Gisteren heb ik voor het eerst een kat geadopteerd uit het asiel (overigens ook mijn eerste kat). Een Europese korthaar die na een aanrijding in het asiel terecht is gekomen.
Ik weet niet waar hij hiervoor heeft gewoond, maar ik vermoed bij een gezin want hij is heel aanhankelijk en sociaal.
Zodra hij gisteren binnen kwam, is hij in de kast gedoken. En in de namiddag heeft hij zich verplaatst naar de hoek van de woonkamer. Waar hij zich tot nu verstopt. Aaien laat hij zich wel. En zodra hij merkt dat hij aandacht krijgt, gaat hij er ook uitgebreid voor liggen. Maar tot nu toe heeft hij nog niks gedronken of geplast/gepoept. Eten doet hij alleen wanneer het in de buurt staat. Spelen houdt hij ook niet van, hij is eigenlijk alleen aan het chillen.
Een aantal vragen:
1; mijn vader is bang dat hij niet genoeg eten krijgt omdat hij wél eet wanneer het voor zijn neus staat maar niet wanneer het bakje op de plek staat. Kan ik het bakje gewoon in de woonkamer (vaste plaats) neer zetten uit hoop van zegen dat hij zelf komt om te eten? Ik wil hem niet teveel verwennen door hem telkens naar de bak te dragen/het voor zijn neus neer te zetten.
2; weet hij waar de kattenbak staat? (Beetje domme vraag misschien maar dit is echt mijn eerste kat). Hij is er wel doorheen gelopen gisteren, maar weet hij dan ook dat het zijn kattenbak is? Hij is zindelijk maar ik weet niet hoe ik kan merken dat hij weet dat het zijn kattenbak is. Vooral omdat ik hem nog niet zijn behoefte heb zien doen. Ik heb de deksel er voor de zekerheid af gehaald.
3; Ik weet dat iedere kat anders is maar tips voor lekker eten/leuke speeltjes/algemene eerste kat tips zijn altijd welkom

Groetjes,
ps: sorry als dit topic bij een verkeerd forum onderdeel staat. Dit is ook wennen voor mij