Op 19-06-2020 is dus door de dierenarts nierfalen geconstateerd. Dit zal waarschijnlijk chronisch zijn, want achteraf was het al en tijdje aan de gang. Tussentijds nog naar de dierenarts geweest voor afvallen en braken op lege maag, maar omdat Tijger er gezond uitzag volgens dierenarts en gewicht normaal was (4,3 kg) dacht hij dat het te maken had met haarballen. Na 3 maanden (intussen blijven afvallen) verslechterde Tijger ineens heel erg, veel braken lusteloos, wankel. Toen ben ik weer naar de dierenarts gegaan. Hij woog nog 3,7 kg en er is een bloedtest gedaan. Waardes daarvan zijn:
BUN 35,2 mmol/L
Glu 5,2 mmol/L
ALP UNDER 50 IU/L
T-Pro 73 g/L
GPT 35 IU/L
Cre2 360 umol/L
Die dag heeft Tijger een onderhuids infuus gehad en heeft de dierenarts Benakor voorgeschreven, 1 keer daags 1 pil.
Na het onderhuids infuus knapte hij behoorlijk op, hij leek bijna de oude. Goed eten, kwiek, vacht verbeterde. Na 5 dagen werd het weer langzaam minder. Eetlust verminderde, vacht werd weer plukkerig en hij begon weer meer op lege maag over te geven tussen 04.30 en 05.30 uur.
Toen ben ik weer naar de dierenarts gegaan en heb ik Emeprid meegekregen. 2 x daags 1 ml, na 24 uur niet meer braken, stoppen met toedienen. Ook had Tijger last van dunnr ontlasting/diarree. Hiervoor kreeg ik Finidiar mee, 2x daags halve pil voor 5 dagen. Met de eetlust ging het eerst weer beter, hij ging weer beter eten. Alleen dat ging dan 3 a 5 dagen goed en dan ging het weer minder. Dan probeerde ik met ander voer toch zijn interesse in het eten te behouden. En dat had dan weer hetzelfde verloop. De dunne ontlasting/diarree werd niet echt beter, soms een keer een beetje beter, maar de volgende keer was het dan weer terug bij af. Het overgeven op lege maag bleef nog aanhouden, dus ik gebruikte Emeprid meerdere dagen achter elkaar, maar wel lagere dosering dan voorgeschreven. Zo bleef het met afwisselen redelijk te doen qua eten, maar overgeven op lege maag gebeurde toch nog 1 à 2 keer in de week. Ook zag ik dat hij pijn had na het eten.
Ik ben weer naar de dierenarts gegaan en heb toen Kaopectate meegekregen. Eerst voor 4 dagen 3 keer per dag 3 ml, dan 5 dagen stoppen en vervolgens weer opnieuw 4 dagen en kijken hoe het daarna gaat. Ik moest tussentijds stoppen met de Emeprid en de Finidiar mocht ik er bij blijven gebruiken. Eerst ging dit heel goed, tijger had geen tot nauwelijks pijn meer na het eten, hij kreeg zelfs weer iets wat leek op normale drollen en de eetlust was ook goed. Toch kwam hier de derde dag weer de klad in. Hij wou weer minder eten en op dag 4 van de kuur wou hij niks meer. Ik heb telefonisch overlegd met de dierenartsassistente en ik mocht de Emeprid erbij proberen. Daar ben ik toen mee begonen, maar dat mocht toen nog niet baten. Alles liet hij staan, ook lekkere dingen. Net voor het proberen van de laatste voeding van de dag rond 23.00 à 23.30 uur weer lege maag overgeven.
Volgende dag weer Emeprid en toen met lekker "slecht" natvoer met Ipakitine kreeg ik hem toch aan het eten. Hij vond het heerlijk maar na dag 2 kwam hier ook de klad in. Ontlasting was eerst dun maar vond ik nog acceptabel. Maar hoe vaker die het at, hoe slechter de ontlasting werd (diarree). In overleg met de dierenarts mocht ik de Kaopectate en de Finidiar blijven gebruiken, misschien dat de reactie op natvoer dan verminderd en de ontlasting beter wordt. Dit was nog niet het geval, het werd nog steeds erger tot spuit diarree toe. Toen heb ik natvoer van Hills besteld i/d Digestive Care op de hoop dat dit beter verdragen wordt. Hier ben ik gisteren mee begonnen en heb hem verdeeld over meerdere momenten de dag bijna 1 blikje gegeven. De spuit diarree is alleen maar in frequentie toegenomen...
Nu zit ik met mijn handen in het haar en weet ik niet wat ik moet doen... Moet ik het natvoer langer de kans geven of moet ik er direct mee stoppen? Wie o wie heeft een idee of tips of heeft het zelfde meegemaakt?
Want ik denk dat het snel aflopende zaak zo is...
Wat nog handig is om te weten, Tijger heeft op een bepaald moment diarree gekregen van Royal Canin Sterilised. Ik gebruikte het al jaren, maar zo in eens kon hij er niet meer tegen. Toen ben ik overgegaan naar Royal Canin Sensitivity Control. Dit ging qua ontlasting redelijk goed. Ik denk dat al dat geswitch tussen diervoeding z'n darmen ook niet goed heeft gedaan, maar ik had geen keus. Niernatvoeding reageert hij ook met diarree op.
Ik heb wel gedacht trouwens nog aan spuitjevoeren. Maar alles wat met een spuit of een pil in het bakje moet, is een hels gevecht. Dat geeft hem zoveel stress, Wat ook slecht is voor hem. Ik heb het ook geprobeerd met medicatie, maar het is echt ontzettend sneu en niet te doen voor hem. Tot nu toe krijgt ie z'n medicatie met iets lekkers, wat ik eventueel aan zijn poot smeer.
Het is een heel verhaal geworden, maar ik hoop dat iemand mij kan helpen of kan meedenken. Als je tot zover bent gekomen, bedankt voor je moeite