R1ck schreef: 27 dec 2019 19:34
@Zotvanpoezen: ik werk op de afdeling diagnostiek van humane genetica en bij mensen zien we dergelijke ziektes helaas ook veel. Gelukkig worden we steeds beter in het diagnostiseren, maar behandelen, laat staan genezen, is vaak lastig.
Ikzelf heb ook zo’n aandoening, genaamd ‘gegeneraliseerde dystonie’. Diagnose duurde 10 jaar destijds. Met een genetische test kunnen we het nu in een dag. Verder alleen symptoombestrijding en dat werkt bij lange na niet voldoende. Het is net als bij Froufrou aanvoelen wanneer je in moet grijpen. In mijn geval moet ik op tijd een stapje terug zetten. Zo kan het leven nog heel plezierig worden.
Daarom heb ik sterk mijn twijfels over het feit dat sommige gevallen van FHS bestempeld worden als obsessief-compulsief gedrag.
Ik ben ervan overtuigd dat iedere kat met deze aandoening iets voelt. De ene iets meer dan de andere. En de ene verdraagt het ook beter dan de andere. De kat in kwestie voelt "iets" dat continu aanwezig is en versterkt wordt onder bepaalde omstandigheden. Grotendeels zijn dat voor iedere kat dezelfde omstandigheden, maar ook voor elk individu nog iets bijkomend. Daarom worden "onbegrepen" katten met FHS behandeld met antidepressiva, denk ik. "
Het zal wel tussen de oren zitten"
Katten begrijpen niet wat ze voelen en ook niet waarom ze dat voelen. Dat geeft stress. En stress is juist één van de belangrijkste prikkels om een hyperesthesie aanval te krijgen.
Stress kan ook komen uit verveling omdat ze een saai leven hebben. Of bepaalde aanhoudende geluiden kunnen ook stress geven (bij Froufrou is dat de T.V, te veel gepraat, het verfrommelen van papier...). Andere katten in of rond het huis, een onbegrijpend "baasje" die de kat niet kan lezen en daardoor de kat steeds wil knuffelen ook al wil ze dat niet omdat haar huid te gevoelig is, enz... kunnen ook een bron van stress zijn voor een gevoelige kat met deze aandoening.
Daarom is het aanvoelen van je kat zo belangrijk om haar te kunnen helpen om zich beter te voelen zodat dat de tintelingen die ze voelt niet verergeren en geen pijnscheuten krijgt. Uit zichzelf zal ze dat niet kunnen. Ze zal willen wegvluchten van haar probleem door zichzelf aan te vallen, agressief te worden tegenover mensen of andere dieren, of gewoon hyperactief worden zoals Froufrou in het begin door uren wakker te blijven en gedurig naar buiten en naar binnen te gaan. Wat het allemaal maar erger maakt. Nu weet ze wel dat ik KAN helpen en zoekt ze mij op als ze mij nodig heeft. Ze vertrouwt mij en ze werkt goed mee. De laatste tijd ligt ze zelf de ganse avond op mijn buik te slapen terwijl de T.V aanstaat. (Niet te luid, speciaal voor haar

)
Ik heb geen enkele medische kennis, het is maar gissen wat ik hiet allemaal schrijf

.
Ik vergelijk het met mijn Tinnitus. Wat de artsen mij vroeger allemaal gegeven hebben omdat het "in mijn hoofd" zou zitten...
Dat gaat ook nooit weg. Ik heb er ook mee leren leven. Het is ook alleen maar "hoorbaar" als ik er aan denk. Het wordt ook luider als ik ziek ben, of moe, of gestresst. Maar het doet geen pijn.
Ik vermoed dat er bij een kat met FHS dus net zoals bij mij constant "iets vervelend" is dat onder bepaalde omstandigheden erger wordt.
Gelukkig is dat bij mij niet pijnlijk