Twee minuten verstrijken, een derde, een vierde... Gebiologeerd kijk ik hoe ze haar pootjes likt en als washandje gebruikt. Rustig. Op haar dooie akkertje.
Geen happerig, paniekerig gelik, geen wilde sprongen met krassen op het laminaat waarmee ze als een raket door het huis schiet -alsof ze chilipeper heeft gegeten...
Na bijna een jaar van ellende krijgt Soeti nu een 'gekookte rijst met kip'-dieet.
Het teken aan de wand (voor mij) was dat de aanvallen telkens 1 à 2 minuten na het eten begonnen. Dan komt het vertereringsproces dus op gang. En dat ze na verloop van tijd in intensiteit toenamen. Op het laatst werkte ook Royal Canin Hypo-allergene brokken als een rode lap op een stier. Bovendien kreeg ze er stinkende, crèmekleurige diarree van en stuiterde ze als een razende door mijn huis telkens haar vacht aanvallend...
De dierenarts drong weer aan op Stronghold anti-vlooi en -worm. Of die nieuwe anallergeen brokken van RC (45 euro) en daarna endoscopisch onderzoek - of iets dergelijks. Maar ik heb er geen vertrouwen meer in. Al 10 jaar geen enkele vlo, neet, schilfer of wat dan ook in de kam gevangen! En ze moest al zoveel ellende doorstaan (bloedtesten, onderzoeken, anaalklierverwijdering).
Omdat Soeti op alle voersoorten (brokken, anti-allergeen, granenvrij, rauw of gekookte vlees (alle soorten) of vis, etc.) zo reageert, vermoed ik dus dat het geen voedselallergie of -intolerantie is, maar een probleem van het spijsverteringskanaal en met name de maag. Die moet dus eerst even kalmeren met prikkelvrije voeding. Als dat gelukt is gaan we voorzichtig weer wat toevoegen.
Voor nu ligt ze rustig te slapen