigger kunnen zijn waarop het plots misgaat? Hij is gewoon veel te agressief naar haar toe, heb ik de indruk. Hij springt er gewoon op met zijn 4 poten over haar lijfje, en blijft erachter gaan.
2 maanden geleden zijn ze beiden ziek geweest, eerst het meisje (virus maag/darmen). In die periode was hij ook zo agressief naar haar. Hij wilde haar precies weg hebben omdat ze niet goed was. Enkele dagen nadien kreeg hij ook het virus, en werd hij uiteraard terug rustiger aangezien hij ziek was.
Heb sinds gisteren Feliway Friends ingestoken, ben benieuwd...
En ook Zylkene besteld. Misschien is de zus gewoon van slag door iets, en wil de kater haar daarom weer 'weg' hebben.
Ik weet het even niet meer. De zus is nu ook op haar hoede, en zit er maar stil bij. Heb de dierenarts al gecontacteerd maar zij vermoedt niet dat het iets medisch is.
Maar ik wil gewoon vermijden dat het escaleert... Want dan zijn we weer verder van huis.
Moest iemand raad hebben, dat zou ik appreciëren.
Excuses voor het lange verhaal