Door omstandigheden ben ik met mijn 12jarige poes Lotje verhuisd naar een ruim appartement op de begane grond. Ik woon hier samen met een goede vriendin van mij, zij heeft een hond van bijna 8 maanden oud, een Australian Shepherd. Ons idee was om Lotje en Zepp (de hond) hier samen te houden. Lotje is geen honden gewend, Zepp heeft hiervoor wel samengewoond met een kat en een andere hond.
We hebben er bewust voor gekozen om Lotje hier eerst enkele weken alleen te laten wonen bij ons, zodat het echt haar huis zou zijn. Ze voelt zich dan ook lekker thuis, speelt en rent lekker rond en loopt hier als de koningin door het huis. Alles is van Lotje

Anderhalve week geleden hebben we alvast wat spulletjes van Zepp in huis gelegd zodat ze kon wennen aan de geur en Feliway opgehangen. Dit ging allemaal goed, de eerste dag even blazen naar zijn matje maar een paar dagen later werd er al gewoon langs af gelopen. Ter voorbereiding heb ik ook al een lekkere hoge krabpaal gekocht, via die krabpaal kan ze ook op de kledingkast. Hare Majesteit heeft dus genoeg gelegenheid om de hoogte op te zoeken en haar nederige dienaren te aanschouwen.
Sinds gistermiddag woont Zepp nu ook hier. We hebben haar van tevoren meegenomen op een lange wandeling zodat haar energie er een beetje uit zou zijn, maar een nieuwe omgeving voor een jonge hond brengt toch erg veel prikkels met zich mee. Lotje heeft Zepp vanaf haar krabpaal bekeken en leuk vindt ze de hond nog zeker niet, ze blaast er naar. Zepp gaat dan netjes weg en we leren Zepp ook dat hij dan ook meteen moet gaan. Dat gaat tot nu toe allemaal goed. Lotje blijft nu voornamelijk in mijn slaapkamer op de hoge meubels en komt af en toe even in de keuken kijken, maar van Zepp moet ze nog niks hebben. Ik probeer Lotje zoveel mogelijk aandacht te geven en zoveel mogelijk met haar te spelen, daar doet ze vrolijk in mee. Zepp vindt op haar beurt Lotje mega interessant, maar respecteert wel haar ruimte.
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het koppelen van honden aan katten en die misschien nog verder tips voor ons hebben? Hoe lang duurde het bij jullie voor alles een beetje normaliseerde en beide dieren zich meer op hun gemak begonnen te voelen bij elkaar? Als we niet thuis zijn nemen we Zepp mee, 's nachts zorgen we ook dat ze niet bij elkaar kunnen komen.