Al veel gelezen afgelopen maanden op dit forum, sinds ook ik samen met mijn 18 à 19-jarige poes (3 jaar terug 'gekregen', naam: Poes) de diagnose nierfalen heb.
Nu dus ook zelf aangemeld! Korte samenvatting van Poes' verhaal: we begonnen met een schildklierprobleem. Tijdens een controle was de waarde in de grijze zone, de controle 6 weken daarna was te hoog:
T4 = 72 (ref. 10-60). Samen met een hoge bloeddruk (uit mijn hoofd rond de 200 bij die laatste meting) eind december.
Daarop kregen we 2x daags 2,5 mg thiafeline, bij controle daarvan in febr. waren bloeddruk en schilklier goed.
T4 = 12. Ik vond dit zelf een snelle daling, maar de dierenarts was tevreden en gaf aan, als dit goed blijft gaan, is het goed zo. Helaas wel ook toen de crea te hoog; 246 umol (ref. 71-212) dus z.s.m. op nierdieet gezet. Over een half jaar zien we je weer.
Dit ging de eerste maand heel goed, de combi thiafeline en niervoeding liep als een speer en ze at goed, dus de verhalen over slecht etende nierkatten herkende ik (gelukkig) niet.
Tot deze maandag. Ze was al een paar weken weer doffig en wat plukkeriger in de vacht, niet kiplekker leek het. We zijn eind maart geswitched van Thiafeline naar Felimazole. Dit bleek eigenlijk het gangbare medicijn van de dierenarts, maar was tijdelijk niet leverbaar geweest. Prima, ik probeer het wel dacht ik want immers dezelfde werkzame stof. (ik zie hierin dus nu een verband, maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn).
Sinds maandag eet ze nauwelijks..

Woensdag helemaal niks, dus in de avond gedwangvoerd met natvoer nieren ongeveer 15 gr. en 10 snoepjes in het kader 'iets is beter dan niets'
Vanochtend ook weer dwang gevoerd (gelukkig is ze makkelijk) ongeveer 10-15 gram. (ik weet dat dit nog niet genoeg is) en water geprobeerd erin te krijgen (véél te weinig), ook nam ze zelfstandig nog 1 slok uit de kraan.
Vanmiddag een afspraak bij de dierenart, er ligt ook al thiafeline voor me klaar wat vandaag op bestelling binnen is gekomen. Wel een beetje bang voor de waardes die ze gaat hebben. Gelukkig loopt, springt, krabt, wast ze nog wel. Op een bejaardentempo, maar dat is ze ook

Maar dan nu mijn vraag;
Ze eet geen 1 nier-natvoer echt goed, ja een paar happen.. geprobeerd: RC renal (de bolletjes in saus), Beaphor paté, Kattovit in saus (die laatste lustte ze helemaal niet) en Trovet en nog 1 waarvan ik de naam even niet meer weet.
Wat gaat er bij jullie goed in?! Ik overweeg natuurlijk ook om ipakitine aan te schaffen, zodat we altijd de uitwijkmogelijkheid hebben naar 'normaal' natvoer.