Sinds twee en een halve maand hebben twee eigenwijsjes in huis: Homie en Hoya. Ze beide vijf jaar, broer en zus en zijn hier al aardig gesetteld. Als je katten overneemt van iemand hebben ze natuurlijk al hun eigen gewoontes aangeleerd. Zo waren ze bijvoorbeeld gewend op te eettafel te zitten, wat we zelf wat minder fris vinden, dus met bv aluminium folie proberen we ze dat af te leren, maar het is de vraag of ze zich ook zo netjes gedragen als het folie er af is en we weg zijn. Het zijn eigenzinnige beesten, dat besef ik me hele goed. :')
Maar een gewoonte waar we absoluut minder van gediend zijn is het krabben aan meubilair waar Homie zo'n fan van lijst te zijn... Ze hebben nooit geleerd een krabpaal te gebruiken en waren gewend de klauwen in het tapijt te zetten. De uitleg was dat het tapijt toch oud was, maar dat is die van ons niet. Ik heb echt van alles geprobeerd om ze ervan af te krijgen, van plantenspuit tot ze met alle liefde bij een krabpaal of plank te zetten en met de pootjes erover heen "aaien". We hebben krabpaal, krabplank aan de muur en kartonnen krabplank op de grond in huis gehaald en Hoya is gelukkig dol op het karton, maar homie weigert alles. We hebben verschillende plekken geprobeerd, zowel geurtjes die aantrekkelijk (valeriaan en catnip), als 'vies' zijn geprobeerd en met speeltjes hem erheen leiden in de hoop dat hij zijn klauwen erin zit en de smaak te pakken krijgt, maar niks, werkelijk niks haalt ook maar iets uit en ondertussen moet ons meubilair eraan geloven... Ik snap best dat katten af en toe iets slopen of beschadigen en het zijn uiteindelijk maar spullen, maar soms word ik er echt helemaal moedeloos van

Het is echt een lief beest en verder super makkelijk in de omgang, maar zo kan hij zijn energie en oude nagels zo ook niet kwijt ben ik bang. Heeft iemand hier ervaring mee? Of tips voor me hoe ik krabben aan de daarvoor geschikte spullen aantrekkelijk maak voor 'm?