Mijn kattin Flou is 4 jaar oud. Zij kan soms plots enorm agressief worden. Het probleem is eigenlijk 2 jaar geleden begonnen, toen mijn hond is overleden. Mijn hond woonde bij mijn ouders dus Flou kende ze niet. Ik was toen enorm aangeslagen thuis gekomen. Toen ik naar buiten ging om te kalmeren, heeft Flou mij bij het binnenkomen agressief aangevallen. Niet speels, absoluut niet, maar echt met de reden om mij als prooi aan te vallen. Ze blaast, gromt, valt aan naar mijn gezicht.. Toen dacht ik dat ze angstig was en daarom zo reageerde. Na 2 uur was ze gekalmeerd en terug mijn liefste kameraadje. Dit is kort samengevat hoe het begon..
Sindsdien had ze een slechte connectie gemaakt met de achterdeur. Elke keer als je die gebruikte, werd ze agressief. Ik zie mijn kat graag dus heb ik de achterdeur vermeden om ze niet te triggeren. Nu, 2 jaar later, krijgt ze steeds vaker van die agressieve aanvallen. Plots kan ze keren van die lieve kattin naar een agressieve duivelin. Ze valt me aan, ze krabt en bijt en blijft aanvallen ondanks ik ze stevig weg duw. Ik ben haar prooi en ik moet precies ‘dood’ voor haar op dat moment. Op die momenten heb ik echt heel veel schrik van haar, ik moet hulp inschakelen om ze buiten te krijgen, mijn armen en handen zijn vol met krabben die enorm ontsteken omdat ze dus niet ‘speels’ krabt. Ik kan misschien telkens een reden verzinnen wat haar triggert.. (oogcontact.. als ik droevig ben..), maar ik kan mezelf niet blijven voorhouden dat een kat daarom zo reageert.
Ik heb alles geprobeerd. Ik ben naar de dierenarts geweest om te checken of ze niet ergens pijn heeft - niet dus. Ik heb een kattengedragstherapeute ingeschakeld, die me enorm veel tips gaf en waarvoor ik mijn huis compleet anders heb ingericht om Flou niet te triggeren. Ik speel dagelijks met haar verschillende keren, ik heb een geurverspreider die haar zou kalmeren gekocht, ik gebruik valeriaan omdat dat kalmerend zou werken, ik heb haar proberen trainen... Kortom, dit heeft allemaal niet geholpen. Ze blijft zulke aanvallen krijgen. Ik loop al 2 jaar op eieren, ik heb bang als er bezoek komt op hoe ze zou reageren, ik vermijd nog steeds mijn achterdeur.. Ik heb geen vrij leven in mijn eigen huis.
Afgelopen donderdag had ze weer zo’n aanval. Een hele erge deze keer. Ze bleef op mij afkomen en tot 10 keer toe mij aangevallen, deze keer heeft ze me ook in het gezicht geraakt. Ik heb schrik van mijn kat, ik kan ze niet meer vertrouwen, ik ben bang dat ze mij eens ernstig gaat verwonden..
Misschien: Flou is het eerste jaar binnen in huis gebleven. Ik woon aan een steenweg en had schrik dat ze overreden zou worden. Ze gaat vaak buiten, maar nooit ver. Ik denk dat haar jachtinstinct onvoldoende bevredigd wordt. En ik heb ze wellicht teveel verwend

Je moet weten dat ik mijn Flou doodgraag zie. Ik doe er alles aan om er een normale kat van te maken, maar al mijn pogingen zijn tevergeefs. Ik zit nu op het laatste van mijn opties voor ik hartbrekende keuzes ga moeten maken. Vandaar mijn oproep.. Iemand ervaring? Iemand tips?