Mijn dame en heer moeten onder het mes. Freubel (8 mnd) word vandaag gecastreerd. Liesje(13) word de 12e voor de 2e keer aan haar tandjes geholpen in een jaar omdat ze bij de vorige ingreep gekozen hebben een tand te laten zitten omdat ze anders narcosemiddel moesten bijspuiten. Na de vorige ingreep waarbij Liesje Metacam heeft gehad (alleen injectie gelukkig, ik krijg er met de beste wil van de wereld geen pil in!)zie ik dat haar vacht dof is, dat er gewichtsverlies is en dat ze wat lusteloos is. Dit kan natuurlijk komen door pijn aan die tand die er nog uit moet, maar ergens zit dat knagende stemmetje wat zegt ja maar Metacam...
Zojuist Freubel weggebracht voor castratie, en maar weer aangegeven geen Metacam te willen. De FDA erbij gehaald en mijn zorgachtergrond. Deze keer gingen ze niet in discussie zoals altijd maar werd me wel verteld dat ze niks anders hebben, dus dat hij dan geen pijnstilling krijgt. Ik vind dat nogal hard, en kan me er bijna niks bij voorstellen dat ze niets anders hebben.
Zelf wat alternatieven aangegeven zoals Buprenorfine en voor Liesje straks een lage dosering Fentanyl transdermaal (via een pleister)m.n. ook omdat ik haar geen medicatie kan ingeven. Voor Lies zou dit een goede oplossing zijn omdat zo'n pleister 100 uur werkzame stof afgeeft en ik haar niet hoef te plagen met orale medicatie. Maar daar zijn ze niet mee bekend, dus dat zouden ze dan eerst moeten opzoeken.

Ergens kan ik me bijna niet indenken dat de dierenarts geen alternatieven heeft voor Metacam, en voelt het een beetje als onwil. Wat is jullie mening hierover?