Wij zijn een beetje aan het tobben met onze poes van 17,5 jaar (Sydney, heb hier al eerder over haar geschreven). Sinds een paar jaar heeft zij nierfalen, maar dat is al een tijd stabiel (haar waardes heb ik even niet bij de hand, maar die zijn niet zo hoog). Sinds een paar maanden heeft ze een hoge bloeddruk. Daar krijgt ze dagelijks een pilletje voor, sinsdien is haar bloeddruk netjes gezakt. Toen wij een paar weken geleden terug kwamen van vakantie zat er bloed in haar oog, waarschijnlijk toch van de bloeddruk (ik denk dat de oppas niet altijd het pilletje er helemaal in heeft gekregen). Dat is inmiddels ook weer oke. Wel is ze al enige tijd behoorlijk vermagerd (en ze was al mager) en zie je dat ze niet meer zo stabiel en sterk is. Sinds een paar dagen eet ze wat minder en is ze zichtbaar niet zo lekker. Gisteren overdag een aantal keer overgegeven (gal/vocht) en er lagen op veel plekken kleine beetje ontlasting, een beetje brij-achtig. Dit heeft ze al eens eerder gehad. Ook poepte ze minder afgelopen dagen. Gisterenavond heeft ze wel gepoept (2 x, dus ze zat verstopt denk ik), maar er zal bloed bij. Ook bij die kleine beetjes ontlasting zat bloed. En vanochtend lag er weer spuug, maar nu met bloed (waterig) en haar oogje hing. Onmiddelijk naar de dierenarts gegaan.
Enige tijd geleden is ook geconstateerd dat ze een verdikking heeft in haar milt. Dit hebben we niet verder laten onderzoeken omdat ze heel angstig is, behoorlijk op leeftijd is en al niet meer erg sterk is.
De dierenarts vanochtend vond het lastig. Ze zei dat ze de kat helemaal binnenste buiten kunnen keren, maar hele zware behandelingen gaan we niet meer aan met haar. Het zou een maag-darm onsteking kunnen zijn, als het viraal is, zou dat ook weer weg kunnen gaan. Haar vacht was nu ook wat vochtarm. Ze hebben een onderhuids vochtinfuus gegeven en een prikje tegen misselijkheid. Ze wilde ook antibiotica geven voor haar maag/darmen mocht het toch niet viraal zijn. Maar wij weten inmiddels dat we die pillen er niet in krijgen. Ze was al erg mat bij de dierenarts, weinig verzet, lusteloos.
We wachten af hoe het morgen gaat. Als ze nog meer verslechterd, blijft overgeven, niet meer eet en lustelozer wordt, dan ziet het er niet goed uit voor haar. Dan moeten we morgen misschien een moeilijke beslissing nemen. Als het wel een virusinfectie is en ze kan er nog tegen vechten, dat kan is het voor nu misschien weer even oke. Het bloed in haar spuug kon misschien komen daar het vele braken zei de da, in haar ontlasting misschien doordat het hard is en moeilijk gaat.
Na dit hele lange verhaal komt mijn vraag