Wanneer mijn kittens iets doen wat ik als niet fijn ervaar dan vind ik dat de verantwoordelijkheid bij mij ligt. Ik heb iets gedaan waardoor zij “dat” hebben gedaan. Een kat kan in mijn belevenis niet stout zijn. Het is dan een reactie op iets en de kat wil dan iets duidelijk maken.
Is misschien een rare manier van denken maar ik ben nog nooit geërgerd gevoeld of boos geweest. Zij begrijpen met “nee” ook al gebruik ik deze op een vriendelijke, wat lagere dan normale toon. Ik prijs ze dan ook de hemel in als ze iets doen wat ik fijn vind, zoals een krabpaal gebruiken. Hierdoor weten ze beter wat mijn communicatie is en wat ik graag wil van hun.
Andersom kijk ik ook naar hun communicatie en reageer ik er meteen op. Hierdoor snap ik hun ook beter. Het werkt bij mij goed. Ze zijn 8 maanden en zij doen kunnen al goed duidelijk wat ze willen van mij.
Als jij wilt dat hij luistert moet jij dat ook doen. En je moet elkaar kunnen begrijpen. Hier in investeren is echt aan te raden. En in observeren. Oh, dat geeft ook zoveel plezier

Zo zalig om te zien wat zij doen, zeggen, spelen. Ik lig vaak dubbel om iets van wat aan een ander nauwelijks uit te leggen is. Op dat moment is het erg leuk.
Qua springen, heb je een hoge krabpaal staan? En nog andere krabmogelijkheden?
Speel je voldoende met hem? Misschien vindt hij van niet? Of wil hij een andere manier van spelen of iets wat moeilijker is voor hem, een uitdaging?
Misschien is het daarbij ook fijn om je gevoel voor regels te herzien? Als hij zo’n behoefte heeft aan hoogtes en/ of klimmen, is het erg als hij op de kast springt. Kunnen de spullen waarvoor je bang bent dat deze kapot gaan, ergens anders staan?
Ikzelf had zóveel beeldjes, maar ik heb ze weg gezet. Ik wil een mooie vitrinekast, dan zet ik ze daar in. Qua planten heb ik alles wat ook maar minimaal giftig kon zijn weggegooid en vervangen voor katvriendelijke planten. Op sommigen kauwen ze, ook al staan er diverse potten kattengras. Ook ziet Kenny het als een schat als ze een blad te pakken kan krijgen. De pannenkoekplant heeft goede stengels hiervoor.
Kan je de lamp niet verplaatsen?
Als hij jouw bijt misschien vindt hij op dat moment een alternatief fijner zoals een speelgoed- “kussentje” wat rechthoekig is (weet niet of ik merknamen mag noemen) om lekker mee te stoeien?
En groot kans dat hij een speelmaatje wil, een kitten waar hij mee kan spelen en waardoor er misschien juist meer rust thuis komt. Zij dagen elkaar uit. Veelal is bij plaatsing van kittens de voorkeur vanuit stichting/ fokker om kittens samen te plaatsen.
Dat vastpakken, heeft dat resultaat? Vindt hij dit fijn?