Hoi Leonie,Leonie0303 schreef: 11 dec 2020 08:15 Bedankt voor jullie reactie!
Ik geef haar meestal 3 keer per dag 22 gram: na het opstaan, 's middags en voor het slapen gaan.
En meestal deel ik die middagportie in 2 zodat ze dan eigenlijk dus 4 eetmomenten heeft. Op die manier probeer ik ervoor te zorgen dat ze niet alles in 1 keer op eet. Nu heb ik haar net dus 22 gram gegeven. Ze eet er ongeveer driekwart van op en de rest laat ze staan. Ze eet dus 's ochtends niet alles in 1 keer op maar meestal eet ze kort daarna de rest wel op. Ik geef haar ongeveer net zoveel als voordat ze is gesteriliseerd maar toen kreeg ze nog kittenbrokjes en nu speciaal voer voor gesteriliseerde katten. Dus dan krijgt ze naar verhouding minder calorieën binnen al.
Ik heb geen idee wat er gaat gebeuren als ik haar Ad Libitum zal voeren, ze zal niet alles opeten maar ze eet waarschijnlijk wél meer dan 66 gram in totaal dan haha. Op dit moment is ze nog wel erg actief, speelt vaak omdat ze nog jong is. Maar gaat dus niet naar buiten. Qua aanleg heb ik nog geen idee, dit zal ik waarschijnlijk wel gaan merken naarmate ze groeit! Voedselverrijking is ook nog een idee!
Ervaren jullie ook dat katten in de winter meer eten, ondanks dat het een binnenkat is? En na sterilisatie/castratie?
Ik heb ook twee kittens, beiden 6 maanden (moeten nog gesterilliseerd worden, maar een van de twee had diarrhee probleempje dus even nog een weekje aankijken). Ik ben ook erg benieuwd hoe het eetgedrag zal veranderen als ze gesteriliseerd worden... maar ik heb dus wel goede ervaring met ad libitum 'aanleren'
Ik experimenteerde vanaf begin toen ik ze kreeg (3 maanden geleden) met ad libitum. 1 van de zusjes at precies wat ze nodig had, de ander vreet door tot de bodem en had dus halverwege de dag geen voer meer. Dus ik paste het aan naar 2x per dag geven, en toen vaker per dag omdat het vreetzakje de portie van haar zus ook bleef eten.
Ik heb toen advies ingewonnen bij de dierenartsassistente en die vertelde mij dat overeten bij kittens niet een drama is, geef ze wat ze willen, ze hebben waarschijnlijk ook meer nodig (het zijn hyperactieve dames). Toen ik dat deed, is het eet gedrag uiteindelijk gestabiliseerd naar wat het nu is. Namelijk, ik geef iets meer dan hun dagelijkse aangeraden hoeveelheid verdeeld over 2 momenten op de dag. Avond en ochtend. De bakjes zijn zelden helemaal leeg (ik geef uitsluitend brokken) en ze staan naast een waterfontein dus over waterbehoefte maak ik me ook geen zorgen. Ik denk dat ik dit ook ga blijven doen na sterilisatie, het enige is dat het de eerste keer even duurde voordat mijn stofzuigerkat niet meer ging schrokken.
Ik hoop dat je dit wat moed geeft om het toch te proberen!