ik heb een vraag in verband met mijn 8,5 jarige kater, Felix.
Hij is heel zijn leven kerngezond geweest. Jaarlijkse afspraken bij de dierenarts verliepen altijd vlot (op het blazen, krabben en bijten na dan

Sinds augustus 2019 merk ik dat hij veel jeuk heeft. Dit vermindert in de winter, maar nu is het terug begonnen in maart dit jaar. Onze hond was toen erg ziek, we wisten niet wat er aan de hand was. Ik was de klachten van Felix dus een beetje uit het oog verloren. Nu onze hond, helaas, is overleden in mei, ben ik Felix opnieuw wat meer in de gaten gaan houden.
Ik zie hem nog steeds heel veel krabben (vooral in de buurt van zijn nek/oren). De vacht is er ook dunner en minder zacht. Ik ben in juni ermee naar de dierenarts gegaan. Daar hebben ze gezocht naar vlooien, mijten, luizen, ... Niets gevonden. Dan met een soort plakband op zijn huid gegaan en onder de microscoop bekeken. Niets gevonden. Ze dachten aan een allergie. Hij heeft toen een spuit cortisone gekregen. Dat heeft een 5-tal dagen gewerkt en daarna is hij langzaam aan terug beginnen krabben.
Nu moest ik vandaag sowieso met Felix naar de dierenarts voor zijn jaarlijkse spuiten, dus heb ik gevraagd om nog eens te kijken. Opnieuw onder de microscoop --> niks. Opnieuw diagnose: allergie. Van wat? Dat kunnen ze niet bepalen. Dan zou je telkens één element moeten weglaten en dan voor een tijd aankijken wat het effect is. Onze kater leeft het grootste deel van de dag buiten. Dan heeft hij de hele buurt om te terroriseren. Daar kan je dus niet bepaalde elementen weg laten (vb. testen op vlooienallergie: dan moet je zeker zijn dat hij buiten geen enkele vlo op zich kan krijgen). En om hem nu binnen op te sluiten zie ik ook niet zitten. Dan wordt hij diep ongelukkig...
Nu hebben we "Atopica" meegekregen tegen de jeuk. Moeten we twee weken geven: 0,3 ml dagelijks meteen in de bek. Hierbij zijn er twee problemen: 1) Felix kan dan erg agressief uit de hoek komen. Ik heb hem vroeger 1x een vloeibaar ontwormingsmiddel moeten geven en ik overdrijf niet, heel mijn armen en nek waren onder gekrabd. 2) Dit medicijn heeft nare bijwerkingen: braken, misselijkheid, diarree, sloomheid.
Een andere optie is cortisone pilletjes. Die zijn veel goedkoper, plus pilletjes neemt Felix veel gemakkelijker. Nadeel: dit onderdrukt het immuunsysteem. Omdat Felix een echte kater is en dus dagelijks vecht met de buurtkatten, lijkt me dat een groot risico.
Na deze extreem lange uitleg komt mijn vraag: hebben jullie hier ervaring mee? Kennen jullie het medicijn? Ik ben geen fan van een dier voor de rest van zijn leven medicijn geven. Dus andere tips zijn steeds welkom! Ik hoor graag jullie ervaringen/meningen!