Ik ben nieuw op dit forum. En al helemaal nieuw in de kattenwereld. Ik heb nog nooit een kat gehad. Heel mijn leven heb ik konijnen gehad. Tot de dag van vandaag. Echter verhuisde ik enkele maanden geleden met mijn vriendin en heb mijn konijntje bij mijn ouders gelaten omdat ze daar veel meer ruimte en tuin heeft en een eigen privé zandbak terrein. Ik vind het dan ook belangrijk mijn konijn het beste leven mogelijk te geven. En mijn papa is er helemaal gek op dus dat is heel goed!
Omdat het best eenzaam is zonder huisdier en ik de constante verzorging, spelen en aandacht geven aan mijn konijn gewend ben/was mis ik het toch een dier te hebben. Mijn vriendin heeft altijd katten gehad bij haar thuis dus voor haar is het niet zo nieuw. Wel is het nieuw om een kitten of een jong katje te hebben. Zij heeft altijd oudere rescue cats gehad die alles al kende.
Wij willen nu een kat omdat een kat veel rustiger is en je er minder intensief mee moet omgaan als een hond. Een kat is rustig en slaapt graag (wij ook!

Wij wonen in een huis met 2 verdiepingen. Woonkamer en keuken zitten samen. Het is dus een open keuken. De berging en badkamer kunnen we de deur van dichtdoen. Er is ook een deur in de woonkamer om dicht te doen zodat de kat niet naar de gang/ naar boven kan.
Wij zitten echter heel hard te twijfelen en een beetje bang waar we het katje kunnen laten als we niet thuis zijn. Mijn vriendin had al eerder katten zoals ik aanhaalde maar deze katten waren dus ouder en kende alles wat ze mochten. Zij weet dus zelf niet hoe we dat aanleren. We hebben boven 3 slaapkamers dus kunnen we eventueel 1 kamer omtoveren tot kitten room dat ze daar kan blijven tot we terug zijn van het werk en snachts bijvoorbeeld. maar ik las ook dat je een kat dat dan gewoon maakt en ze dan weer andere gewoonten moet aanleren en eigenlijk afleren van zodra ze wel in de woonkamer is als je thuis bent. En het moeilijker word dat aan te leren als ze ouder is om alleen in de woonkamer te blijven. Dus ben ik van principe het katje in de woonkamer te laten. Met een beetje schrik voor sloopgedrag:0. Hoe kunnen we dit voorkomen?
Om de woonkamer/keuken te schetsen:
- In de woonkamer en keuken hebben we gordijnen. Die kunnen we binden we hebben een magneet om deze samen te houden.
- we hebben een dure OLED televisie van 55 inch die op ons tv meubel staat. Deze is wel verzekerd maar kijk er absoluut niet naar uit dat deze omgeduwd zou worden ? Heeft iemand hier ervaring mee ?
- we hebben uiteraard decoraties uitstaan voor de komende herfst/Halloween seizoen en ik ben me ervan bewust dat deze verplaatst moeten worden zodat dit niet gesloopt kan worden.
- het aanrecht in de keuken is op bar hoogte aangezien we ook krukjes hebben staan in ons eiland. Kan een kat hier gemakkelijk op? Er staan geen etensresten of snacks of dergelijke in de keuken op het aanrecht.
- we hebben een hamster. Deze zit in de woonkamer in een kooitje met schuif dingetjes. Kan een kat deze omstoten? Openen?
- is de kans groot dat de kat aan de deur gaat krabben ? Ergens toch wel bang dat de deur krassen gaat vertonen of dergelijke.
- hoe kan ik de bank best beschermen? We hebben een stoffe grijze hoekbank. Best standaard afdekken? Kan je een kat het van begin af aan aanleren als we een mandje of kussentje in de zetel leggen dat zij weet dat ze enkel daarop mag?
Dit zijn mijn kleine paniek puntjes wat me doet twijfelen omdat ik niet weet hoe we dit moeten aanpakken. Dit zijn situaties waarvan ik denk hoe doen mensen dit? Het zou leuk zijn mochten er mensen zijn met dezelfde ervaringen om deze te delen zodat ik met volle overtuiging en zelfvertrouwen een kitten kan adopteren.