In november heb 2 kittens opgehaald, zij komen van een boerderij.
Een broertje en zusje van inmiddels bijna 11 maanden oud.
Toen zij bij mij kwamen heb ik ze op RC kitten gezet. Beiden waren aan de diarree. Volgende dag naar de dierenarts en finidiar meegekregen en de enting een weekje opgeschoven.
Toen ze nog geen week bij mij waren werden ze beiden erg ziek, pus ogen dikke snottebellen en niet meer eten. Dus hup weer naar de dierenarts. Beiden bleken niesziekte te hebben, ab, novacam en oogzalf mee en mijn kleintjes knapten snel weer op.
Dat was een beetje voorgeschiedenis van mijn guppen.
Het gaat om Guus mijn rode kater. Hij heeft al heel lang af en aan diarree, ook van de RC kitten. Overgestapt op een goede vleesbrok met veel vlees. Ook daarvan diarree na een paar weken. Ander soort vleesbrok, exact hetzelfde probleem.
Tot 4 weken geleden. Enorme borrelbuik, vieze stinkende scheten en zijn ontlasting stonk ook verschrikkelijk. Ook begon hij druppels diarree te verliezen.
Dierenarts dacht aan giardia, dus ontlasting ingeleverd, die test was negatief en ook geen wormeitjes te vinden.
Inmiddels had Guus er ook koorts bij gekregen, en erbij gaan braken en voelde zich merkbaar ziek, Bij dierenarts een injectie tegen misselijkheid en prednisoninjectie.
AB en prednison mee en doorgaan met het Hypo voer.
Even ging het goed, echter de ab is op en de prednison afgebouwd en het feest begint opnieuw

Na wat onderzoek en veel lezen op internet, leek het mij helemaal niet ondenkbaar dat Guus IBD zou hebben. Vrijdag opnieuw met hem bij de dierenarts geweest, dat ook aan haar voorgelegd. Dierenarts kon zich daar wel in vinden. Daar zou wel een biopsie voor uitgevoerd moeten worden. Daar wachten we even mee omdat dat toch een buikoperatie is.
Nu wordt hij behandeld voor IBD, langdurig prednison, hypo voer en een neiuwe kuur metronidazol.
Nu is het maandag, hij is nog steeds aan de waterdunne, de frequentie is wel wat minder, hij druppelt ook niet meer.
Wel heeft hij onbedwingbare honger. Bied hem nu zijn eten in 4 kleinere porties aan. Zijn zus eet hetzelfde, zodat hij niks anders kan binnenkrijgen.
Sorry voor het lange verhaal. Misschien dat iemand mij nog nieuwe inzichten kan geven, over duidelijk dat mijn kleine vriend zijn darmen ziek zijn.