al een tijd lees ik af en toe mee op het forum, omdat er veel interessants te lezen valt. Nu heb ik een account aangemaakt omdat er iets is met mijn kat en ik zou graag horen wat voor ideeën anderen hier eventueel over hebben.
Het is zo: mijn Europese korthaar-kater(castraat) van 10 jaar voelt zich al een tijdje niet goed. De symptomen worden steeds duidelijker: verminderde eetlust, kracht en energie verminderd; hij is lethargisch en slaapt veel; zijn vacht is iets doffer geworden en staat een beetje rechtop, en zijn bovenrug is een beetje gekromd. Zijn stem is zwakker en een beetje krakerig geworden. Hij loopt ook een klein beetje wiebelig.
Zijn derde ooglid is niet zichtbaar. Hij hoest/niest niet. Hij drinkt niet meer dan normaal. Wel braakt hij regelmatig (enige keren per week ), er komen dan geen haarballen mee; uit ervaring weet ik dat hij gaat braken bij stress, maar of dat nu de oorzaak is, weet ik niet.
Misschien moet ik toevoegen dat hij een lichte vorm van FCS heeft, waardoor hij altijd motorisch wat minder is geweest, en hierdoor viel het ook niet direct op dat hij klachten kreeg.
Ook woont er sinds een jaartje nóg een ( castraat-) kater hier in huis, een 'rescue' van de straat. Die is actief en dominant en ze kunnen niet met elkaar overweg. Mijn kater is geen vechter en is geen concurrentie gewend. Het zou toch niet dat hij daar ziek van is geworden?
Ik ben met mijn kater naar een DA geweest ( wegens verhuizing was dit een DA die ik nog niet kende ) en die heeft hem onderzocht. Er werd zo geen hartafwijking, (voelbare) tumor, gebitsafwijking, wond of wat dan ook gevonden. Hij had geen koorts en was niet uitgedroogd. De DA zei dat het misschien artritis was. Ze heeft infuusvloeistof en een antibraakmiddel onder zijn vel geïnjecteerd. De infuusvloeistof had geen merkbaar effect.
De DA stelde voor om een bloedonderzoek ( €135 ) te doen, om te zien hoe hart/lever/nierfunctie zijn en om te kijken of er ontstekingscellen aanwezig zijn. Als alternatief stelde ze voor om te beginnen met pijnstillers/ontstekingsremmers, maar ze waarschuwde dat áls er een nierkwaal zou spelen, deze medicatie mogelijk slecht voor de nieren kunnen zijn. Een röntgenfoto zou ook gemaakt kunnen worden, maar volgens haar wijst die niet altijd artritis uit. Ik moest er maar even over nadenken, zei ze.
Nu heb ik dus geen idee wat er met de poes is. Volgens mij heeft hij wel pijn. Ik vermoed dat er misschien iets met zijn rug is. Ruim 2 jaar geleden is hij van de trap gevallen, er lag toen flink wat bloed op de trap; de DA ( een andere dan die ik nu heb geconsulteerd ) heeft hem toen onderzocht en vond niets, hij was vrij laconiek.
Of deze val nu, 2+ jr. later, nu misschien toch een ontsteking/artritis o.i.d. veroorzaakt heeft, weet ik niet. Zou dat kunnen?
Ik weet ook niet wat ik nu het beste kan toen. Eerst een ( duur ) bloedonderzoek of eerst pijnstillers/ontstekingsremmers? Of toch een röntgenfoto/andere behandeling? Ik heb me een beetje ingelezen over artritis, er zijn verschillende vormen, áls hij dit al heeft, dan is het nog niet bekend nog niet welke vorm, en dus weet ik ook niet welke medicatie de poes dan nodig heeft...Of misschien speelt er heel wat anders, wie weet iets met zijn dieet of zo...
Ik dacht, ik plaats deze vraag op dit forum, omdat ik dit niet eerder heb meegemaakt. Ik ben een beetje huiverig om de poes evt. onnodige behandelingen te laten ondergaan, aangezien het nog onbekend is wat hem scheelt. Hopelijk kan iemand hier een lichtje laten schijnen op wat met mijn kater aan de hand kan zijn.
Bedankt voor het lezen.