Rik schreef: 10 nov 2021 11:30
Ieks. NEE!!! dat is dus een hardnekkig fabeltje. Brokken zijn absoluut niet beter dan natvoer. Wel makkelijker (reden waarom veel mensen ervoor kiezen). De tanden van een kat zijn niet gemaakt om te 'malen' waardoor brokken al eerder uit elkaar vallen en gewoon ook voor tandplak zorgen.
https://www.catmoneo.nl/feiten-over-kat ... an_natvoer
https://www.catmoneo.nl/beter-droogvoer-of-natvoer/
(er zijn zelfs ouderwetse dierenartsen die dit fabeltje in stand houden

)
En juist bij oudere katten is veel vocht erg belangrijk en dat krijgen ze op brok niet voldoende binnen.
Maar ja, als de kat geen natvoer lust (lees: nooit aan gewend is in de jeugd) dan is dat natuurlijk een probleem. Maar ik zou de kittens er zeker wel aan laten wennen. Die wil je niet, net als de 11 jarige, permanent verslaafd laten worden aan droge brokken (vol met suikers en koolhydraten). Als je toch brok wilt blijven voeren dan kan dat wel en kun je combineren met b.v. één maaltijd nat. Dan is het in ieder geval goed dat ze natvoer leren eten voor e.v. later.
Haai rik,
Ik zal niet beweren dat droogvoer beter is hoor, daar heb ik niet voor geleerd. Ik denk dat wel dat brokjes een reinigende werking kunnen hebben, maar dat is een gokje.
Mijn oudere dame is zeer zeker opgegroeid met nat voer, ik bood het vroeger 1 keer per dag aan.
Ik ben ook niet tegen natvoer, mits de kat er tegen kan. In de eerste jaren van haar leven heb ik goedkoop voer gegeven, ik had er weinig verstand van en ik had het niet breed. Toen ik wat meer ruimte kreeg ging ik carocroc geven, dat stond toen bekend als goede brok en dat at ze graag.
Daarna ben ik sanabelle gaan geven, ging ook prima. Als natvoer at ze alleen maar goedkope zooi, Sheba, gourmet etc.
Dus ik denk dat de slechte tanden wel een resultaat zijn van slecht voer. Ik probeer het nu beter te doen, maar het is ook wel zoeken naar wat je gelooft hoor.
Ik ben door mijn moeder (die er enorme drama's van heeft gehad) catmoneo gaan lezen
Heb toen eerst voor de oudste, want die was toen of alleen. Carnilove genomen. Relatief betaalbaar met 1 kat, en klonk allemaal goed.
Toen kwamen de kittens en ben ik even van het padje af gegaan. Wist niet meer wat ik ze moest geven.
Ik heb toen een brok gegeven op advies van catmoneo, carni natvoer en barf worsten als bijvoer nog. Niet alles tegelijk, maar even ter verduidelijking.
En wat een gezeik, continue diarree. Hele huis stonk naar de poep. Bakken lagen continue vol poep, echt bizarre hoeveelheden en vooral 1 kitten standaard poep aan de bips.
Ik heb mijn hele leven al katten, en altijd worden ze lekker oud zonder gedoe op simpel voer. En op het moment dat ik gek ga doen en beter wil krijgen we ellende haha.
Maar goed, ik ga nu vol voor rc. Heb voor de oudste net proefzakje aroma iets gehaald en proefzakje oral. En dan ook wat natvoer on uit te proberen.
De kittens krijgen nu elke dag nat, of kip , of vis en brok zoveel ze willen. En dat gaat nu eindelijk goed sinds rc.
Dus ik verander even niks.