Even wat achtergrondinfo: Ik heb twee katten, Mae (1 jaar) en Wolf (4.5 maand ongeveer).
Mae en Wolf hebben, kort nadat Wolf erbij is gekomen, last van de darmpjes gehad, beiden hadden diarree. De DA heeft ze toen behandeld, ze hebben antibiotica gekregen, en een probiotica-kuur. Dat heeft toen goed geholpen. Stoelgang was weer normaal.
Maar enkele weken nadien vond ik dat Mae vaak stinkende winden liet, een stinkende adem had, en haar stoelgang opnieuw wat slapper was.
Dus toch terug naar de DA gegaan, en die heeft een volledig stoelgangonderzoek gedaan, en er zaten geen parasieten in of niks. Ze heeft een kuur voorgeschreven van een soort bijvoeding, die we nu 3 weken gegeven hebben. Dit bevat veel vitaminen en allerlei zaken om het immuunsysteem een boost te geven. De kuur is nu afgelopen, en we moeten die bijvoeding nu een maand bewaren en nadien nog eens een kuur geven.
Ik vind wel dat het al beter is. Mae laat veel minder winden, en haar adem stinkt niet meer. Soms laat ze er nog wel eens eentje vliegen natuurlijk
Maar haar stoelgang is nog steeds niet echt hard. Ze heeft geen diarree nu hoor, dat niet (had ze voor we begonnen met de bijvoeding ook niet echt), maar als ik de kattenbak leegschep merk ik wel het verschil met de stoelgang van Wolf. Wolf heeft 'mooie' harde keuteltjes, maar de keutels van Mae zien er, als ik ze uit de kattenbak schep, vormeloos uit. Ik heb haar wel in de gaten gehouden als ze op de bak zit, en dan zie ik dus dat de keutels wel vorm hebben wanneer ze eruit komen, maar ik denk dat ze gewoon erg zacht zijn, zodat ze vervormen als ze begraven zijn en een kat op het kattengrind gaat staan.
Mijn vraag is nu eigenlijk of dit normaal is, of of ik hier best nog eens mee verder ga. Sowieso geven we binnen een maand de kuur nog eens opnieuw.
Maar de DA had gezegd dat als het niet beter zou zijn, we dieetvoeding kunnen proberen te geven van bij hen. Dit moet dan gedurende 6 weken, en dan rustig weer opbouwen met de eigen voeding (dieetvoeding zou dan niet voor altijd zijn).
Ze krijgt sowieso heel goed voer, brokjes van Real Nature Wilderness en natvoer van almo nature. Dus het is zeker geen brol.
En het is dus wel al beter met de winden enzo, maar nog niet helemaal verdwenen.
Hoe is de stoelgang van jullie katten?