Puberteit en uitdagen?
Puberteit en uitdagen?
Maken katten een puberteit door waarin ze opzettelijk uitdagen? Of ben ik gedrag nu aan het vermenselijken en lijkt het maar zo?
De situatie: Ik heb twee kittens van 20 en 19 weken oud. De kitten van 20 weken gedraagt zich voorbeeldig. Hij doet weinig vervelende dingen. Dat is ook wat lastig, want ik heb mijn woning aardig catproof gemaakt. Maar de andere kitten is een ander verhaal. Die lijkt mij dus uit te dagen.
Als voorbeeld: Ik zit op de bank, laptop op schoot. Meneer wil aandacht hebben en gaat bij me liggen. 9 van de 10 keer geen probleem. Lekker spinnen en kroelen en gewoon lief zijn. Maar 1 op de 10 keer is hij erg vervelend. Wat hij dan doet is de tanden in mijn laptop zetten. Vooral de hoekjes moeten het dan afweten. Ik zeg dan hard nee. Je ziet hem dan ook echt, met z'n kaken nog rond de laptop, naar mij kijken. Maar hij stop niet en gaat daarna meteen door. Fase twee is hem wegzetten, of een zacht tikje op z'n kopje (vergelijkbaar met een kattenmepje). Ook dan 'bevriest' meneer even, maar bijt dan extra door. Ik zet hem daarna vaak weg, maar hij springt meteen terug en gaat meteen op precies hetzelfde plekje bijten. Als ik hem dan weer weg zet komt hij meteen weer bij me, soms aan de andere kant, en bijt dan in mijn kleren.
Hij lijkt dan echt wel door te hebben dat het niet mag, maar lijkt dan ook -juist- door te willen gaan door meestal naar precies dezelfde plek te springen. Bij correctie zie je hem dan ook echt kijken, gaan de oortjes wat naar achteren, en gaat hij harder door.
Is dat echt uitdaaggedrag? Waarom zou hij dit zo doen?
De situatie: Ik heb twee kittens van 20 en 19 weken oud. De kitten van 20 weken gedraagt zich voorbeeldig. Hij doet weinig vervelende dingen. Dat is ook wat lastig, want ik heb mijn woning aardig catproof gemaakt. Maar de andere kitten is een ander verhaal. Die lijkt mij dus uit te dagen.
Als voorbeeld: Ik zit op de bank, laptop op schoot. Meneer wil aandacht hebben en gaat bij me liggen. 9 van de 10 keer geen probleem. Lekker spinnen en kroelen en gewoon lief zijn. Maar 1 op de 10 keer is hij erg vervelend. Wat hij dan doet is de tanden in mijn laptop zetten. Vooral de hoekjes moeten het dan afweten. Ik zeg dan hard nee. Je ziet hem dan ook echt, met z'n kaken nog rond de laptop, naar mij kijken. Maar hij stop niet en gaat daarna meteen door. Fase twee is hem wegzetten, of een zacht tikje op z'n kopje (vergelijkbaar met een kattenmepje). Ook dan 'bevriest' meneer even, maar bijt dan extra door. Ik zet hem daarna vaak weg, maar hij springt meteen terug en gaat meteen op precies hetzelfde plekje bijten. Als ik hem dan weer weg zet komt hij meteen weer bij me, soms aan de andere kant, en bijt dan in mijn kleren.
Hij lijkt dan echt wel door te hebben dat het niet mag, maar lijkt dan ook -juist- door te willen gaan door meestal naar precies dezelfde plek te springen. Bij correctie zie je hem dan ook echt kijken, gaan de oortjes wat naar achteren, en gaat hij harder door.
Is dat echt uitdaaggedrag? Waarom zou hij dit zo doen?
Re: Puberteit en uitdagen?
Lijkt mij geen puberteit maar gewoon kittengedrag.
Kittens dagen elkaar (en iedereen en alles) uit. In de hoop om een jachtspel te ontketenen.
Ik zou het tikje (hoe zacht ook) achterwege laten. Dat kan alleen maar de band tussen jullie schaden en hij leert er niets van. Stem licht verheffen en consequent weg zetten mag wel. Maar dat moet je wel veel doen.
Hou er ook rekening mee dat rond deze tijd de tanden aan het wisselen zijn. Dat kan het bijten in alles en nogwat verklaren want dat kan behoorlijk irriteren en bijten geeft dan verlichting. Probeer wat andere dingen te vinden (speeltjes) waar hij lekker zijn tanden in kan zetten.
Kittens dagen elkaar (en iedereen en alles) uit. In de hoop om een jachtspel te ontketenen.
Ik zou het tikje (hoe zacht ook) achterwege laten. Dat kan alleen maar de band tussen jullie schaden en hij leert er niets van. Stem licht verheffen en consequent weg zetten mag wel. Maar dat moet je wel veel doen.
Hou er ook rekening mee dat rond deze tijd de tanden aan het wisselen zijn. Dat kan het bijten in alles en nogwat verklaren want dat kan behoorlijk irriteren en bijten geeft dan verlichting. Probeer wat andere dingen te vinden (speeltjes) waar hij lekker zijn tanden in kan zetten.
Wanneer gaat mijn kitten wisselen?
Snijtanden: 3-5 maanden leeftijd.
Hoektanden: 4-6 maanden leeftijd.
Kiezen: 4-5 maanden leeftijd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Ja, dat van het tandenwisselen had ik ook al aan gedacht. Had al wat botjes gehaald, maar daar wordt meer mee gespeeld dan echt gekauwd.
Het aparte is ook dat hij verder niet heel bijterig is in dingen. Ik zie hem verder nergens op kauwen in ieder geval. Maar af en toe moet het echt mijn laptop zijn, die hij dan ook echt gericht 'aanvalt' om op te kauwen, ook na wegzetten. Nou ja. Tikjes leert hij inderdaad niks van, zo het lijkt. Heb al wat gevonden dat beter werkt, en meteen een reactie teweegbrengt: tandpasta. Dat krijgt hij te ruiken zodra hij gaat bijten. Meteen reactie, want meneer griezelt van de geur. Ik zal het ook de hoekjes smeren, zodat hij ook niet meer -wil- bijten.
Het aparte is ook dat hij verder niet heel bijterig is in dingen. Ik zie hem verder nergens op kauwen in ieder geval. Maar af en toe moet het echt mijn laptop zijn, die hij dan ook echt gericht 'aanvalt' om op te kauwen, ook na wegzetten. Nou ja. Tikjes leert hij inderdaad niks van, zo het lijkt. Heb al wat gevonden dat beter werkt, en meteen een reactie teweegbrengt: tandpasta. Dat krijgt hij te ruiken zodra hij gaat bijten. Meteen reactie, want meneer griezelt van de geur. Ik zal het ook de hoekjes smeren, zodat hij ook niet meer -wil- bijten.
- Zotvanpoezen
- Tijger
Als hij er niet aan likt is het oké, want tandpasta voor mensen is giftig voor katten:
https://www.dierenartsmaarssen.nl/index ... iftigingen
Waar mijn katjes graag in beten toen ze kitten waren : rieten mandjes
!
https://www.dierenartsmaarssen.nl/index ... iftigingen
Waar mijn katjes graag in beten toen ze kitten waren : rieten mandjes

viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)
Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Hij bijt erin dus krijgt het binnen.
Er zit ook propyleen glycol in tandpasta dat is ook slecht voor katten.
Zijn ook mensen die peper adviseren dat is nog erger.
Gewoon vaak nee zeggen en weg zetten of afleiden.
Het is normaal kitten gedrag
Er zit ook propyleen glycol in tandpasta dat is ook slecht voor katten.
Zijn ook mensen die peper adviseren dat is nog erger.
Gewoon vaak nee zeggen en weg zetten of afleiden.
Het is normaal kitten gedrag
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Groetjes, Denise
Normaal gesproken schrikt de geur van tandpasta dusdanig af dat ze er niet in bijten. Dat is ff snuif en foetsie. Maar als je ziet dat dat niet zo is (misschien tandpasta zonder die afschrikgeur) dan inderdaad gelijk wegdoen. Want het is wel giftig.
Grtz, Rik
Hier haten ze de geur van uien. Zo grappig dan ben ik aan het koken en dan mekkeren de poesies om eten. Ik laat ze dan aan de ui ruiken en dan krijg ik me toch een boze blik en daarna rennen ze gouw weg. Haha
Sent from my SM-G960F using Tapatalk
Sent from my SM-G960F using Tapatalk
Ik heb een kat gehad die gek was op tandpasta en alles waar menthol in zat, dus ik zou er sowieso mee uitkijken.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
Groetjes, Denise
Groetjes, Denise
Sinaasappelschillen vinden ze hier echt enorm vies ruiken! Dan zijn ze echt meteen weg en gaan die koppies op standje “gadverdamme”. 
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Hij hoeft maar een snufje te ruiken en kijkt dan alsof je z'n moeder, overgrootmoeder en eigenlijk z'n entire bloodline hebt beledigd, dus dat hij het opeet zit ik niet over in. Het helpt wel goed, zo'n tubetje even onder z'n neus.
Grappig, als ik aan de manderijntjes zit, komt Nika meteen kijken of er wat te halen valt. Ik verwacht dat de geur niet veel verschilt. Ik hoor vaker dat katten niets moeten hebben van sinaasappelschillen/geur.Mleen schreef: 16 sep 2019 10:20 Sinaasappelschillen vinden ze hier echt enorm vies ruiken! Dan zijn ze echt meteen weg en gaan die koppies op standje “gadverdamme”.![]()
Kan ook zijn dat mijn vreetsibeertje nu grenzen verlegt doordat ze mij ziet eten en denkt: dan kan ik dat ook!

Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
In mijn ervaring houd dit gedrag vanzelf op als ze ouder worden.
Tenzij je ‘straft’ (wegzetten, hé roepen of een andere reactie op het gedrag) want dan denken ze ‘mooi, daar krijg ik aandacht mee. Ga ik vaker doen!’
Hier helpt laptop oppakken en weglopen het best om geen reactie van de kat uit te lokken.
Dan geef je het signaal: als jij dit doet, loop ik weg en is de pret voorbij. Zo doen katten dat onderling ook.
Verder moet je het maar voor lief nemen. Het hoort er bij! Bijvoorbeeld: Ik had nieuwe gordijnen gekocht vóór ik mijn tweede kitten kocht. Die zien er nu dus niet zo nieuw meer uit. Eigen schuld dikke bult, had ik kunnen verwachten
Ik denk dat bijna alle eigenaren het eerste half jaar dit meemaken. Al zijn er ook kittens die niet sloperig zijn.
Oja; hij kauwt waarschijnlijk op jouw laptop omdat jouw geur daar sterk aan zit, en dat vervelende object hem er van weerhoud lekker op schoot te komen liggen
Jouw reactie daarop is voor hem als een spelletje. Want hij krijgt er aandacht mee en dat was exact zijn doel.
Tenzij je ‘straft’ (wegzetten, hé roepen of een andere reactie op het gedrag) want dan denken ze ‘mooi, daar krijg ik aandacht mee. Ga ik vaker doen!’
Hier helpt laptop oppakken en weglopen het best om geen reactie van de kat uit te lokken.
Dan geef je het signaal: als jij dit doet, loop ik weg en is de pret voorbij. Zo doen katten dat onderling ook.
Verder moet je het maar voor lief nemen. Het hoort er bij! Bijvoorbeeld: Ik had nieuwe gordijnen gekocht vóór ik mijn tweede kitten kocht. Die zien er nu dus niet zo nieuw meer uit. Eigen schuld dikke bult, had ik kunnen verwachten

Ik denk dat bijna alle eigenaren het eerste half jaar dit meemaken. Al zijn er ook kittens die niet sloperig zijn.
Oja; hij kauwt waarschijnlijk op jouw laptop omdat jouw geur daar sterk aan zit, en dat vervelende object hem er van weerhoud lekker op schoot te komen liggen

Jouw reactie daarop is voor hem als een spelletje. Want hij krijgt er aandacht mee en dat was exact zijn doel.
Pito (12 weekjes oud) heeft een nieuwe hobby, stukjes behang afscheuren van de logeerkamer en er dan mee gaan spelen
Hopelijk gaat dat ooit ook over

Hopelijk gaat dat ooit ook over
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy
rust zacht alle engeltjes
en kipjes Kayla en Lucy
rust zacht alle engeltjes
Ik had hier een mooie grote pooster van een wereld kaart hangen tot Simba hier kwam wonen
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Haha wat grappig. Die van mij ook. Alle 4!Mleen schreef: 16 sep 2019 10:20 Sinaasappelschillen vinden ze hier echt enorm vies ruiken! Dan zijn ze echt meteen weg en gaan die koppies op standje “gadverdamme”.![]()